ՕՐՀԱՍԱԿԱՆ ՎԻՃԱԿ
Հայաստանի մէջ բնակող սուրիահայերը տագնապած են։ Անոնք երբեք այսքան մտահոգ չեն եղած Հայաստան գտնուելու երեք տարիներու ընթացքին: Խիստ վտանգուած է Սուրիոյ մէջ մնացած իրենց հարազատներուն եւ հայրենակիցներուն ճակատագիրը: Հալէպի հետ խզուած են բոլոր հաղորդակցութեան միջոցները: Չկայ համացանց, հեռախօսային կապը շատ վատ կը գործէ, կամ գրեթէ չի գործեր, օրերով հնարաւոր չէ կապ հաստատել եւ տեղեկութիւն ստանալ մարդոց կեանքի մասին: Ստացուած կցկտուր լուրերն ալ յուսադրական չեն: Սուրիոյ մէջ մնացած հալէպահայերը, քաղաքի միւս բնակիչներուն պէս կը կրեն պատերազմի ողջ տառապանքը՝ ահուսարսափի մէջ անցընելով իրենց իւրաքանչիւր օրը, անոնք միեւնոյն ժամանակ զրկուած են կեանքի ապահովութեան բոլոր պայմաններէ՝ ջուրէ, ելեկտրականութենէ եւ այլ միջոցներէ: Ամէն օր կը ռմբահարուի Հալէպը. զոհերու եւ վիրաւորներու մէջ կան նաեւ հայեր:
Պատերազմի երեք տարիներու ընթացքին սպառած են երկրին մէջ մնացած մարդոց գոյութեան միջոցները, եւ Հալէպի մէջ գտնուող հայերը յայտնուած են մահուան գօտիի մէջ: Անոնք չեն կրնար դուրս գալ երկրէն: Երբ պատերազմը սկսաւ, Սուրիոյ հայերուն մեծ մասը լքած է երկիրը՝ աւելի ապահով վայրեր փոխադրուելով՝ գլխաւորաբար Հայաստան կամ Լիբանան, իսկ փոքր մաս մը մնացած է հոն՝ տէր կանգնելու համար տարիներու իր ստացուածքին, տուներուն, կամ այն յոյսով մնացած է, որ շուտով կ՚աւարտի պատերազմը։ Անոնք կը շարունակեն իրենց կեանքը, եւ այսօր անոնք ձեւով մը պատանդի կարգավիճակով մնացած են օրէ օր սաստկացող պատերազմի գօտիին մէջ։ Տուներուն մեծ մասը փլած է, իսկ խանութները հիմնականօրէն անգործութեան մատնուած են, փլած են, կամ ալ առգրաւուած են պատերազմողներու կողմէ: Կան անձնական գործ ունեցող կան շատ քիչ հայ գործատէրեր, որոնք նախկինին նման կրնան աշխատիլ Հալէպի մէջ:
«Սուրիահայերու փրկութեան միութիւնը», «Հալէպ» հասարակական կազմակերպութիւնը եւ Հայաստանի մէջ հալէպահայերու կամ սուրիահայերու հարցերով զբաղող քանի մը կազմակերպութիւն օրեր առաջ՝ 6 Մայիսին Երեւանի մէջ հրատապ ժողով գումարած են՝ վճռելու համար Հալէպ մնացած իրենց ազգականներուն ճակատագիրը, հակառակ անոր, որ առանց ժողով գումարելու ալ ամէն օր կը խօսուի այս նիւթին մասին: Բայց պաշտօնական ժողով գումարելը եւ կոչով հանդէս գալը արդէն օրհասական եւ անելանելի վիճակի մը արդիւնքն է: Վճիռը մէկ է՝ անոնք պէտք է անյապաղ լքեն երկիրը եւ դուրս գան՝ աւելի չվտանգելու համար իրենց կեանքերը: Բայց ինչպէ՞ս: Անձնական միջոցներով անհնար է դուրս ելլել երկրէն. մէկ կողմէ անապահով ճամբաներէ անցնելու վտանգը կայ, իսկ միւս կողմէ՝ նիւթական միջոցներու բացակայութիւնը: Իրենց կարգին օրերս յայտարարութեամբ մը հանդէս եկած են