ԱՆԹԻԼԻԱՍԻ ԴԱՏԱԿԱՆ ՀԱՅՑԻՆ ԱՐԺԵՒՈՐՈՒՄԸ՝ ՀԱՅԿԱԿԱՆ ԱՇԽԱՐՀԻՆ ՄՕՏ ՑԱՐԴ ՍՏԵՂԾԱԾ ԱՐՁԱԳԱՆԳԻՆ ԼՈՅՍԻՆ ՏԱԿ
Սիսի երբեմնի կաթողիկոսարանի տարածքի սեփականութեան իրաւունքը վերադարձնելու ուղղեալ Մեծի Տանն Կիլիկիոյ Կաթողիկոսութեան դատական նախաձեռնութիւնը զուգադիպած է 2015-ի ոգեկոչումներու շրջանին։ Բնականաբար, ժամկէտը պատահական չէ։ Անթիլիաս գործած է կանխամտածուած ձեւով, որպէսզի Թուրքիոյ Սահմանադրական ատեանին մօտ կատարուելիք դիմումը համընկնի Մեծ եղեռնի 100-րդ տարելիցին հետ։ Ակնյայտ է, որ այս քայլին ենթագետինը պատրաստելու համար տարուած է նախապատրաստական աշխատանք։ Դատելով Մեծի Տանն Կիլիկիոյ Տ.Տ. Արամ Ա. Կաթողիկոսի Փարիզի մէջ ունեցած վերջին ելոյթէն՝ այդ ծիրէն ներս կ՚առանձնանայ 2012 թուականին Անթիլիասի կազմակերպած իրաւաբաններու միջազգային խորհրդաժողովը։
Թէ ինչպէ՞ս կ՚ընկալուի այժմու դատական նախաձեռնութիւնը հայ իրականութեան կողմէ. դժուար է պատասխանել միանշանակ։ Առկայ համայնապատկերը կ՚առթէ բաւական երկակի տպաւորութիւններ՝ առաջին հայեացքով։ Մէկ կողմէ, Անթիլիաս առած է լրիւ ինքնուրոյն քայլ մը, իսկ միւս կողմէ կը ջանայ ապահովել լայնախարիսխ աջակցութիւն։ Մէկ կողմէ ան կը շեշտադրէ այս քայլին ընդհանրական իմաստը, իսկ միւս կողմէ զայն կը վերապահէ միմիայն ինքզինքին՝ ապահովաբար հաւանական ձեռքբերումներն ալ ինքզինքին վերագրելու համար։ Ուստի, կ՚արժէ նախ կշռադատել արձագանգները։
Հայկական աշխարհէն ներս ցարդ շատ սահմանափակ արձագանգ մը ունեցած է Անթիլիասի այս դատական դիմումը։ Բոլորը կարծես կը նախընտրեն այնպէս ձեւացնել, թէ բնականաբար աջակցելէ զատ բան մը չեն կրնար ընել, սակայն միեւնոյն ժամանակ զերծ կը մնան այնպիսի քայլերէ, որոնք կրնան պարտադրանքներ յառաջացնել իրենց համար։ Պարզ է, որ այստեղ կը պակսին շօշափելի փաստերը ու մենք սա կ՚արձանագրենք համապատասխան վերապահութեամբ։
Երեւանի ղեկավարութեան կողմէ ցայսօր վերաբերմունք մը չէ արտայայ-տըւած, բացի Հայաստանի Արտաքին գործոց նախարար Եդուարդ Նալպանտեանի արտասանած մէկ նախադասութենէն։ Անցեալ աշնան, Համահայկական խորհրդաժողովին ժամանակ, Արամ Ա. Կաթողիկոսին կողմէ կատարուած առաջին յայտարարութենէն անմիջապէս վերջ, Նալպանտեան այդ մէկ նախադասութիւնը արտասանած էր՝ մեր իսկ հարցման ի պատասխան։ Բոլոր անոնք, որոնք շնչեցին այդ հաւաքոյթին մթնոլորտը, զգացին՝ թէ ժխտական ոչինչ ըսելով հանդերձ, նախարարին ոճը եւ չափազանց ամփոփ բանաձեւումը անկարելի էր վերագրել միա-նըշանակ մօտեցման։ Իսկ այս վերջին շաբաթներուն, Հայաստանի կարգ մը իշխանամէտ կայքէջերուն վրայ կը յայտնուին մասնագիտական կարծիքներ, որոնց մէջ թէեւ ուղղակի վերապահութիւն մը չի յայտնուիր, սակայն