ԳԵՂԱՐՈՒԵՍՏԻ ՆՈՒԻՐԵԱԼ ՄԸ
Հայաստանի Ամերիկեան համալսարանի (ՀԱՀ) «Ագեան» պատկերասրահին մէջ այս օրերուն իւրայատուկ ցուցահանդէս մը կազմակերպուած է: Իր հիմնադրման օրուընէ ի վեր պատկերասրահը արուեստի զանազան ճիւղերու մէջ ստեղծագործող հեղինակներ հիւրընկալած է՝ հանրութեան ներկայացնելով անոնց գործերը: Այս անգամ պատկերասրահի «հիւրը» Հայաստանի Ամերիկեան համալսարանի նախագահ Տքթ. Արմէն Տէր-Կիւրեղեանն է: Մինչեւ Յուլիսի 30-ը «Ագեան» պատկերասրահին մէջ կը ցուցադրուին Արմէն Տէր-Կիւրեղեանի ջրանկարները։ Բացի միջազգային համբաւ վայելող ականաւոր գիտնական ըլլալէ, Արմէն Տէր-Կիւրեղեան միաժամանակ կերպարուեստի նրբակերտ նկատուող ճիւղի մը՝ ջրանկարչութեան մէջ ստեղծագործող արուեստագէտ մըն է: «Արտացոլումներ ջրապնակէն ներս» խորագիրը կրող ցուցահանդէսին ներկայացուած են նկարիչի ստեղծագործական գործունէութեան ընթացքին կերտած բնանկարներէն երեսուներեքը, որոնք ան ստեղծած է 1980-2015 թուականներու միջեւ ինկած ժամանակահատուածին ընթացքին:
Նկարներու վաճառքէն գոյացած հասոյթը նախատեսուած է նուիրաբերել Հայաստանի ամերիկեան համալսարանի շրջանաւարտներու ներդրումային հիմնադրամին: Սոյն հիմնադրամը ստեղծուած է 2013 թուականին՝ համալսարանէն ընթացաւարտութեան քսաներորդ տարեդարձը նշող 1993 թուականի շրջանաւարտներու վերամիաւորման առթիւ։ Ինչպէս ԺԱՄԱՆԱԿ-ին տեղեկացուց Հայաստանի ամերիկեան համալսարանի հասարակութեան հետ կապերու պատասխանատու Տիանա Մանուկեան, այս տարի կը վերամիաւորուին 1995-ի, 2005-ի եւ 2010-ի շրջանաւարտները՝ իրենց աւարտելու քսաներորդ, տասներորդ եւ հինգերորդ տարեդարձները նշելու եւ շրջանաւարտներու նպատակային հիմնադրամէն ներս ներդրումներ կատարելու համար։ Մինչ այժմ հաւաքուած է 55 հազար ամերիկեան տոլար, որու շնորհիւ հնարաւոր դարձած է հոգալ առաջին ուսանողական կրթաթոշակը։ Տքթ. Արմէն Տէր-Կիւրեղեան եւ իր տիկինը՝ Նելլի Ուզունեան, եղած են 2013 թուականի առաջին նուիրատուներէն:
Այս ցուցահանդէսի առթիւ ԺԱՄԱՆԱԿ այցելեց Հայաստանի ամերիկեան համալսարան, ուր մեզ ընդունեց համալսարանի նախագահ Արմէն Տէր-Կիւրեղեան եւ սիրով պատասխանեց թէ՛ իր արուեստի եւ թէ համալսարանի ծրագրերուն առընչուող մեր հարցումներուն:
Մինչ այդ տեղեկացնենք, որ Արմէն Տէր-Կիւրեղեան զաւակն է իրանահայ հանրածանօթ նկարիչ, ջրաներկի մեծահամբաւ հայ վարպետ Սմբատ Տէր-Կիւրեղեանի: Սմբատ Տէր-Կիւրեղեան իրանահայ է, ստեղծագործած է նախ Իրանի Նոր Ջուղա քաղաքը, ապա՝ Ամերիկայի Միացեալ Նահանգներ, ուր մահացած է 1999 թուականին, ձգելով հարուստ ստեղծագործական ժառանգութիւն՝ շուրջ տասը հազար արուեստի գործեր, որոնք սփռուած են աշխարհով մէկ։ Սմբատ Տէր-Կիւրեղեանի ձգած մշակութային ժառանգութեան կարեւորագոյն մասն է նաեւ «սմփաթիզմ» (Sumbatism) գեղանկարչական ճիւղը, որուն ծանօթ են աշխարհի բազմաթիւ գեղանկարիչներ։ Առաւելաբար Սմբատ անունով ծանօթ նկարիչը իրանական արուեստի ջրաներկի հինգ ականաւոր վարպետներէն մէկն է, որոնցմէ չորսն ալ, ի դէպ, հայեր են եւ նոյնպէս՝ Նոր Ջուղայէն: 1954 թուականին Սմբատին յանձնարարած են նկարել այդ ժամանակուան երկրի վարչապետ Ֆ. Զահետիի դիմանկարը: Քանի մը տարի անց նաեւ՝ Եփրեմ խանի՝ իրանական սահմանադրական շարժման հայազգի առաջնորդի դիմանկարը: Երկու դիմանկարներն ալ այժմ կը գտնուին թանգարաններու մէջ, երկրորդը Նոր Ջուղայի Սուրբ Ամենափրկիչ վանքի առաջնորդական դահլիճին մէջ է: Նկարիչի որդին՝ Արմէն Տէր-Կիւրեղեան, կազմած եւ հրատարակած է «Սմբատի կեանքը եւ արուեստը» անգլերէն գիրք-ալպոմը, որ նոյնպէս ներկայացուած է «Ագեան» պատկերասրահին մէջ շարունակուող ցուցահանդէսին:
Մեր զրուցակիցը՝ Արմէն Տէր-Կիւրեղեան ծնած է Իրանի Սպահան նահանգի Նոր Ջուղա հինաւուրց քաղաքին մէջ: Աւարտած է Թեհրանի համալսարանի Քաղաքացիական ճարտարագիտութեան բաժինը եւ 1971 թուականին ստացած է մագիստրոսի կոչում։ Թեկնածուական թեզը ան պաշտպանած է 1975 թուականին՝ Իլինոյսի Ուրպանա-Շամպէյն համալսարանի Կառոյցներու ճարտարագիտութիւն մասնագիտութեամբ եւ ստացած է փիլիսոփայութեան տոքթորի գիտական աստիճան։ Երեք տարի Հարաւային Գալիֆորնիոյ համալսարանին մէջ աշխատելէ ետք Արմէն Տէր-Կիւրեղեան տեղափոխուած է Գալիֆորնիոյ նահանգի Պըրքլի համալսարանը, ուր ան բարձր պաշտօններ զբաղեցուցած է: Հեղինակ է բազմաթիւ գիտական, հետազօտական աշխատանքներու տեսական մեքենագիտութան, երկրաշարժագիտութեան, վտանգներու վերլուծութեան եւ կառուցուածքներու անվտանգութեան ասպարէզներէն ներս:
Արմէն Տեր-Կիւրեղեան 1991 թուականին Գալիֆորնիոյ համալսարանի մասնաճիւղը՝ Հայաստանի Ամերիկեան համալսարանի համահիմնադիրներէն է։ Այս համալսարանէն ներս 1991-2007 թուականներուն աշխատած է ճարտարագիտական բաժնի հիմնադիր-տնօրէն եւ ճարտարագիտական հետազօտութիւններու կեդրոնի հիմնադիր տնօրէն։ Հայաստանեան գործունէութիւնը ան կը համատեղէր Պըրքլիի իր աշխատանքին հետ՝ զարգացնելով զանազան ծրագրեր: Արմէն Տէր-Կիւրեղեան նաեւ Հայաստանի Ամերիկեան համալսարանի հոգաբարձուներու հիմնադիր խորհուրդի անդամն է։ Ան միջազգային գիտական նշանաւոր մրցանքներու դափնեկիր է եւ Հայաստանի Հանրապետութեան «Մովսէս Խորենացի» մետայլակիր՝ Բարձրագոյն կրթութեան բնագաւառին մէջ ունեցած մեծ ներդրման համար:
-Պարոն Տէր-Կիւրեղեան, Ձեր հայրը նշանաւոր նկարիչ է, եւ Դուք, գիտնական ըլլալով, այնուամենայնիւ, գացած էք նաեւ արուեստի ճամբով: Կրնա՞ք ըսել, որ այդ մէկը Ձեր հօրենական նկարչական ջիղի շարունակութիւնն է:
