«ԼՈՅՍԻ ԴԱՐ» Է ՇՐՋԱՆԸ
«Լոյսի դար» է իրապէս ներկայ շրջանը մէկէ աւելի իմաստներով. ո՛չ միայն գիտական ու իմացական, այլ նաեւ՝ նիւթակա՛ն։ Այս դարուն մարդիկ «լոյս եւ աւելի լոյս»ի ետեւէն ինկած են, ուստի քարը եւ աղիւսը ու տախտակը լքած են եւ ապակի կը գործածեն՝ սկսեալ սեփական բնակարաններէ մինչեւ հսկայ շէնքերու, գործարաններու, հանրային շէնքերու, եւ վաճառատուններու համար։ «Ապակիի դար» եղաւ այսօր երէկուան «երկաթի դար»ը։ Դիտեցէք ձեր շուրջը, շէնքերը եւ պիտի տեսնէք, որ ամբողջ ապակի են անոնք։ Ուրեմն, թերեւս կարելի է նաեւ պատշաճօրէն անուանել այս շրջանը իբրեւ «ապակեպաշտութեան» դար։ Ապակի, քանի որ այսօր մարդիկ «լո՜յս, լո՜յս» կ՚ըսեն եւ տան աւանդական եւ նուիրական. անձնական ըլլալու յատկութիւնը եւ առանձնափակումը կը վերցնեն, եւ անոր ներքին կեանքը «ապակեայ ցուցափեղկի» մը մէջ կը դնեն հանրային աչքին տակ։
«Լո՜յս» կ՚ըսեն եւ կիսամերկ կը պտըտին փողոցներու մէջ առանց ամօթխածութեան որեւէ նշմարելի նշոյլի՝ թաշկինակի մը ծանրութեամբ կամ համեմատութեամբ զգեստով մը, որ թերեւս թոյլատրելի ըլլայ, եթէ պիտի ըլլայ, ծովափին՝ աւազներու վրայ միայն անո՛նց՝ որոնք ծովու լոգանք պիտի առնեն…։
Ուստի, լոյսը եւ լուսամտութիւնը սխալ կը հասկցուի շատ անգամ, եւ անսահման ազատութիւնը եւ բացարձակ անկախութիւնը կը կարծուի, թէ լուսամտութիւն է։
Արդարեւ, արժէքներ սխալ կը հասկցուին շատ անգամ եւ այս իսկ պատճառով՝ մարդիկ երբ կը հետեւին լոյսին, հոն տեսնել կ՚ուզեն ամէն արժէք, ամէն կատարելութիւն։ Ուստի այդ հասկացողութիւնը՝ մարդս առաջնորդեց ոչնչապաշտութեան։ Ֆ. Նիչէ երբ կ՚արտայայտէ իր մտածումները Աստուծոյ մասին՝ ահաւասիկ այս ըսել կ՚ուզէ։ Արդիականութիւնը եթէ սխալ գործադրուի, մարդս կ՚առաջնորդէ ոչնչապաշտութեա՛ն։
Եւ երբ Ֆ. Նիչէ կ՚ըսէ, թէ՝ Աստուած իր վախճանին հասա՛ւ, ըսել կ՚ուզէ, թէ մարդիկ կորսնցուցին իրենց բարձրագոյն արժէքը եւ մանաւանդ խի՛ղճը։
Ուրեմն մարդիկ երբ կը կարծեն յառաջդիմել՝ լուսաւորուիլ, մինչ պէտք չէ՛ կորսնցնեն իրենց արժէքները։ Լոյսին հետեւիլ, լուսաւորուիլ բայց կորսնցնել իրենց աւանդական ու նուիրական արժէքները՝ պարզապէս պերճանք մըն է, այսինքն՝ ցուցամոլական շքեղութիւն մը, որ մարդս կ՚առաջնորդէ ոչնչութեան, որ կը սնանի աւելի եւս անիմաստ նախապաշարումներով…։
Կը հետեւի, թէ ամենամեծ արժէքը՝ մարդ, ի՛նքն է, իր բանականութեամբ ու բնութեամբ եւ իր խղճո՛վ։
Մարդ երբ կը դիտէ իր շուրջը, հասկնալ ու հասնիլ կ՚ուզէ իրերու եւ իրադարձութիւններու էութիւնը, շատ անգամ կ՚անտեսէ եւ չ՚անդրադառնար իր իսկ էութեան։
Մտածող մարդը, անդրադարձող, դատող, պրպտող, հետաքրքրուող մարդը ամենաբարձր արժէ՛քն է եւ դժբախտաբար չ՚անդրադառնար ան իր արժէքին։
