ՄԱՐԴՈՒՆ ՅԱՐՈՒԹԻՒՆԸ
Բանաստեղծներ, ընդհանրապէս կ՚երգեն ու կ՚ըսեն, թէ աշխարհ ստեղծուած է գարնանային կամ գարնանանման ժամանակաշրջանի մը ընթացքին։ Բանաստեղծներու զգացումները զօրաւո՛ր են, ճշմարտամերձ են, մտքին համընթաց են անոնց զգացումները, քանի որ կեանքը ամբողջ կը զգան, կ՚ապրին եւ կ՚երգեն։ Արդարեւ, ո՞վ փորձած չէ իր կեանքին մէջ՝ գարնանային պայծառ արեւին շողերը պատռելով դո՛ւրս գալ դէպի բնութեան ծոցը։ Գարնան չէ՞, որ կը նորոգուին, կը կազդուրուին մարդիկ, «նոր մարդ» կ՚ըլլան, եւ աւելի եւս ոգեւոր, աւելի եւս եռանդուն, աւելի եւս աշխոյժ կը նետուին կեա՛նք, ուրկէ նախապէս փախուստ տուած էին։
Գարնան ամէն ինչ կը փոխուի՝ կը բարեփոխուի ու կը լաւանայ։ Մարդ՝ «փոխուած մարդ»ը կ՚արթննայ իր քունէն՝ նոր շունչով կ՚անդրադառնայ բնութեան, անոր հրաշալիքները, սքանչելիքները, քաղցրութիւնները կը սկսի վայելել։ Եւ ասիկա, ահաւասիկ «մարդուն երկրային կեանքի յարութիւն»ը կարելի է համարել, ձեւով մը՝ հոգեւոր իմաստով Յարութեան մէկ նախատիպարը, նախաշաւիղը, բացատրագի՛րը։
Երանի՜ ամէն մէկս կարենայինք անդրադառնալ մեր անձնական յարութեան՝ խաւարէ լոյս, խաւարամտութենէ ազատամտութեան, մոլեռանդութենէ լայնախոհութեան ելլելու կարեւորութեան։ Նախապաշարումներ, կանխակալութիւններ կը մթագնեն մարդկային միտքը եւ կը խաւարապատեն մարդուս հոգին։ Խաւարամիտ՝ լուսաւորութեան, յառաջդիմութեան եւ զարգացման թշնամի մարդը ամենէն վտանգաւոր մա՛րդն է համայն մարդկութեան։ Եւ ահաւասիկ այս խաւարէն ազատիլ՝ մութէն լո՛յս ելլել «յարութի՛ւն» մըն է, վերածնունդ մը, վերակենդանութիւն, որ մարդս կը բարձրացնէ, արժանաւոր դիրքի կը հասցնէ։ Տգիտութեան թմրեցուցիչ քունէն արթննալ ինքնին «յարութի՛ւն» մըն է։
Արդարեւ, տգիտութիւնը անտեղեակ ըլլալ՝ ուսում եւ կրթութիւն չունենալ չէ՛, այլ իրական տգիտութիւնը «գիտնալ կարծել» է, չգիտցածին չանդրադառնալ եւ չգիտցածը չգիտնա՛լ է։ Ուստի, երբ մէկը անդրադառնայ իր չգիտցածին, ահաւասիկ այդ ալ «յարութիւն» է։ Եւ ո՜րքան վտանգաւոր եւ վնասակար են անոնք՝ որ կը կարծեն գիտնալ ամէն բան, մեծամտութեամբ եւ յաւակնութեամբ կը դիտեն իրենց շուրջը։ Եւ երբ յաւակնոտ ու մեծամիտ մէկը անդրադառնայ իր սնափառութեան եւ ունայնամտութեան, ահաւասիկ այդ ալ «յարութիւն» մըն է։
Ուրեմն այն, որ կ՚անդրադառնայ իր սխալին եւ կը սրբագրէ իր սխալը, կը շտկէ իր վիճակը, այն ալ «յարութիւն» մըն է՝ սուտէն դէպի ճշմարտութիւն։ Արդարեւ, մարդիկ ինչո՞ւ կը յամառին իրենց սխալին վրայ, չեն անդրադառնար, աւելի ճիշդ է ըսել՝ անդրադառնալ չեն ուզեր եւ անտարբեր կը գտնուին «յարութեան» մասին։ Եւ մարդիկ ա՜յնքան անտարբեր են շատ անգամ, որ անտարբեր են նաեւ իրենց անտարբերութեան։ Բայց եթէ իրենց շահը պահանջէ, մարդիկ ուշադրութիւն կը դարձնեն ամենապարզ ու ամենափոքր արժէքի մը վրայ։