Անթիլիասի առած քայլը կ՚որակուի «ռիսքային»։ Սեղմ շրջանակներու մէջ կան նաեւ միշտ անպաշտօն լսումներ, ըստ որոնց Հայ յեղափոխական դաշնակցութիւնն (ՀՅԴ) ալ այդքան երջանիկ չէ Երեւանի ղեկավարութեան դիրքորոշումով, թէկուզ այս մասին ոչինչ կը բարձրաձայնուի։ Մեկնաբանները հակուած ըլլալ կը թուին խնդրին այս ծալքը անուշադրութեան չմատնելու, որովհետեւ հաւանական կը նկատուի յառաջիկայ շրջանին ՀՅԴ-ի մասնակից դառնալը՝ Հայաստանի կառավարութեան, նոր համախոհական իշխանութեան մը ձեւաւորումով։
Եկեղեցական գետնի վրայ ալ, ըստ երեւոյթին, վիճակը տարբեր չէ էապէս։ Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսութիւնը մասնաւոր ազդանշան մը չի տար՝ հեռանկարային վառ սպասումներու տեսանկիւնէն։ Քահանայ հայր մը ցարդ խօսած է այս մասին, ոչ աւելի բարձրաստիճան եկեղեցական մը։ Առանց Անթիլիասի քայլի ուղղակի մեկնաբանութեան, նշուած է, որ Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածինն ալ կրնա՛յ առնել նման քայլ մը։ Սկզբունքօրէն այդ իրաւունքը ինքզինքին վերապահելով հանդերձ, գործնական գետնի վրայ այս պահու դրութեամբ Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածինը կը գտնուի Անթիլիասի բաղդատմամբ աւելի տարբեր գետնի մը վրայ։
Պոլսոյ Պատրիարքական Աթոռն ալ պաշտօնապէս քար լռութիւն կը պահէ Անթիլիասի դիմումին շուրջ, հակառակ անոր, որ հարցը կը վերաբերի ուղղակիօրէն Թուրքիոյ եւ իր հետաքրքրութիւններու ծիրին։ Պատրիարքարանի այս քար լռութիւնը, ըստ երեւոյթին, անտարբերութենէ աւելի վերապահութեան, նոյնիսկ անհանգստութեան մը ազդանշանն է։ Արդարեւ, անմիջական խօսակցութիւններու ձեւաչափին մէջ, Գումգաբուի շրջանակները ցաւ կը յայտնեն, որ դատական դիմումը կատարելու ժամանակ Անթիլիաս նոյնիսկ առ ի քաղաքավարութիւն տեղեակ չէ պահած Պոլսոյ Աթոռը։ Մինչդեռ, խըն-դիրը արդի պայմաններով ուղղակիօրէն կ՚առընչուի Պոլսոյ Պատրիարքական Աթոռի հոգեւոր իշխանութեան սահմաններուն հետ եւ այս պատճառով յառաջացած արհամարհանքի տպաւորութիւնը յուզած է Գումգաբուի շրջանակները։ Զուտ ներքին իմաստով, սա կու գայ ապացուցանել նաեւ, թէ որքան անհեռատես էր մօտաւոր անցեալին Մութաֆեան Պատրիարքի տխուր «սիրաբանութիւնը» Անթիլիասի հետ, մինչ ահաւասիկ ներկայիս անվարան անտեսուած է Պոլսոյ Աթոռին հեղինակութիւնը։
Ուրեմն, այս արձագանգներուն լոյսին տակ նժարի վրայ է Կիլիկեան Աթոռին դատական հայցը։ Բայց եւ այնպէս, խնդիրը այսքանով սահմանափակուած չէ եւ ունի զանազան երեսակներ, որոնք աղերս ունին հայկական աշխարհի օրակարգային շարք մը նիւթերուն հետ։ Հարցի համապարփակ դիտարկման իմաստով անհրաժեշտ են նաեւ անոնց շուրջ խորհրդածութիւնները։
ԱՐԱ ԳՕՉՈՒՆԵԱՆ
(Շար. 2)