Նորաձեւութեան, արդիականութեան հետեւիլ չի՛ նշանակեր երբեք մերժել կամ ուրանալ «արժէք»ը՝ որ մարդ ի՛նք է։ Աստուածաբանական արժէքը եւ իմաստասիրական արժէքը ի վերջոյ կը միանայ «մարդ-արժէք»ին մէջ։ Մարդ յաճախ կ՚անդրադառնայ այն արժէքին՝ զոր կորսնցուցած է, եւ քանի որ մարդ ինքը «արժէք» է, ուրեմն մարդ իր էութեան անդրադառնալու համար պէտք չէ սպասէ որ կորսուի։ Արժէքը միշտ արժէ՛ք է, եւ անդրադառնալու համար պէտք չէ սպասուի անոր բացակայութեան։ Ճիշդ այդ պատճառով է, որ մարդ հետզհետէ կ՚առաջնորդուի ոչնչապաշտութեան, որ արժէքներու անկո՛ւմն է, արժէքներու կորուստը…։
Բարոյական ամէն արժէք կ՚իմաստաւորէ կեանքը։
Անհունութիւնը արժէ՛ք մըն է՝ անտեսանելի, եւ մարդ կ՚ըմբռնէ անհունութիւնը, բայց չի՛ տեսներ, նոյնպէս Աստուած արժէքն ալ անտեսանելի է, բայց կարելի է ըմբռնել, հասկնալ եւ իւրացնել։ Արժէքը վերացական ալ ըլլայ զգալի է եւ ըմբռնելի։
Մարդիկ արժէք կ՚ընդունին ազատութիւնը եւ հաւասարութիւնը, բայց երբեք չեն գործադրեր զանոնք, ուրեմն անսահման ազատութենէ եւ բացարձակ հաւասարութենէ խօսիլ անկարելի է եւ անիմա՛ստ։
Զոր օրինակ, մարդկային քաղաքակրթութեան ամենէն բացայայտ ապացոյցը իր «զգեստ»ն է։
Մարդ երբ դուրս եկաւ թաւուտներու մէջէն՝ որոնց մէջ կ՚ապրէր վայրի անասուն ու անբան կենդանիներու հետ, ինք ալ դեռ «կենդանի» մը, մարդու դիմակով, քաղաք չկերտած՝ ծածկեց իր մերկութիւնը «հագուստ»ով։ Եւ մարդ՝ արտաքնապէս շնորհք շահեցաւ իր «հագուստ»ովը։ Եւ այսօր ալ հագուստը որոշիչ դեր մը կը խաղայ մարդուն համար. ան կը ծառայէ գերազանցապէս գեղեցկացնելու մարդկային մարմնի արտաքին տեսքը եւ ո՛չ թէ միայն պահպանելու զայն բնութեան ազդեցութիւններու դէմ։
Ի՞նչ կը նշանակէ, ուրեմն, այս դարձը դէպի կենդանական նախնականութիւն։ Մարդ ի՞նչ կը շահի ծախելով գեղեցիկը, եւ շնորհքը հագուստին, ինչպէս նաեւ տնական, ընկերական առանձնափակումը իր ամբողջութեամբ։ Աւելի առողջութի՞ւն՝ աւելի կեա՞նք՝ աւելի երջանկութի՞ւն…։
Ա՛յդ է ահաւասիկ, յառաջ բերուած փաստը։
Պահ մը ենթադրենք, թէ հիմնական է փաստը։
Բայց կեանքը միայն «նի՞ւթ» է։ Ո՛չ։
Բարձրագոյն վերացական արժէքներ հիմնաւոր փաստեր չեն համարուի՞ր։ Կեանքը միայն մարմնաւոր ապրումներ ե՞ն, ո՞ւր է բարոյականը, հոգին։
Ուրեմն իրաւունք ունի Ֆ. Նիչէ երբ կ՚ըսէ՝ թէ Աստուած հասած է իր վախճանին։ Բարձրագոյն արժէքներ կորսնցուցած են իրենց ազդեցութիւնը։ Այսօր «արժէ՛ք» կը նկատուի միայն նիւթականը, միայն մարմնականը, միայն տեսանելին։ Այս իմաստով փոխուած է «արժէք»ի ըմբռնումը՝ հետզհետէ կորսնցուցած է իր իմաստը, իմաստասիրական խորութիւնը, գաղափարային բարձրութիւնը, մարդկային բանականութեան տարածքը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մարտ, 10, 2015, Իսթանպուլ