ՄԱՐԴՈՒՆ ԱՐԺԷՔԸ
Մարդու մը իրական արժէքը գիտնալ շատ դժուար է։ Մարդիկ, ընդհանրապէս արժէք կը ստանան իրենց արտաքին երեւոյթով եւ ներկայ դիրքով, ինչ որ յաճախ կը սխալեցնէ եւ արգելք կ՚ըլլայ անոնց իսկական արժէքը գիտնալու։ Մարդ, մինչդեռ իր արտաքին էութեամբ ու ներքին աշխարհով, մարդ ամբողջութիւն մը կը կազմէ եւ այդ ամբողջութեան մէջ է, որ կը ստանայ իր իրական արժէքը։ Նաեւ մարդ միայն ներկան չ՚ապրիր, ան ունի ապրուած անցեալ մը եւ նաեւ՝ ապագայ կեանք մը ապրելու համար։
Ուստի մարդուս ինչպէս արտաքինը ու ներկան, նաեւ անցեալը ու ապագան, միասին կը կազմեն անոր ընդհանուր նկարագիրը՝ որ չափանիշն է իր արժէքին։
Մարդուս արտաքին երեւոյթը եւ ներաշխարհը, ըսինք որ ամբողջ մը կը կազմեն, այս իրողութիւնը լաւագոյն կերպով կը բացայայտէ ռուսական ժողովրդական խօսք մը՝ առած մը, որ կ՚ըսէ. «Մարդիկ իրենց հագուստով կը դիմաւորուին եւ կը ճամբորդուին իրենց գիտութեան աստիճանով»։ Իրապէս, առաջին ակնարկով մարդիկ արժէք կը ստանան իրենց արտաքին երեւոյթով, բայց երբ անոնց ներաշխարհը՝ մտային ու հոգեւոր աշխարհին ծանօթանանք, ահաւասիկ այն ատեն կը տեսնենք ու կը հասկնանք անոնց իսկական արժէքը։ Արդարեւ ո՛չ միայն գիտութիւնը, ինչպէս կ՚ըսէ առածը, այլ եւ մանաւա՛նդ, մարդուն նկարագիրն ալ մեծ դեր կը խաղայ անոր արժէքը որոշելու մէջ։ Ուրեմն, մարմին-միտք-հոգի անբաժան տարրեր են մարդուն ամբողջական կազմութեան համար։
Հոս հարց մը կարելի է ներկայացնել, ի՞նչ է այս մասին ձեր կարծիքը սիրելի՜ ընթերցողներ։
Յաճախ հարցուցած եմ ես ինծի՝ թէ մէկը գիտութիւն ունի, եւ սակայն նկարագրով տկար անձ մըն է, ապա ուրեմն, ընդհանուր առումով յարգելի մէկը պէ՞տք է նկատել անիկա։ Ահաւասիկ, ճիշդ այս կէտին կ՚ուզեմ շօշափել ձեր ամէն մէկուն կարծիքը։
«Ներքին մարդ»ուն կատարելութեան համար թէ՛ գիտութիւն, եւ թէ նկարագիր՝ պէտք է ներդաշնակ ու համապատասխան ըլլան ըստ մեր համեստ կարծիքով։
Եւ դո՛ւք, սիրելիներ, ա՜յնքան կարեւոր է ձեր կարծիքը այս մասին, դուք ի՞նչ կը խորհիք…։
Փոխադարձ պարագային՝ մէկը զօրաւոր նկարագիր ունի, ըսենք, բայց համեստ գիտութեան տէր է, ուրեմն «արժէք» պիտի չունենա՞յ այդ անձը։
Այս խորհրդածութիւնը մեզ կ՚առաջնորդէ սա եզրակացութեան, թէ՝ մէկու մը նկարագրի հաստատութիւնը կամ զօրութիւնը աւելի ծանր կը կշռէ քան գիտութիւնը։ Ուստի զօրաւոր նկարագրի տէր մէկը կրնայ համեստ գիտութեան տէր ըլլալ, սակայն գիտուն մէկը պէ՛տք է ունենայ նաեւ շիտակ, զօրաւոր նկարագիր, որպէսզի արդար յարգ ու պատիւ վայելէ՝ արժէք ունենայ հասարակութեան ամէն խաւերէն ներս։ Ուստի եւ արտաքնապէս ու ներքնապէս մարդ կատարեալ ու անթերի, զօրաւոր ըլլալու է՝ որպէսզի իրապէս արժէք ունենայ՝ յարգ ու պատիւ վայելէ…։
Արդարեւ այս խորհրդածութիւններու լոյսին տակ՝ վերոյիշեալ ռուսական առածին վրայ աւելցնենք «նկարագիր»ը, եւ ամբողջացնենք խօսքը.-
Մարդիկ կը դիմաւորուին ըստ իրենց արտաքին տեսքին, երեւոյթին, բայց անոնց գիտութիւնը եւ նկարագիրը տեսնելէ ետք՝ անոնք կը ճամբուին ըստ իրենց գիտութեան եւ նկարագրին։ Այս ալ բնական է, քանի որ մարդս ճանչնալու համար պէտք է ճանչնալ զայն իր միտքով ու նկարագրով։ Ուրեմն մէկու մը իսկական արժէքին ստուգանիշներն են՝ միտքը եւ նկարագիրը, որոնցմէ նկարագիրը աւելի ծանրակշի՜ռ է քան միտքը, գիտութիւնը։
