ԲԱՆԱՍՏԵՂԾԱԿԱՆ ՔԱՂԱՔԸ
Գոհունակութեամբ վերահասու կ՚ըլլանք, թէ այս օրերուն քաղաքս կ՚այցելէ Երեւանէն նկարիչ ու բանաստեղծ, նաեւ կրթական մշակ Լեւոն Լաճիկեան։ Առաջին անգամ չէ, որ ան կ՚այցելէ Պոլիս եւ իր նախորդ այցելութիւններուն ընթացքին արդէն ապահոված է լուրջ համակրանք իր արուեստին նկատմամբ։ Այդ համակրանքին առընթեր Լեւոն Լաճիկեան մեր համայնքի կրթասէր շրջանակներու յարգանքն ալ կը վայելէ, որովհետեւ միեւնոյն ժամանակ տնօրէնն է Հայաստանի մէջ վերաբացուած «Հինդլեան» վարժարանի։ Այս հանգամանքով պայմանաւորուած յարգանքը սահմանափակ չէ միայն Իսթանպուլով, որովհետեւ «Հինդլեան» վարժարանի սաները այսօր սփռուած են ամբողջ աշխարհի մէջ եւ Լեւոն Լաճիկեան ամուր կապեր հաստատած է այդ ցանցի տարրերուն հետ։ Կարճ խօսքով, ան հարիւր տոկոսով հիւր մը չէ Պոլսոյ մէջ եւ արդէն իւրաքանչիւր այցելութեան ժամանակ կը խորացնէ իր շփումները։
Լեւոն Լաճիկեանի այս անգամուան Իսթանպուլ այցելութիւնը ունի հետաքրքրական ժամկէտ մը։ Արդարեւ, մինչ ան կը գտնուի մեր միջեւ, Երեւանի մէջ կը շարունակուի իր ցուցահանդէսը, որ կը կոչուի «Պոլսոյ արտացոլանքները»։ Հայաստանեան լրատուամիջոցները եւս արձագանգ կը հանդիսանան այս ցուցահանդէսին, որ պիտի շարունակուի մինչեւ ամսավերջ։ Այս ցուցահանդէսը վերջին տարիներուն Լեւոն Լաճիկեանի կողմէ տարուած Իսթանպուլի վերաբերեալ ստեղծագործական աշխատանքին գագաթնային դրսեւորումը կը համարուի։ «Եւրասիա» համագործակցութեան հիմնադրամի աջակցութեամբ եւ անոր կեդրոնի շէնքին երդիքին տակ ներկայացուած են Լաճիկեանի գործերը, որոնք իր իսկ բնորոշմամբ կը ցոլացնեն բանաստեղծական Պոլիսը։ Հեղինակին բանաձեւումով, իր ցուցահանդէսը իւրայատուկ պտոյտ մըն է «Պոլսոյ թաղերուն մէջ»։ Ան Պոլսոյ վերաբերեալ այս սեւ-սպիտակ գծանկարները կը դասէ իր «Հայկական աշխարհ» նկարաշարին մէկ մասը, սակայն այդ ամբողջին մէջ ունի նաեւ ուրոյն տեղ մը։
Լեւոն Լաճիկեան ծանօթ է արեւմտահայ ժառանգութեան ու մանաւանդ գրականութեան, որուն ազդեցութեամբ դիտարկած է մերօրեայ Պոլիսը եւ այդ ազդեցութիւնը պայմանաւորած է նաեւ մերօրեայ Պոլսոյ վերաբերեալ իր տպաւորութիւնները։ Հետեւաբար, իր գործերը կը ներկայացնեն հետաքրքրական համադրութիւններ։ Մերթ ան պատմական դրուագի մը վրայ կը շեշտադրէ արդի հետքեր, մերթ արդի դրուագի մը վրայ՝ անցեալի վերաբերեալ խորհրդանշաններ։ Լաճիկեան կը գիտակցի, որ այսօր գոյութիւն չունի այդ պատմական Պոլիսը, սակայն անցեալի գիտակցութեամբ իր կատարած վրձինի հարուածները կու գան գոյացնել ձեւով մը այդ երեւակայական համադրութիւնը, ինչ որ հեղինակին կողմէ կ՚անուանուի «Բանաստեղծական Պոլիս»։ Բանաստեղծականի որակումը հեղինակին կողմէ կը տրուի բիւրեղացնելու համար արդի «առարկայական» պատկերներէն շեղումները կամ անոնց կատարուած ենթակայական միջամտութիւնները, որոնք սակայն խորքին մէջ գրաւականը կը հանդիսանան մատուցուած եզակի ու բարձրորակ արուեստին։ Առանձնապէս ուշագրաւ հանգամանքներէն մին ալ այն է, որ սեւ-սպիտակ ջրաներկերու պարագային Լեւոն Լաճիկեան յաջողած է իսկապէս կատարեալ եւ խորհրդաւոր ձեւով մատուցել ծովու վերաբերեալ դրուագները կամ տեսարանները։
Իր կեցութեան օրերուն Լեւոն Լաճիկեան այցելեց նաեւ մեր խմբագրատունը։ Ինչպէս միշտ, այս անգամ եւս շատ հաճելի էր իր հետ զրոյցը, որու ընթացքին ան մանրամասն բացատրութիւններ տուաւ իր ներկայ գործունէութեան շուրջ։ Այցելութեան ընթացքին Լեւոն Լաճիկեան մեզի նուիրեց նաեւ «Իմ Հայաստան» խորագրեալ գրքոյկ մը, որ լոյս տեսած է իր աշխատասիրութեամբ։ Այս գործը կը բովանդակէ հայ բանաստեղծութեան յառաջատար անուններու ստեղծագործութիւնները, որոնք համադրուած են յստակ տրամաբանութիւնով մը եւ ճաշակաւոր աշխատանքով։
Լեւոն Լաճիկեան մտադիր է նաեւ Պոլսոյ վերաբերեալ իր ստեղծագործութիւններուն ցուցահանդէսը կրկնել Իսթանպուլի մէջ։