Մարդիկ չեն խորհիր փոխուիլ, բարեփոխուիլ, բարեշրջուիլ՝ որ է ճշմարիտ «յարութիւն» մը կեանքին։
Ատելութեամբ լեցուն մէկը երբ յանկաղծ սիրով լեցուի, այդ իսկական «յարութիւն» մը կ՚ըլլայ իրեն համար։ Իրապէ՛ս «յարութի՛ւն», քանի որ սէրը կեա՛նք է, վերակենդանութիւն է, ուրախութիւն է եւ երջանկութիւն է…։ Սէրը յաւիտենական է, ուրեմն յարութիւնն ալ՝ յաւիտենական կեանք եւ երջանկութի՛ւն։
Ուրեմն, յարութեան ճշմարտութիւնը մարդ կ՚ապրի այս աշխարհի վրայ՝ զանազան երեւոյթներով, կերպերով՝ որոնք մանրատիպարներն են իսկական Յարութեան։ Եւ ամէն առաւօտ երբ քունէն կ՚արթննայ մարդ, նոր օրուան մը կը սկսի, նոր կեանք մը ապրելու կը պատրաստուի։ Պահ մը խորհինք սիրելինե՜ր, այս սովորական երեւոյթը իր լայն առումով յարութիւն մը չէ՞։ Նոյնպէս բնութիւնը իր ամէն պերճանքներով եւ զարդերով կ՚արթննայ եւ ամբողջ տիեզերքի զարթօնքը կը կատարէ, տեսարանները եւ հանդիսարանքները իրենց աստուածային բազմատեսակ գեղեցկութիւններով։ Այսպէս բնութիւնը կը հրճուի եւ կը ցնծայ։
Այս իմաստով, ամէն բարեփոխում յարութի՛ւն մըն է։ Անշուշտ ամենէն կարեւոր յարութիւնը՝ կենսական բարեփոխութեան երեւոյթն է, այն է. մահկանացուին անմահութեան բարեփոխուիլն է, որուն կ՚ըսենք իր յատուկ անունով՝ «Յարութի՛ւն»։
Ուրեմն յարութիւնը իր լայն առումով «փոփոխութիւն» մը կ՚ենթադրէ՝ բարեփոխութիւն մը, դէպի լաւ ընթացք մը։ Եւ մարդը՝ կամայ ակամայ կը խոնարհեցնէ տիեզերական սեղանի առջեւ, Աստուծոյ անհունութեան առջեւ իր գլուխը, իր ճակատը։ Ուստի կարեւորը անկում ունենալը չէ՛, այլ՝ անկումէն վերջ վեր կանգնե՛լու ուժը ունենալը…։
Յարութիւն է նաեւ՝ իմացական արթնութիւն, ամէն տեսակ մոլութենէ ու մոլորութենէ փրկուիլ եւ ուղղուիլ դէպի ճշմարտութիւն, ամէն խաւարամիտ ու յետադիմական մտածումներէ ազատիլ լո՛յսով եւ լուսաւորուիլ՝ լուսամիտ եւ յառաջադէմ կեանք ապրելու պատրաստ ըլլալ, բոլորն ալ իսկական «յարութիւն»ներ են մարդուն համար։
Ուստի յարութիւնը իր լայն առումով կը բովանդակէ ամբողջ կեանքը՝ իր տարբեր երեսներով, որոնց մաս կը կազմէ նաեւ մարդկային հոգին եւ մի՛տքը։ Արդարեւ «յարութեան գաղափար»ը առընչել միայն մարմինով, յարութեան իմաստին եւ խորհուրդին կը հակասէ։ Յարութիւնը, մարդ պէտք է ապրի իր կեանքի ամէն երեսներուն, ամէն երեւոյթներուն մէջ։ Մարդ կրնայ յարութիւնը զգալ, յարութիւնը ապրիլ ամէն պահ, եթէ անդրադառնայ կեանքին ամէն մէկ ապրումին կարեւորութեան, խորանայ անոր իմաստին, անոր խորհուրդին եւ անոր բարձրութեան հասնի, կարենայ տարածուիլ անոր անսահմա՜ն, անհասանելի՜ հորիզոններուն…։
Կեանքը լիուլի ապրողը, կեանքը հասկցողը, կեանքին անդրադարձողը՝ ամէն պահ յարութեան հետ կրնա՛յ դիմաւորուիլ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մայիս 6, 2015, Իսթանպուլ