1915 ԹՈՒԱԿԱՆԻ ԾԱԾԿԱԳԻՐԸ
Պատմութեան հիմնարկին (Tarih Vakfı) նախաձեռնութեամբ կազմակերպուած Հինգշաբթիի զրոյցներուն հերթականը երէկ երեկոյեան տեղի ունեցաւ հրապարակագիր Նեւզատ Օնարանի մասնակցութեամբ։ 2015 թուականի մթնոլորտին մէջ կազմակերպուած է այս ելոյթներու շարքը, որ կը ցոլացնէ հայկական հարցին զանազան երեսակները։ Երէկուան ելոյթը իր նմաններու շարքին տասներորդն էր։ Սկիզբին ողջոյնի խօսքով մը հանդէս եկաւ Էօմէր Թուրան, որ կը համակարգէ Հինգշաբթիի այս զրոյցներուն ծրագիրը։
Աւելի վերջ հանդէս եկաւ օրուան ատենախօսը՝ Նեւզատ Օնարան, որու մատուցած տուեալները լսարանին կողմէ ընկալուեցան հետաքրքրութեամբ։ «1915-ի ծածկագիրը. սեփականատէրը անյայտ կալուածներ» նիւթին ձօնուած էր այս ելոյթը։ Հարկ է նշել, որ Նեւզատ Օնարան հեղինակած է համանուն գիրք մը, որ լոյս տեսած շրջանէն ի վեր առարկայ կը դառնայ անմիջական ուշադրութեան հետաքրքիրներու կողմէ։ Ծանօթ է, որ անցեալ շաբաթավերջին ան Բանկալթիի «Նոսթալժի» մշակոյթի կեդրոնին մէջ ալ ասուլիսի մը մասնակցած էր նոյն նիւթին առընչութեամբ։
Մալաթիոյ մէջ ծնած Օնարան վերոյիշեալ անունով ուսումնասիրութիւնը ամփոփած է երկու հատորներու մէջ։ Ան հանգամանօրէն բացատրեց, որ Օսմանեան շրջանին «Սեփականատէրը անյայտ» դասուած կալուածները իրականութեան մէջ ունէին իրենց տէրերը։ Օսմանեան պետութենէն ներս, 1915 թուականին ձեռնարկուած հայոց տեղահանութեան ժամանակ, անոնց կողմէ ետին թողուած ամբողջ ստացուածքը, ներառեալ կալւածները, կը դասուին «անյայտ սեփականատէրով»։ Այս երեւոյթը ուրիշ ազգերու համար ալ եղած է խնդրոյ առարկայ։ 26 Սեպտեմբեր 1915 թուականին ընդունուած օրէնքով մը այդ «անյայտ սեփականատէրով» ստացուածքի պարագային բերուեցաւ օրինական սահմանում մը ու նոյն ծիրէն ներս որդեգրուեցաւ քաղաքականութիւն մը, որով կը յստակացուէր այդ ստացուածքին նկատմամբ վերաբերմունքը, միշտ ներառեալ կալուածները։ Այդ օրէնքով մարմնաւորուած քաղաքականութեամբ հետապնդուած նպատակն էր՝ սեփականութիւններու թրքացում։ Նեւզատ Օնարան աւելի վերջ կանգ առաւ նաեւ 1920-ական թուականներուն ընդունուած շարք մը օրէնքներուն վրայ։ Այդ օրէնսդրական նախաձեռնութիւններուն հետ ուղիղ համեմատութեան մէջ, 1920 թուականներու վերջաւորութենէն սկսեալ «սեփականատէրը անյայտ» կալուածները վերարձանագրուեցան իրենց նոր տէրերուն անունով։ 26 Սեպտեմբեր 1915 թուականին ընդունուած եւ 15 Ապրիլ 1923 թուականին փոփոխութեան ենթարկուած այդ օրէնքը ի զօրու մնացած էր մինչեւ 8 Նոյեմբեր 1988 թուականը։
Նեւզատ Օնարան հանգամանօրէն բացատրեց յիշեալ ժամանակաշրջանին որդեգրուած այդ քաղաքականութիւնով ստեղծուած հետեւանքները։ Ատենախօսը իսկապէս զգայացունց տուեալներ ներկայացուց ու շեշտեց, որ ապրուած է զանգուածային թալան մը։ 1914 թուականին փոքրամասնութիւնները կը կազմէին երկրի բնակչութեան գրեթէ 20 տոկոսը։ 1927 թուականին այդ համեմատութիւնը արդէն իջած էր 2.8 տոկոսի։ Իսկ այսօր փոքրամասնութիւնները կը կազմեն երկրի ընդհանուր բնակչութեան հազիւ մէկ հազարերորդը։ Նեւզատ Օնարան ընդգծեց, թէ սա արդէն կը նշանակէ ոչնչացում մը։ Այդ շրջանին Անատոլուի մէջ մնացած հայերուն դէպի Իսթանպուլ տեղափոխուիլը խրախուսուած էր։ Սա արդէն երկարաժամկէտ առումով այսօրուան իրադրութեան ենթագետինը կը հանդիսանար։
Արդի ժամանակներուն անդրադառնալով՝ Նեւզատ Օնարան յիշեցուց, որ 2005 թուականին պատկան իշխանութիւնները հրահանգ ստացած էին, որպէսզի բոլոր պահանջողներուն չտրամադրուին կալուածներու վերաբերեալ արձանագրութիւնները։ Ըստ ատենախօսին, անցեալի մէջ թալանուած այդ կալուածները այսօր կրնան հատուցուիլ որոշ կարգ ու կանոնի մը մէջ։ Ան կարեւորութեամբ ընդգծեց նաեւ, թէ անցեալին կալուածներ կորսնցուցածներուն կամ անոնց շառաւիղներուն այսօրուան երկխօսը բացառապէս պետութիւնն է, այլ ոչ թէ տուեալ կալուածի մերօրեայ սեփականատէրը։ Միեւնոյն ժամանակ ատենախօսը դիտել տուաւ, որ այս խնդիրը անկարելի է սահմանափակել Հայաստանի եւ Թուրքիոյ միջեւ հաւանական համաձայնութիւնով մը, որովհետեւ հարցը կը վերաբերի իւրաքանչիւր գիւղի բնակչին։
Պատմութեան հիմնարկի Հինգշաբթիի զրոյցներուն յաջորդը նախատեսուած է Մարտի 19-ին, Գոճաէլիի համալսարանէն Օյա Կէօզէլի մասնակցութեամբ։