ՀՐԱՇՔԸ՝ ԿԵԱՆՔԻ ԻՐՈՂՈՒԹԻՒՆ
Հրաշքը՝ բնութեան օրէնքներուն, սովորական կանոններու այնպիսի բացառութիւններ են՝ որոնց մարդ անմիջապէս կ՚անդրադառնայ, քանի որ անոնք զգալի դէպքեր են եւ ուղղութիւն կու տան սովորական կեանքին անսովոր կերպով ընթացք մը ստանալուն։ Հրաշքը բացատրելու եւ հասկնալու աշխատիլ՝ աներեւոյթը տեսնելու, անշօշափելին կարենալ շօշափելու չափ դժուար եւ նոյնիսկ անկարելի՛ է։
Զգալի դէպք ըլլալու է հրաշքը, այսինքն այնպիսի եղելութիւն մը՝ որ մարդ, կերպով մը արթննայ իր մտային եւ հոգեւոր թմրութենէն, դուրս գայ կեանքի ամուլ շրջագիծէն եւ անդրադառնայ, թէ աշխարհը միայն իր տեսածը չէ՛, այլ կա՛յ նաեւ իր չտեսած՝ «աշխարհ» մը եւս։
Հրաշքը երբ անսովոր դէպք մըն է, ուրեմն անմիջապէս զգալի կ՚ըլլայ, եւ կարելի՝ զգայական փորձառութեամբ հաստատել անոր գոյութիւնը։ Ան, մարդկային միտքով ըմ-բըռնուած եղելութիւններէն վեր բնական ուժի մը արդի՛ւնքն է։ Ան գերբնական եղելութիւն մըն է, քանի որ վեր է, դուրս է՝ բնական օրէնքներէն։
Մեր շուրջը, յաճախ կը պատահին բազմատեսակ դէպքեր, որոնք անսովոր են եւ կ՚անուանուին՝ հրաշալի դէպք, այսինքն՝ հրաշք։ Բայց հոգեւոր իմաստով, ամէն հրաշալի դէպք «հրաշք»ի բնոյթ չ՚ունենար։ Կարելի է որ հազուագիւտ, շատ քիչ պատահած դէպք մը, եղելութիւն մը ըլլայ, «հրաշալի» թուի այդ պատճառով, բայց իսկական իմաստով «հրաշք» չըլլայ ան։ Ուրեմն «հրաշալի դէպք» եւ «հրաշք» տարբեր են, եւ հարկ է զանազանել իրարմէ։ Բնութեան օրէնքներու համաձայն կատարուած երեւոյթներ, թէեւ «հրաշալի՜» են, բայց «հրաշք» չեն, բառին իսկական իմաստովը։ Ուրեմն «հրաշալի դէպք»ի եւ «հրաշք»ի տարբերութիւնը՝ մարդկային նայուածքի համեմատութեամբ որոշել կարելի չէ՛, «հրաշք»ը հրա՛շք է, քանի որ ան ո՛չ թէ հրաշալի՛ կ՚երեւի մարդուս աչքին, այլ «հրա՛շք» է, քանի որ գերբնական ուժի մը ազդեցութեամբ բնական օրէնքին բացառութիւնը կազմող երեւոյթ մըն է ան։
Արեւին ծագիլը, զոր օրինակ, հրաշալի՜ երեւոյթ է, բայց «հրաշք» չէ, քանի որ ան բնութեան օրէնքներու համաձայն սովորական ընթացք մըն է։
Բայց, մի գուցէ, օր մը արեւին չծագիլը հրաշք մըն է, քանի որ բացառութիւն մըն է բնական, սովորական օրէնքին։ Մարդուս ծնունդն ալ հրաշալի՜ դէպք մըն է, ինչպէս կ՚ըսէ ամէն ոք, բայց ան ալ «հրաշք» չէ, քանի որ «ծնունդ»ը բնական օրէնքին մէկ արդիւնքն է, եւ սովորական։ Ծնունդը այն ատեն «հրաշք» կարելի կ՚ըլլայ անուանել, երբ ամուլ մը ծնանի, կամ բնական օրէնքներէ դուրս պայմաններու մէջ ծնունդ մը իրականանայ։ Ինչպէս մահը՝ սովորական պայմաններու տակ՝ մահը բնական երեւոյթ մըն է՝ բնութեան օրէնքներու համաձայն կատարուած դէպք մը։
Բայց բնական օրէնքներու համաձայն՝ մարդ երբ չմեռնի, ատիկա ահաւասիկ, «հրա՛շք» մըն է։
Բնութեան օրէնքներու համաձայն, ամէն արդիւնք ունի պատճառ մը, եւ փոխադարձաբար՝ ամէն պատճառ կը ստեղծէ արդիւնք մը։ Եւ երբ սովորական այս փոխյարաբերութիւնը շեղի՝ պատճառ մը բնական արդիւնքի տեղ տարբեր արդիւնք ստեղծէ, կամ արդիւնք մը սովորական պատճառէ դուրս, անիմանալի պատճառով մը գոյանայ, ատիկա եւս պէտք է «հրա՛շք» կոչուի, քանի որ շեղում մը՝ բացառութիւն մըն է բնական-սովորական օրէնքին…։
