ԿԱՆԱՆՑ ԻՐԱՒՈՒՆՔՆԵՐԸ
Լարա Ահարոնեան ամուսնոյն՝ Րաֆֆի Նիզիբլեանի հետ Հայաստան հաստատուած է Գանատայէն: Ան Հայաստանի մէջ հաստատուելու փափաքը ունեցած է տակաւին 1985 թուականին՝ երբ առաջին անգամ Հայաստան այցելած է՝ մասնակցելու համար պատանիներու ճամբարի մը: 1998 թուականին քանի մը ծրագրերով կրկին այցելած է Հայաստան եւ կամաւորական աշխատանք ստանձնած՝ Արցախի Քարինտակ գիւղին մէջ, իսկ արդէն 2001 թուականին Շուշի այցելած է իր երախային հետ, այս անգամ արդէն ամուսնոյն հետ որոշելով, որ պիտի հաստատուին Հայաստանի մէջ: Առաջին հերթին գործ գտած է ամուսինը, եւ տեղափոխուելով Հայաստան, Լարան որոշած է ինքն ալ գտնել ասպարէզ մը, ուր կարելի է աշխատանք տանիլ։ Ու սկսած է զբաղիլ կանանց իրաւունքներու պաշտպանութեամբ, քանի որ Հայաստան նախորդ այցերու ժամանակ ան նկատած է, որ հասարակութեան մէջ խիստ անհաւասարութիւն կայ այդ առումով: Առաջին աշխատանքներուն սկսած է Երեւանի Պետական համալսարանին մէջ, իսկ հետագային ստեղծած է «Կանանց ապաւենային կեդրոն» հասարակական կազմակերպութիւնը, որ կանանց իրաւունքներով զբաղող Հայաստանի ծանօթ կազմակերպութիւններէն մին է: Այսօր արդէն Լարան եւ Րաֆֆին ունին չորս երախայ եւ մշտապէս հաստատուած են Հայաստան: Րաֆֆի Նիզիբլեան ստեղծած է եւ կը գլխաւորէ Հայաստանի հանրային կապերու յառաջատար «DEEM կապեր» ընկերութիւնը։
ԺԱՄԱՆԱԿ Լարա Ահարոնեանի հետ հանդիպեցաւ իր ղեկավարած կազմակերպութեան գրասենեակը եւ զրուցեց իր տարած գործունէութեան մասին: Ան նաեւ համահեղինակն է «Զապէլ Եսայեան» շարժանկարին եւ ստեղծած է ու կը վարէ Զապէլ Եսայեանին նուիրուած համացանցային էջ մը:
-Տիկին Լարա, Ձեր կազմակերպութիւնը կանանց իրաւունքներու պաշտպանութեան հարցերով կը զբաղի: Ինչպիսի՞ կանայք կը վերաբերին Ձեր գործունէութեան եւ ովքե՞ր կը դիմեն գրասենեակ:
-Մեր գրասենեակը կանանց կողմէ այսօր կը նկատուի ապահով տարածք մը, ան պարզապէս գրասենեկային հիմնարկ մը չէ։ Հոս կու գան կանայք տարբեր հարցերով, տարբեր ասպարէզներէ, իրենց ուզած ժամանակ: Տեղ մըն է, ուր կիներ կրնան դիմել եւ գտնել տարբեր միջոցներ, հնարքներ, աղբիւրներ՝ ինքզինքնին զօրացնելու եւ յաղթահարելու արգելքներ ու դժուարութիւններ, զորս իրենք կը դիմագրաւեն իրենց ամէնօրեայ կեանքին մէջ: Անոնք կրնան ըլլալ արգելքներ եւ դժուարութիւններ՝ գործատեղին կամ կրթութեան ասպարէզի մէջ կամ ալ՝ ընտանիքի յարկին տակ:
Սկիզբին՝ 2003 թուականին, երբ սկսանք, արձանագրուած չէինք իբրեւ կազմակերպութիւն, կը հաւաքուէինք Երեւանի Պետական համալսարանի գրադարանին մէջ, զանազան բնոյթի զրոյցներ կ՚ունենայինք կանանց հարցերու շուրջ, Հայաստանի մէջ կանանց շարժման մասին, որ նոր ընթացք առած էր այն ժամանակ։ Այնուհետեւ մեզի տրամադրեցին սենեակ մը նոյն համալսարանին մէջ, իսկ հիմա արդէն արձանագ-րըւած ենք իբրեւ հասարակական կազմակերպութիւն եւ ունինք սեփական գրասենեակ՝ քաղաքի կեդրոնը եւ կը գործենք ամբողջ հզօրութեամբ:
-Ի՞նչ աշխատանք կը կատարէք եւ ինչո՞վ կ՚առանձնանայ Ձեր կազմակերպութիւնը Հայաստանի մէջ գործող այլ կազմակերպութիւններէ, որոնք նոյնպէս կանանց հարցերով կը զբաղին:
-Մենք աշխատանք կը տանինք կին-տղամարդ հաւասարութեան ուղղութեամբ, որովհետեւ Հայաստանի մէջ, ինչպէս գիտէք, օրէնքները հաւասար են ամէն մարդու համար, բայց իրականութեան մէջ հաւասար հնարաւորութիւններ չկան, եւ կանայք ամենամեծ խումբն են, որու հանդէպ, բաղդատմամբ ուրիշ խումբերու, խտրականութիւնը բարձր է: Այդ անհաւասարութիւնը աւելի ակնյայտ է քաղաքական կեանքին մէջ, ուր կանայք գրեթէ չկան: Եթէ նայինք, ընդհանուր քաղաքական դաշտին մէջ կանանց թիւը շատ սահմանափակ է, 11 առ հարիւր է Ազգային ժողովին մէջ, իսկ ընդհանուր դաշտի մէջ՝ 9 առ հարիւր է, որ մեր տարածքա-շըրջանի մէջ ամենացածն է: Տնտեսական դաշտին մէջ նոյնպէս կանայք չկան, աղքատութիւնը աւելի կանանց տեսքը ունի Հայաստանի մէջ, անշուշտ, տնտեսականն ու քաղաքականը իրարու կապուած են, իսկ երրորդը, որ շատ կարեւոր է եւ ամենամեծ խոչընդոտն է կանանց յառաջանալուն համար եւ անհաւասարութեան պատկերը ցոյց կու տայ, կանանց հանդէպ բռնութիւնն է, մասնաւորապէս ընտանիքներէ ներս: Այդ մասին վերջին տասը տարիներուն շատ-շատ խօսեցանք, եւ հակառակ այդ աղմուկին, պետական համակարգէն ներս չեն ուզեր ընդունիլ, որ այդ հարցը խնդիր է մեր երկրին մէջ: Ատոր համար մինչեւ այսօր մենք չունինք «Ընտանեկան բռնութեան մասին օրէնք», հակառակ, որ տարբեր կազմակերպութիւններ այդ հարցը բազմիցս բարձրացուցած են, եւ այդ հարցերը բարձրացուած են նաեւ անհատներու կեանքերու եւ յստակ օրինակներու միջոցաւ: Մենք անցեալ տարի ունեցանք 14 կին զոհ, որոնք մահացած են ընտանեկան բռնութեան արդիւնքին։ Անոնք միայն մեզի ծանօթ դէպքերն են, բայց կան դէպքեր, որոնց մասին տեղեակ չենք: Իսկ հեռաձայնային ահազանգները, որ տարբեր հասարակական կազմակերպութիւններ կը ստանան ընտանեկան բռնութեան մասին, շատ աւելին են՝ տարեկան երեք հազար եւ աւելի: Ոստիկանութեան մօտ այդ զանգերու թիւը ցոյց կու տայ տարեկան 700-ի շուրջ, բայց մենք գիտենք, որ այդքան չէ։ Առհա-սարակ ոստիկանութիւն չեն դիմեր, գրեթէ չեն խօսիր, մինչեւ որ զոհ չըլլայ:
-Ձեր գործունէութեան ժամանակ ի՞նչ եզրայանգումներու եկած էք, ի՞նչ պէտք է փոխուի այս ասպարէզին մէջ:
-Առաջինը մտածելակերպն է, որ պէտք է փոխուի: Եթէ կինը կը խօսի, որ բռնութեան ենթարկուած է, մարդիկ կան, որ կը փորձեն պատճառը գտնել, թէ ինչո՞ւ ան ծեծի ենթարկուած է, արդարացում կը գտնեն, կամ կ՚ըսեն՝ հաւանաբար ան ալ արարք մը գործած է, որ ծեծած են: Այս հարցումը առհասարակ պէտք չէ ուղղուի, քանի որ ինչ որ ալ ըլլայ, չ՚արդարացներ բռնութիւնը: Նոյնիսկ դատական ոլորտի, իրաւապահներու կողմէ երբեմն արդարացման փորձեր կ՚ըլլան։ Իբր այդ նախ մտածողութեան մէջ պէտք է հասնիլ փոփոխութեան, որպէսզի կանայք երկրորդ անգամ զոհ չդառնան, իսկ երկրորդը՝ օրէնսդրական ասպարէզէն ներս պէտք է կատարել փոփոխութիւններ:
-Իսկ կա՞ն ուրիշ պայքարողներ Ձեզի հետ:
-Արդէն չորս տարիէ ի վեր՝ շուրջ եօթ հասարակական կազմակերպութիւններ միացան եւ ստեղծեցինք «Ընդդէմ բռնութեան» միութիւնը: Այդ համագործակցութիւնը սկսաւ այն դէպքէն ետք, երբ ընտանեկան բռնութեան արդիւնքին սպաննուեցաւ Զարուհի Պետրոսեան... Մեծ աղմուկ եղաւ այդ դէպքին շուրջ, լրատուամիջոցները անդրադարձան, եւ մենք միացանք անոնց, որպէսզի միասին աշխատինք: Այժմ դատական նիստերու կը մասնակցինք, միաժամանակ կ՚աջակցինք այն կանանց, որոնք տուժած են ընտանեկան բռնութիւններէն եւ նաեւ հասարակութիւնը կ՚իրազեկենք, թէ այս մէկը հարցը է մեր հասարակութեան մէջ:
-Դուք Հայաստան եկած էք Սփիւռքէն: Մե՞ծ է տարբերութիւնը հայաստանեան եւ սփիւռքեան իրականութիւններու միջեւ՝ կանանց իրաւունքներու ոտնահարման առումով:
-Ես չեմ ըսեր, թէ շատ շատ է տարբերութիւնը, որովհետեւ սփիւռքահայ իրականութեան մէջ ալ կան կին-տղամարդ անհաւասարութիւններ, մասնաւորապէս՝ ընտանիքի մէջ, կնոջ եւ տղամարդու դերերը շատ կարծրատիպային են: Այսինքն նոյն բանը չենք կրնար ըսել ամէն սփիւռքահայու մասին, որովհետեւ գաղութները տարբեր են, բայց աւանդապահ հայ համայնքներուն մէջ անձնական հարցերու մասին խօսիլը ամօթ է։ Բացի այդ, կանայք որոշ դերեր ունին տան մէջ, տղամարդիկ՝ ուրիշ դեր, որոշում ընդունողները տղամարդիկ են: Երբ կը նայինք մեր սփիւռքեան կազմակերպութիւններուն, ապա այնտեղ ես չեմ տեսներ, որ կանայք որոշում կայացնողի դերին մէջ են: Կանայք սովորաբար կանանց միութիւններու մէջ կը գործեն, աւելի ուրիշ ասպարէզներու մէջ ընդգրկուած չեն: Ի հարկէ, այս հարցերը գաղութէ գաղութ կը տարբերին, նայած, թէ հայկական համայնքը ո՛ր երկրի մէջ կը գործէ: Եթէ ընդհանուր այդ երկրին մէջ կը բարձրացուին նման հարցեր, ապա քիչ մը աւելի հնարաւորութիւն կայ, որ հայ կինն ալ խօսի այդ մասին: Բայց եթէ երկրի մը մէջ է, ուր այդ մասին քիչ կը խօսուի, բնականաբար, հայ կինն ալ նոյն երկրի միջավայրին մէջ է, եւ ինքն ալ չի կրնար բարձրաձայնել: Սփիւռքի մէջ կայ ուրիշ հարց մըն ալ, որ եթէ քիչ մը շատ խօսիս, կրնաս մեկուսացուիլ համայնքէն, ամօթի պահն ալ կայ, որովհետեւ, մենք, ըլլալով սփիւռք, անընդհատ կ՚ուզենք ցոյց տալ, որ մենք ամենալաւն ենք. մենք կը պայքարինք, մենք լաւ պիտի երեւինք, որպէսզի մեզի արդարութիւն տան, որովհետեւ, կարծես այնպէս կը մտածենք, թէ վատ մարդու արդարութիւն չեն տար եւայլն:
-Այսօր եթէ փորձեք բնորոշել հայ կնոջ կերպարը, ապա՝ ինչպիսի՞ն է հայ կինը:
-Շատ բազմապիսի է, մէկ կերպար չէ: Սակայն ես անմիջապէս կրնամ ըսել, թէ ինչպէ՞ս կուզէի տեսնել հայ կինը: Ես կ՚ուզէի տեսնել հայ կինը՝ իր որոշումները կայացնող, անկախ անկէ, թէ ի՞նչ են այդ որոշումները: Այսինքն, կ՚ուզէի, որ իր վրայ այն ճնշումը չըլլայ, որ այսպէս պիտի վարուի, որովհետեւ այսպէս կը պահանջուի հասարակութեան կողմէ, հաառակ իր կամքին: Կ՚ուզէի, որ հայ կինը շատ աւելի իրական ըլլայ, շատ աւելի ճնշուած չըլլայ, ամէն ինչ ետ չնետէ, հաւասար հնարաւորութիւններ ունենայ կրթութեան, ամուսնութեան ու այլ հարցերու մէջ, ինք տնօրինէ իր մարմինը, որովհետեւ այս մէկն ալ խնդիր է, հասարակութիւնը ինքը կ՚որոշէ՝ ե՞րբ պիտի ամուսնանայ կինը, ե՞րբ ե-րախայ պիտի ունենայ:
-Նոր սերունդը քիչ մը փոխուած չէ՞ք տեսներ:
-Կան առանձնացող կիներ, մենք չենք ուզեր բոլորին նայիլ մէկ դիտանկիւնէ, կան երիտասարդուհիներ, որոնք որոշում կայացնող են, կան կանանց նախաձեռնութիւններ, որոնք զանազան հարցեր կը բարձրացնեն:
-Տղամարդիկ ինչպէ՞ս կը վերաբերին Ձեր գործունէութեան:
-Կախում ունի ենթականերէն, շատ չեն տարբերութիւնները: Շատ տղամադիկ, ի հարկէ, կ՚աջակցին, կամաւոր կը մասնակցին մեր ձեռնարկներուն, բողոքի ցոյցերուն, բայց կան ուրիշ տղամարդիկ ալ, որ մեր գոյութիւնը կը դիտեն իբրեւ սպառնալիք՝ ուղղուած իրենց, ինքնավստահ չեն զգար, կը վախնան, որովհետեւ, երբ մենք կը խօսինք կանանց իրաւունքներու մասին, կայ այն վախը, թէ իրենք իշխանութիւնը կը կորսնցնեն, քանի որ այսօր իշխանութիւնը տղամարդու ձեռքն է:
-Դուք համահեղինակն էք Զապէլ Եսայեանի մասին վաւերագրութեան: Ինչո՞ւ որոշեցիք նման շարժանկար պատրաստել:
-Ես Զապէլ Եսայեանի կերպարին անդրադարձայ այն ժամանակ, երբ Գանատայի մէջ կ՚ուսանէի համեմատական գրականութիւն։ Ինծի համար շատ հետաքրքրական էր կիներու հաւասարութեան հարցերու շուրջ ստեղծուած գրականութիւնը։ Յետոյ ես ինծի հարց տուի, թէ հայերը ո՞ւր կը գտնուին այս ամէն ինչի մէջ: Դպրոցէն ծանօթ էի Զապէլ Եսայեանի գործերուն, բայց դպրոցի տարիներուն մենք իրմէ երկու գործ միայն կը սորվէինք, իսկ ես հետագային ուսումնասիրեցի նաեւ անոր միւս գործերը, համալսարանական տարիներուն շատ խորացայ իր գրութիւններուն մէջ։ Մասնաւորապէս այն գրութիւններուն մէջ, որոնք շատ չէին քաջալերեր մեզի դպրոցին մէջ կարդալ: Եւ քանի որ Հայաստան տեղափոխուած էի, առիթը ունեցայ իր նամակները, անտիպ գրութիւնները կարդալու, ծանօթանալու։ Եւ հասկցայ, որ կանանց հարցերու առումով շատ մը բացայայտումներ կան այդ գրութիւններուն մէջ, որոնց մենք մեր գրականութեան մէջ ծանօթ չէինք։ Որովհետեւ մեր գրականութիւնն ալ ձեւով մը հայրիշխանական է, անտեսուած եղած է կանանց ինքնութիւնը բացայայտող հարցերը: Եւ Թալին Սուճեանին հետ նախաձեռնեցինք այս վաւերագրականին, որու նկարահանումներու ընթացքին հասկցանք, որ մեր ժողովուրդը շատ բան չի գիտեր Զապէլ Եսայեանի մասին, մանաւանդ խորհրդային տարիներուն անոր դէմ սկսած հալածանքի մասին: Շարժանկարը մեր յուսացածէն աւելի ընդունելութիւն գտաւ:
-Ժամանակին Հայաստան վերադարձող հայերը, ինչպէս Զապէլ Եսայանի օրինակը նշեցիք, շատ պատնէշներու կը հանդիպէին, այսօր կա՞ն այդ պատնէշները:
-Կը կարծեմ, որ այդ մէկը բնական երեւոյթ մըն է, որովհետեւ, ո՛ւր որ ալ երթաս, եթէ տեղացի չես, հոն չես ծնած, որքան ալ ուզես, մշակութային մեծ տարբերութիւններու կը հանդիպիս: Բայց ես այսօր մեծ խոչընդոտներ չեմ տեսներ։ Անշուշտ շատեր կ՚ըսեն, թէ դուն այստեղէն չես, դուն շատ բան չես հասկնար, գնայ քու երկիրդ։ Առաջին օրերուն շատ կը սրտնեղէի, բայց ըսի՝ ոչ, ինչո՛ւ համար պիտի սրտնեղիմ, ես ո՛ւր որ կ՚ուզեմ, հոն ալ պիտի ապրիմ եւ եթէ կրնամ բան մը փոխել, պիտի փոխեմ: Մենք ուրիշ իրականութիւն ապրած ենք, հայաստանցին՝ ուրիշ իրականութիւն ապրած է, երկուքս ալ ցնցումներ ունեցանք ենք, բայց կարծես մէկը միւսին ցնցումները չենք ուզեր հասկնալ, եւ այդ մէկը շատ յաճախ բախում կը յառաջացնէ: Բայց այդ բախումը չըլլալու համար, կը կարծեմ, որ երկու կողմէն հանդուրժողականութիւն պիտի ըլլայ, եւ եթէ դուն երկիր մը կ՚երթաս, պատրաստ պիտի ըլլաս փոխուելու:
-Դուք օրինակ փոխուա՞ծ էք Հայաստան հաստատուելէ ետք:
-Ես շատ փոխուած եմ, եւ փոխուած եմ զարգանալու առումով: Շատ աւելի ուժեղ դարձայ այստեղ, սորվեցայ շատ աւելի բան, զոր ես չէի գիտեր մինչ այդ, յաղթահարեցի իմ վախերը, զորս ես ունէի Սփիւռքի մէջ: Մենք Սփիւռքի մէջ մեծցած ենք վախերով, զոհի բարդոյթով, թշնամանքով, բայց այդ ամէն ինչը հոս այլ կերպ կը տեսնես: Հայ-թրքական յարաբերութիւններուն ալ շատ բնական կը նայիս, որպէս անհրաժեշտ երկխօսութեան ճանապարհ մը: Ես այսօր դրական ձեւով կը խօսիմ Հայաստանի եւ անոր միջոցաւ իմ փոփոխութեան մասին եւ կ՚ըսեմ, որ ինծի համար շատ կարեւոր էր այստեղ, Հայաստանի մէջ ապրիլը:
Դժբախտաբար Հայաստան եկող հայերը քիչ են։ Ես կ՚ուզէի որ շատ աւելին ըլլար, քանի որ այդ մէկը պիտի նպաստէ Հայաստանի բնակչութեան աճին եւ զարգացման։ Այսօր բնակչութեան թիւը կը պակսի, եւ այդ մէկը դէպի լաւ տեղ չի տանիր երկիրը: Բայց պարզ դարձաւ, որ Սփիւռքի մէջ տարիներով քարոզուած հայրենասիրութիւնը, ազգասիրութիւնը, Հայաստանի հանդէպ սէրը, չի համապատասխաներ սփիւռքահայու այսօրուան կեցուածքին, անոնք չեն ուզեր Հայաստան գալ: Պէտք է գան եւ քիչ մըն ալ պէտք է իրական Հայաստանին ծանօթանան, միայն հեռուէն չսիրեն Հայաստանը, գիտնան, որ նոր կառուցուող երկիր է վերջապէս, իր լաւով ու վատով: Անշուշտ, դժուար է այն ամէն ինչը, զոր դուն ունիս լաւագոյն երկիրներու մէջ, ակնկալել նաեւ այստեղ, դուն պիտի գաս եւ մաս կազմես, եթէ կ՚ուզես, որ լաւ երկիրդ, հայրենիքդ ըլլայ: Եթէ իրօք հայրենասէր ես, չես կրնար սպասել, որ վիճակը լաւանայ ու ապա գաս։ Եթէ վիճակը լաւանայ, արդէն հարց չկայ, ամէն մարդ ալ կրնայ գալ:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