Ըսինք, որ մարդը պէտք է ճանչնալ իր էութեան ամբողջութեանը մէջ, եւ դարձեալ մարդ արժէք կը ստանայ ժամանակի ընթացքին մէջ։ Այս մասին հետաքրքրական է սա խօսքը. «Եթէ կ՚ուզէք մէկու մը իրական արժէքը գիտնալ, անիկա ներկայ վիճակով մի՛ գնահատէք, այլ անոր արժէքը որոշեցէք անոր հասնիլ ուզած դիրքին համեմատ»։ Եթէ չեմ սխալիր, Montesquieu-ի մէկ խօսքն է, զոր մեզի ցոյց կու տայ՝ մարդուն արժէքը որոշել ժամանակի մէջ՝ իր անցեալով եւ մանաւա՛նդ իր ապագայի նկատմամբ հեռանկարներով, փափաքներով ու հասնիլ ուզած դի՛րքով։ Ներկայով դատել ու արժէք որոշել կը նմանի մարդը գնահատել միայն արտաքին տեսքով՝ հագուստով. այդ պահուն կեցուածքով, ինչ որ յայտնի չէ, թէ որքան իրական է եւ անկեղծ։
Անշուշտ մէկու մը անցեալն ալ կարեւոր դեր կը խաղայ իր արժէքը հասկնալու, որոշելու հարցին մէջ, բայց նկատի ունենալու է մարդուս իրաւ ու անկեղծ փոփոխութիւնները, բարելաւման ջանքերը, սրբագրած, սրբագրել ուզած սխալները, որոնք իրապէս փոխած կրնայ ըլլալ մարդուս ընդհանուր կենցաղը, ապրելակերպը։ Ուստի պէտք է ընդունիլ իրաւ եւ անկեղծ զղջումի կարեւորութիւնը մրադկային կեանքին մէջ, եւ կամ անցեալի նկատմամբ գաղափարներու, կարծիքներու, հաւատալիքներու փոփոխութիւնները։ Ուրեմն, մարդս իր անցեալով դատել՝ թերի դատողութիւն մըն է, թերեւս անարդար։
Պատմութիւնը կը վկայէ դէպքերու եւ դէմքերու՝ որոնք բոլորովին փոխուած եւ «նոր մարդ» եղած, նորոգուած են։ Անցեալի հետքերը միշտ կը սխալեցնեն առողջ դատողութիւն կատարել ուզողները։ Գոնէ լաւ ուսումնասիրել՝ հինը եւ նորը արդար կշիռով պէտք է բաղդատել։
Իսկ ներկան բոլորովին անորոշ է եւ կասկածելի, քանի որ ներկային մէջ միայն կարելի է մարդը տեսնել այնպէս՝ ինչպէս որ ինք երեւիլ կ՚ուզէ։
Ամէն սքեմ կրող իրապէ՛ս հոգեւորական կարելի՞ է նկատել։ Արդարեւ, ֆրանսացիներուն խօսքով՝ «սքեմը չէ՛ որ մարդս կը բարձրացնէ, այլ՝ մարդը, ինք է որ սքեմին արժէքը վե՛ր կը պահէ…»։
Ուրեմն, դարձեալ կու գանք ռուսական առածին, թէ՝ մարդիկ կը դիմաւորուին իրենց հագուստով, բայց եթէ արժանի չեն իրենց կրած զգեստին, նոյն կերպով չեն ճամբուիր…։
Ուրեմն, հետեւելով Montesquieu-ի, մէկու մը իսկական արժէքը հասկնալու համար պէ՛տք է անոր հեռանկարները, ապագայի նկատմամբ ծրագրերը, հասնիլ ուզած նպատակը, տիրանալ փափաքած դիրքը եւ ստանալու տենչանքը ունեցած աստիճանները լաւ գիտնալ, անկեղծ զգացումները ճանչնալ՝ որպէսզի արդար արդիւնքի մը հասնինք…։
Մարդիկ չդատենք ուրեմն իրենց արտաքին տեսքով, անոնց արժէք չընծայենք անցեալի կեանքովը եւ ներկայ երեւոյթովը, այլ թափանցենք անոնց ներաշխարհին, դիտել ջանանք անոնց ապագա՛ն՝ ուր պիտի գտնենք ու ծանօթանանք «ճշմարիտ մարդ»ուն հետ, իրական անձին հետ։
Եւ շատ ալ դժուար չէ ասիկա ընել՝ փորձենք անգամ մը, կ՚արժէ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Օգոստոս 1, 2015, Իսթանպուլ