Ուստի պէտք է նկատի ունենալ՝ դէպքի մը պատահած ձեւը, թէ՝ բնութեան սովորական երեւոյթի մը համաձայն, կամ թէ՝ բնական դէպքերէն վեր անիմանալի պատճառով մը պատահած է։ Ուրեմն «հրաշք»ը «գերբնական երեւոյթ» մըն է՝ բնազանցական, եւ թէ բնական օրէնքներով բացատրել եւ հասկնալ անկարելի՛։ Եւ ուրեմն, «հրաշք»ը միակ Գերբնական Ուժը՝ Աստուա՛ծ կրնայ գործել, քանի որ Ան տէ՛րն է նաեւ բնութեան։ Հրաշքը Աստուծոյ միայն իրագործած իրողութիւններն են, իսկ միւս «հրաշալի՜ դէպք»երը՝ բնական օրէնքի համաձայն կատարուածները, որոնք սովորական են եւ տեւակա՛ն, իրենց էութեան համաձայն։
Հրաշագործելու համար պէտք է բնութեան ընթացքը փոխե՛լ՝ բնութեան ուժերէն վեր արդիւնք մը յառաջ բերել։ Այս իմաստով հրաշքը՝ եզակի դէպք մըն է, հազուադէպ, նոյնիսկ միայն մէկ անգամ կատարուած։ Մարդ կրնայ, զոր օրինակ, չորցած ճիւղի մը կենդանութիւն տալ…։
Բայց միա՛յն Աստուած է, որ կրնայ իրագործել այն՝ ի՛նչ որ ո՛չ միայն մարդուս համար այլ բնութեան համար իսկ անկարելի՛ է։ Աստուած՝ Յիսուս Քրիստոս մարմնացաւ եւ մարդացաւ, բայց իր աստուածային բնութեամբ իրագործեց բազմաթիւ հրաշքներ՝ բացաւ, մարդկային հոգեւոր եւ մտաւոր տեսութեան նոր ու լայն հորիզոններ։ Ուստի իսկական իմաստով «հրաշք»ի համար Աստուծոյ յատուկ եւ արտակարգ միջամտութիւնը անհրաժեշտ է, որպէսզի սովորականէն դուրս դէպք մը պատահի, երեւոյթ մը իրականանայ, եւ միայն այդ դէպքին համար կարելի է ըսել «հրա՛շք»։ Նախապէս չտեսնուած որեւէ դէպք «հրաշալի» կրնայ թուիլ մարդուս, բայց «հրաշք»ը բոլորովին տարբեր իրողութիւն մը՝ դէպք մըն է՝ եզակի եւ արտակա՛րգ։ Հրաշքը աստուածային է, իսկ հրաշալի որեւէ դէպք՝ բնական, եթէ նոյնիսկ սովորական չըլլայ ան։
Վերջապէս, «հրաշք» բառին իմաստը որպէսզի կատարեալ եւ ամբողջական ըլլայ՝ պէտք է ան իրագործելի ըլլայ գերբնական նպատակի մը համար՝ սուրբ, կարեւոր, օգտակար եւ անհրաժեշտ վեհիմաստ նպատակի մը համար եւ ծառայէ՝ աստուածային ստեղծագործութեան ընդհանուր ծրագրին…։
Զոր օրինակ, հացի բազմացման հրաշքը նախատիպարն էր՝ սուրբ եւ անմահ Հաղորդութեան խորհուրդին, թէ «հաց»ը ի՛նչպէս կը բազմանայ եւ կը բաշխուի եւ հաղորդուելու առիթ եւ միջոց մը կ՚ըլլայ Աստուծոյ հետ։ Եւ իրապէ՛ս «հրաշք» մը ահաւասիկ։
Ահաւասիկ, Սուրբ Պատարագի ընթացքին՝ մէկ հացով, մէկ նշխարհով ի՛նչպէս կը կերակրուին բազմաթիւ հաւատացեալներ եւ կը հաղորդուին Յիսուս Քրիստոսի Մարմնին միջոցով՝ Աստուծոյ հետ։ Ահաւասիկ, իսկական իմաստով «հրա՛շք» մը, որ կը պատահի ամէն Պատարագի ընթացքին՝ բոլոր մասնակիցներուն վկայութեամբ։ Ուրեմն հացի բազմացումը հրաշք մըն է՝ թէ՛ որպէս դէպք եւ թէ նախատիպար այն խորհուրդին՝ որ ինքնին հրաշք մըն է…։
Յիսուս Քրիստոսի կատարած բազմաթիւ հրաշքները՝ բժշկութիւններ, վերակենդանութիւններ եւ տակաւին շատ դէպքեր ցոյց կու տան Աստուծոյ Փառքը՝ որ յայտնուած է մարմնացած ու մարդացած Իր միածին Որդւոյն միջոցաւ։ Բայց, դժբախտաբար ո՛չ միայն Քրիստոսի ժամանակ, այլ ա՛յսօր ալ ոմանք չեն անդրադառնար հրաշքի իրողութեան, հրաշքի ճշմարտութեան։ Մինչդեռ ամէն օր հրաշք կը պատահի, յուսալքուած կեանքեր կը նորոգուին, կը վերակենդանանան, կորուստներ ի յայտ կու գան՝ անբուժելի կարծուած հիւանդութիւններ կը բժշկուին, եւ տակաւին շատեր չեն անդրադառնար «Գերբնական Ուժ»ին, չեն ուզեր անդրադառնալ Անոր ամենակարողութեան, Անոր Բնութեան Օրէնքին Օրէնսդիրը ըլլալու ճշմարտութեան՝ որ երբեմն, շեղումներ եւ բացառութիւններ կ՚ընէ Իր իսկ հաստատած օրէնքէն՝ ի նպաստ մարդուն բարութեան, եւ նոյնիսկ չհաւատայ Իր ամենակարողութեանը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յուլիս 15, 2015, Իսթանպուլ