Սուրիոյ Առաքելական, Կաթոլիկ եւ Աւետարանական երեք եկեղեցիներու առաջնորդներն ու երեք կուսակցութիւններու ղեկավարները՝ անոնք որոշած են Հալէպէն հայերու միասնական ու զանգուածային արտագաղթ չկազմակերպել, ինչ որ կը նշանակէ լուծարել ու կազմաքանդել տասնամեակներու պատմութիւն ունեցող սուրիահայ գաղութը: Այդ մէկը, ինչպէս իրենց յայտարարութեան մէջ նշած են համայնքային իշխանութիւնները, կրնայ սխալ քայլ մը ըլլալ պատմութեան առջեւ, մանաւանդ երկրի մը մէջ, որ ժամանակին ապաստան տուած է հայերուն, իսկ այսօր հայերը, դժուար պահուն կը լքեն այդ երկիրը: Այս յայտարարութիւնը զարմանքի, զայրոյթի եւ քննարկումներու ալիք բարձրացուցած է Հայաստանի տարբեր շրջանակներէն ներս, մանաւանդ սուրիահայերու խնդիրներով մտահոգ մարդոց եւ կազմակերութիւններու մօտ։ Յայտարարութենէն կարելի է հասկնալ, թէ հակառակ անոր, որ վտանգուած է մարդոց կեանքը, բայց անոնք հոն կը պահուին միայն գաղութի պատմութիւնը չքանդելու համար, իսկ միւս կողմէ ալ չլքելու նպատակաւ երկիր մը, որ միշտ բարեացակամ եղած է հայերու հանդէպ: Մեծի Տանն Կիլիկոյ Կաթողիկոսութեան կողմէ մտայնութիւնը նոյնն է՝ չկազմակերպել հաւաքական արտագաղթ։ Այս առումով առաջնորդարանը որոշած է, որ իւրաքանչիւր հայ ընտանիք ինք պիտի որոշէ՝ մնա՞լ, թէ հեռանալ։ Իսկ համայնքի ղեկավարներն ալ իրենց կարելութեան սահմաններուն ներքեւ աջակից պիտի ըլլան այն անհատներուն, որոնք հեռանալու որոշում առած են: Բայց անոնք ալ շատ լաւ գիտեն, թէ այլեւս իսկապէս անհնար է դուրս գալ Սուրիայէն անհատական միջոցներով, բացի այն մարդոց համար, որոնք տակաւին նիւթական միջոցներ ունին: Ընդհանուր առմամբ, եթէ ազգային կազմակերպուած միջամտութիւն չըլլայ, հազարաւոր հայեր դատապարտուած պիտի ըլլան անկախ իրենց կամքէն Սուրիոյ մէջ մնալու, տակաւին մէկ տոկոսն ալ ջարդի ենթակայ պիտի ըլլայ: Հայաստանի կառավարութիւնը իրաւական գետնի վրայ իրաւասու չէ միջամտելու որեւէ երկրի քաղաքացիի որոշումին կամ բնակութեան վայրէն տեղահանման։ Բայց Հայաստանի իշխանութիւնները ըսած են, որ անոնք, որոնք Երեւան կարենան հասնիլ, պիտի հոգան սկզբնական շրջանին: Սուրիոյ մէջ մնացած հայերը, թէեւ սկզբնական շրջանին ինչ-ինչ նկատառումներով չէին ուզեր արտագաղթել՝ համոզուած էին, որ մնալը աւելի ճիշդ է, քան ՝ հեռանալը, սակայն ներկայ դրութեամբ կը խորհին ճիշդ հակառակը։ Նկատի ունենալով Հալէպի մէջ օրէ օր սաստակցող վիճակը, անյապաղ կ՚ուզեն երկրէն հեռանալ, սակայն չունին սկզբնական տեղաշարժի համար անհրաժեշտ գումարը: Ըստ նախնական հաշուարկի, ամէն մէկ հայու համար այս պահուն տեղաշարժի համար անհրաժեշտ է 2000 ամերիկեան տոլար:
Գործնական շատ դժուարութիւններ կան Հալէպէն դուրս գալու պարագային:
Ենթադրենք, որ հալէպահայ մը այսօր որոշեց Հալէպէն դուրս գալ: Առաջին հերթին պէտք է ապահովէ սուրիական անձնագիր, որ ընդհանրապէս քանի մը ամիս կը տեւէ եւ որոշ գումար կը պահանջէ:
Ապա պէտք է, եթէ Հայաստան պիտի գայ, հայկական մուտքի արտօնութիւն (վիզա) ապահովէ, որ ներկայիս հնարաւոր չէ Հալէպէն, քանի որ համացանցը չի գործեր, իսկ Հալէպի մօտ Հայաստանի հիւպատոսութիւնը այդ արտօնագրերը կը տրամադրէ միայն համացանցի միջոցով: Կարելի է արտօնութիւնը ստանալ նաեւ մայրաքաղաք Դամասկոսէն, բայց այս պարագային ալ Հալէպ-Դամասկոս ճանապարհը շատ վտանգաւոր է եւ մեծ համարձակութիւն է՝ կեանքի գինով հասնիլ մայրաքաղաք:
Անձը Պէյրութ հասնելու համար պէտք ունի 100-150 տոլար փոխադրածախսի եւ ճանապարհն ալ կը տեւէ 17 ժամ՝ անապահով շրջաններէ անցնելէ ետք: Լիբանան մտնելու պահուն հալէպահայը պէտք է վճարէ 300 տոլար, որպէսզի կեցութեան իրաւունք ստանայ, որու ընթացքին պիտի կարենայ վիզայի համար դիմել Պէյրութի մօտ Հայաստանի դեսպանութիւն: Լիբանան մտնելու համար անհրաժեշտ է նաեւ ներկայացնել որոշ փաստաթուղթեր, ինչպէս նաեւ լիբանանահպատակ անձի մը երաշխաւորութիւնը: Տարանցիկ մեկնողները, այսինքն ոչ թէ Հայաստան, այլ ուրիշ երկիր գացողները կրնան Լիբանան մտնել առանց 300 տոլար վճարելու, պայմանով որ ունենան ամրագրուած օդանաւային տոմս, իսկ իրենց թռիչքը պէտք է տեղի ունենայ յաջորդող 48 ժամերու ընթացքին, այլապէս կը սպասեն լիբանանեան սահմանին վրայ:
Պէյրութի մէջ կարելի է մէկ ննջարանով տուն մը վարձել 500-700 տոլարով: Հայկական վիզա ստանալու պարագային կարելի է Երեւան մեկնիլ 700-800 տոլար օդանաւային տոմս ապահովելէ ետք, իսկ ամառը սովորաբար այս գիները աւելի կը սուղնան, ուրեմն արդէն սկսած է օդանաւային տոմսակներու գիներու բարձր շրջանը: Երեւան հասնելու պարագային կարելի է 200-400 տոլարի մէկ ննջարանով բնակարան մը գտնել, անշուշտ տեղին համեմատ: Սկզբնական շրջանին աշխատանք կարելի է գտնել ամսական 150-200 տոլարով:
Թէ ինչպէ՞ս սուրիահայ մը պիտի վճարէ այս բոլորը ՝ հասնելու համար Երեւան, դժուար է երեւակայել: Այս օրերուն մէկ տոլարը կը հաշուէ 330 սուրիական լիրա: Այսինքն միայն լիբանանեան սահմանին վրայ վճարելիք 300 տոլարը կը հաշուէ 99.000 սուրիական լիրա, որ կը կազմէ ազգային վարժարան աշխատող ուսուցիչի մը չորս-վեց ամսականը: Վերջին օրերուն սուրիական լիրան կորսնցուցած է իր արժէքին 50 առ հարիւրը։ Այս արժեզրկումէն ետք նկատելիօրէն նուազած է ազգային վարժարանի մէջ ուսուցչագործող սուրիահայ ուսուցիչի մը ամսականը, ինչ որ չնչին գումար մըն է՝ տեղաշարժի համար: Հալէպի մէջ ժամանակին եղած է տասը վարժարան, իսկ այսօր ազգային վարժարանները միաւորուած են երկու կառոյցի մէջ: Տնտեսական առումով սղաճը, անգործութիւնն ու սուրիական դրամին համեմատական անկումը անել կացութեան կը մատնեն յատկապէս բազմանդամ ընտանիքները:
Այսօր շուրջ տասը հազար սուրիահայ դիմած է Հայաստանի կառավարութեան՝ անյապաղ օժանդակութեան կոչով։ Բայց ինչպէս նշեցինք, իրաւական գետնի վրայ ոչ մէկ հիմք գայ՝ միջամտելու այլ երկրէն մարդոց տեղահանութեան, հակառակ անոր, որ մէկ կողմէ ալ մեծ ցանկութիւն կայ աջակցելու մեր հայրենակիցներուն: Ձեւով մը փակ գօտի ստեղծուած է Հալէպի մէջ, եւ հայը յայտնուած է այդ փակ գօտիին մէջ:
ՀՈԳԵՒՈՐ ԿԵԴՐՈՆԸ՝ ՌՄԲԱՀԱՐՈՒԱԾ
Հալէպի մէջ վերջերս ռմբահարուած եւ մասամբ աւերուած է Սրբոց Քառասնից Մանկաց հոյակերտ եկեղեցիի համալիրը: Հակառակ անոր, որ պատերազմի պատճառաւ եկեղեցին գրեթէ երկու տարիէ ի վեր փակ էր, բայց կը նկատուի հալէպահայութեան հոգեւոր կեդրոնը, որուն փլուզումը յուսահատութեան մատնած է զանոնք։ Հալէպահայերուն համար մխիթարութիւն էր Առաջնորդարանին կից Հալէպի Մայր եկեղեցիին գոյութիւնը։
Եկեղեցին ունի դարերու պատմութիւն։ Ան կառուցուած է 15-րդ դարուն եւ եղած է Հալէպի մէջ բնակող հայուն հոգեւոր աջակիցը. հալէպահայութեան անթիւ, անհամար ուրախ ու տխուր առիթներու, ուրախութեան ու մխիթարութեան սրբատեղին:
Այս տխուր առիթով ինչպէս հալէպահայեր, այնպէս ալ այս խնդրով մտահոգ բազմաթիւ հայեր իրենց բողոքի ձայնը բարձրացուցած են ընկերային ցանցերէն ու զանգուածային լրատուամիջոցներէն՝ ըսելով, որ հայութիւնը այսօր մեծ գումարներ կը ծախսէ պատմական ինչ-ինչ փաստեր ապացուցելու եւ ոգեկոչման համար, այն պարագային, երբ կարելի է կանխել ներկայիս տեղի ունեցող մարդկային մահերը, քանդումներն ու փլուզումները: Մամուլին մէջ խորագրեր յայտնուած են, այն մտահոգութեամբ, որ այսօր պատմական Սիսի մասին աւելի շատ կը խօսուի եւ աշխատանք կը տարուի այդ ուղղութեամբ, քան՝ Հալէպի քանդման եւ հոն բնակող հայերու փրկութեան մասին:
ԱՌԱՋՆՈՐԴԱՆԻՍՏ ԵԿԵՂԵՑԻՆ
Ըստ համայնագիտարանէն եւ մամուլէն քաղուած տեղեկութիւններու, մասամբ հրթիռակոծուած եւ երկու տարի պարտադրաբար անգործութեան մատնուած Ս. Քառասնից Մանկանց Մայր եկեղեցին, որ կը գտնուի Հալէպի Սալիպէ թաղամասին մէջ, ԺԴ. դարէն մինչեւ այսօր Բերիոյ Թեմի առաջնորդանիստ եկեղեցին է եւ պատմականօրէն առաջին անգամ յիշուած է 1476 թուականին: Անցեալին եղած է նաեւ կաթողիկոսանիստ եկեղեցի, ուր կատարուած են եպիսկոպոսական ու կաթողիկոսական ձեռնադրութիւններ եւ սրբալոյս միւռոնի օրհնութիւններ՝ 1849 թուականին Սիսի Միքայէլ Բ. Աջապահեան եւ 1923 թուականին՝ Սահակ Բ. Խապայեան կաթողիկոսներուն կողմէ: Մինչ նախնական մատուռը եղած է կաթողիկոսներու, առաջնորդներու եւ ականաւոր եկեղեցականներու եւ աշխարհականներու դամբարանը, ուր թաղուած են Ազարիա Ջուղայեցի (1601), Պետրոս Կարկառեցի (1608), Մկրտիչ Քէյֆսիզեան (1894), Բաբգէն Ա. աթոռակից վեհափառ հայրապետները։ Թէեւ վերջնոյն աճիւնները 1966 թուականին փոխադրուած են Անթիլիասի Զարեհեան դամբարանը:
Աւանդութեան մը համաձայն, Ս. Քառասնից Մանկանց Մայր եկեղեցւոյ եւ նախկին Ս. Աստուածածին եկեղեցւոյ վայրը քրիստոնէական գերեզմանատուն մը եղած է՝ իր փոքրիկ մատուռով:
Մինչեւ 1500 թուականը, եկեղեցին ներկայացած է որպէս փոքր աղօթատեղի-մատուռ մը:
1499-1500 թուականներուն, հալէպահայ գաղութի երեւելիներէն «Ըռայիս Պարոն Եսայի»ի բարերարութեամբ, եկեղեցին ընդարձակուած է դէպի արեւելք-արեւմուտք ուղղութեամբ: 1616 թուականին հալէպահայ իշխան Պետիկ Չէլէպիի նուիրատուութեամբ եւ եղբօրը՝ Խոճա Սանոս Չէլէպիի վերակացութեամբ, եկեղեցւոյ հիւսիսակողմը կառուցուած է ընդարձակ եկեղեցի մը՝ երեք խորաններով, որոնք վերաշինուած են Ի. դարու երկրորդ կէսուն:
Ս. Քառասնից Մանկանց Մայր եկեղեցւոյ շրջափակէն ներս պատերազմէն առաջ կը գործէին նախկին առաջնորդարանը, հայոց եկեղեցւոյ կիրակնօրեայ դպրոցներու կեդրոնական բաժինը, Համազգայինի «Նիկոլ Աղբալեան» մասնաճիւղը, «Աւետիս Ահարոնեան» հանդիսասրահը եւ Ազգային Հայկազեան վարժարանի աղջկանց բաժինը:
ՏԵՂԵԿՈՒԹԻՒՆՆԵՐ
Սուրիոյ մէջ բնակող հայերու թիւին վերաբերեալ ո՛չ անցեալին, ո՛չ ալ ներկայիս պաշտօնական տուեալներ եղած են: Ըստ մօտաւոր հաշուարկներու, մինչեւ պատերազմին սկսիլը Սուրիոյ մէջ եղած է 60-70 հազար հայ, պատերազմէն ետք այդ թիւը նուազած է մինչեւ 20 հազարով: Միայն Հալէպի մէջ այսօր հայերու թիւը կը հաշուի շուրջ 9-10 հազար:
Պատերազմէն ետք սուրիահայերու մեծամասնութիւնը Հայաստան գացած է, մաս մը տեղաւորուած է Լիբանան, իսկ որոշ մաս մըն ալ ՝ փոխադրուած է եւրոպական կարգ մը երկիրներ։ Բայց պատերազմի պատճառաւ արտագաղթող սուրիահայերուն զգալի թիւը կեդրոնցած է Հայաստանի մէջ։ Անոնք Հայաստանի մէջ ալ ունին բազում դժուարութիւններ. օրինակ՝ բնակարանի վարձավճարի, աշխատանքի խնդիր: Երկու տարի առաջ սուրիահայերու համար Աշտարակ քաղաքին մէջ սկսած «Նոր Հալէպ» թաղամասի շինարարութեան ծրագիրը այսօր սառեցուած է ՝ միջոցներ չլլալուն պատճառով, իսկ սուրիահայերը կը շարունակեն Երեւանի մէջ ապրիլ ընդհանրապէս վարձու բնակարաններու մէջ: Երեւանի մէջ նոյնպէս սպառած են անոնց տարիներու խնայողութիւնները, նկատի ունենալով, որ շատ մը սուրիահայեր առանց աշխատանքի են եւ կը բնակին ընտանիքներով:
Իսկ ամենադժուարը այն է, որ սուրիահայը այսօր թէ' Երեւանի մէջ եւ թէ այլուր, կանգնած է անորոշութեան առջեւ։ Ի՞նչ պիտի ըլլայ իրենց ապագան, ի՞նչ ճակատագիր կը սպասէ սուրիահայերուն եւ Հալէպի երբեմնի ծաղկուն գաղութին, որ տարիներով նկատուած է Սփիւռքի մայր գաղութը: Հարցեր, որոնց պատասխանները այսօր ոչ մէկը գիտէ, քանի դեռ անորոշ է սուրիական պատերազմին ելքը: Ոմանք զաւեշտական կը նկատեն փլատակ քաղաքի մը մէջ, որ զուրկ է կենսապահովութեան բոլոր ենթակառուցածքներէ, կուսակցութիւններու, ազգային միութիւններու գործունէութիւնը… Հաւանաբար այս մէկը ինքնամխիթարանքի ձեւ մըն է, կամ ալ ՝ մնացած հայերը ձեւով մը պատանդ պահելու միջոց: Միթէ ընդունելի՞ է մարդոց կեանքի գինով գաղութը պահելու կամք դրեւորուել…
Հայաստանեան եւ սփիւռքեան մամուլի մէջ չեն դադարիր այս հարցերու քննարկումները:
ՍՈՒՐԻԱՀԱՅ ՍՏԵՓԱՆ ՐԱՖՖԻ ՔԱՅԱՊԱԼԵԱՆ. «ՀԱԼԷՊԻ ՄԷՋ ՄՆԱԼԸ
ՏԵՍԱԿ ՄԸ ԻՆՔՆԱՍՊԱՆՈՒԹԻՒՆ Է, ԻՍԿ ԴՈՒՐՍ ԳԱԼԸ` ՄԵԾ ՈՂԲԵՐԳՈՒԹԻՒՆ»
Մօտ երեք երկար տարիներ «վայելելէ» ետք Հալէպի քաոսային իրավիճակն ու սարսափը, վերջապէս կարողացայ ողջ առողջ ընտանիքիս հետ հասնիլ Լիբանան, ուր սկսաւ մեր երկրորդ ողբերգութիւնը։ Արդէն աւելորդ է նկարագրել՝ ճանապարհային ու մուտքի տաժանակիր չարչարանքը, իսկ ա՛լ աւելին՝ Լիբանանի մէջ կեցութեան արտօնագրի երկարաձգման դժուարութիւնները։ Եւ երբեք չափազանցած չեմ ըլլար՝ եթէ ըսեմ, թէ պահ մը ինքզինքս, որքան մարդկութենէ անջատուած ու անճար զգացի, յանձն առած մեծ չարչարանքն ու հսկայական ծախսերը, թէ՛ կեցութեան եւ թէ բնակարանի ապահովման։ Օրինակ՝ վեց ամիս երկարակեցութեան համար եւ լիբանանահպատակ երաշխաւորի մը միջնորդութեամբ՝ իւրաքանչիւր անձ պէտք է վճարէ 200 տոլար, իսկ բնակարանի մը ամսական վարձքը 500 տոլարէն կը սկսի: Իսկ արդեօք Լիբանանի մեր ազգային պատկան իշխանութիւնները անտեղեա՞կ են, թէ անհոգ իրենց ազգակիցներու կրկնակի տառապանքէն։
Ահաւասիկ իսկական պատկերը «դրախտային» Լիբանանի եւ սուրիահայ դժբախտ ու որբացած խեղճ ժողովուրդին։ Իսկ անձնապէս վերլուծելէ ետք բոլոր այս դժբախտութեանց պատճառները կարելի է միայն մեղադրել։
-Սուրիական վարչակարգը, որ նախընտրելով իր փառամոլութիւնն ու աթոռապաշտութիւնը պատճառ դարձաւ իր իսկ ժողովուրդին ակամայ տեղահանման ու գաղթին։
-Մեր մեծայարգ ու արժանապատիւ՝ երեք համայնագէտ համայնքապետերը եւ ազգային ջոջերը, որոնք հակառակ բոլոր անմարդկային իրավիճակին, եւ ամբողջ երեք երկար տարիներ անց՝ տակաւին միամիտօրէն կը քարոզեն «մնալ, տոկալ ու գոյատեւել» յանուն գաղութապահպանման ու քարապահպանման ի գին մարդկային անմեղ ու անհամար ողջակիզման։
Այստեղ տեղին է մէջբերել զօրավար Նժդեհի մարգարէացած գաղափարը. «Չկայ աւելի մեծ չարագործ, քան առաջնորդը, որ իր ժողովուրդը պահում է անգիտակ իր դժբախտութեան պատճառներին»։
Եւ ըստ երեւոյթին, ողբերգութիւն տեսած ու ապրած ազգ մը, հարիւր տարի անց ոչ մէկ բան սորված ենք մեր անցեալի աղիտալի պատմութենէն։
2 Մայիս
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ
Ընկերամշակութային
- 11/26/2024
- 11/26/2024