-Այո, կարելի է այդպէս ըսել: Ես ունիմ երկու քոյր, բայց անոնք երկուքն ալ տարբեր ուղղութեամբ գացած են, եւ մեր ընտանիքին մէջ միայն ես ժառանգած եմ իմ հօրս՝ Սմբատ Տէր-Կիւրեղեանի նկարչական կողմը: Բայց ես զիս սիրողական նկարիչ կը նկատեմ, իսկ հայրս արհեստավարժ էր: Միակ գործը, որ ան իր ամբողջ կեանքի ընթացքին կատարած է՝ նկարչութիւնը եղած է, ուրիշ ոչ մէկ բանով զբաղած է: 1930 թուականին սկսած է նկարել եւ 1999 թուականին, երբ մահացաւ, իր աշխատանոցին մէջ տակաւին կար կիսատ մնացած նկար մը, որուն վրայ կ՚աշխատէր: Սիրտի տագնապէն յանկարծամահ եղաւ։ Վաթսունինն տարի ան միայն նկարած է:
-Հանրածանօթ ըլլալով Իրանի եւ այլ բազմաթիւ երկիրներու մէջ, Սմբատ Տէր-Կիւրեղեանի արուեստը այնքան ալ բաւարար չափով կարծես չէ ներկայացուած Հայաստանի մէջ: Ի՞նչն է ասոր պատճառը:
-Զինք ճանչցողներ կան, բայց չեմ կրնար ըսել, թէ ամբողջովին ներկայաց-ւած է Հայաստանի մէջ: Ասոր պատճառներէն մէկը այն է, որ ան շփում չէ ունեցած, նախ Իրան ապրած է, յետոյ՝ Միացեալ Նահանգներ: Մէկ անգամ եղած է Հայաստանի մէջ՝ 1991 թուականին, երբ ան Նկարիչներու միութեան հիւրն էր, եւ այդ ժամանակ Ազգային պատկերասրահին մէջ ունեցած է երկու շաբաթ տեւած ցուցահանդէս մը: Ներկայացուած էր իր բազմաթիւ ստեղծագործութիւնները, սակայն ինք մտադիր չէր զանոնք ծախելու, այլ՝ իր արուեստը ներկայացնելու նպատակով բերած էր, եւ այդ նկարներու մեծամասնութիւնը վերադարձաւ: Միայն նկար մը կայ Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնի մէջ, իսկ երկու նկար ալ՝ Ազգային պատկերասրահին մէջ: Երբեմն կը ցուցադրուին, բայց յաճախ չեն ցուցադրուիր, հաւանաբար որովհետեւ Ազգային պատկերասրահի լուսաւորութիւնը բաւարար չէ ջրաներկեր ցուցադրելու համար: Կերպարուեստի ջրաներկ ճիւղն ալ շատ տարածուած չէ Հայաստանի մէջ։ Անշուշտ, կան ջրաներկի վարպետներ, բայց թիւով քիչ են: Իրանի մէջ, ջրաներկը աւելի հետաքրքրութիւն կը ստեղծէ, քան՝ Հայաստանի մէջ:
Ինչ կը վերաբերի իմ հօրս արուեստը ներկայացնելու գործին. կայ իմ կազմած գիրքս, ուր նաեւ իր մասին գրուած յօդուածներուն ցանկը հասանելի է: Կլենտէյլի մէջ 2013 թուականին տօնեցինք իր 100-ամեակը՝ մեծ թիւով արուեստասէրներու ներկայութեամբ:
-Իր արուեստը ազդեցութիւն ձգա՞ծ է ձեր գործերուն վրայ:
-Այո՛, ես զինք իմ ուսուցիչս կը նկատեմ եւ նկարչական որոշ հարցերու մէջ կը հետեւիմ իր խորհուրդներուն: Երբ համա-լըսարան պիտի յաճախէի, մասնագիտութեան ընտրութեան հարց կար՝ արուեստի՞ հետեւիլ, թէ ուրիշ ճիւղի մը, բայց քանակագիտութենէն ուժեղ էի եւ ընտրեցի ճարտարագիտութեան ուղղութիւնը: Միշտ նկարած եմ եւ ուրախ եմ, որ կը նկարեմ, քանի որ այսօր նկարչութիւնը տեսակ մը փախուստ է ճարտարագիտութենէն, իմ ծանրաբեռնուած առօրեայէն: Երբ որ նկարելու երթամ, ամէն բան կը մոռնամ: Ճիշդ է՝ այդ նկարելու ընթացքը շատ ալ երկար չի տեւեր, քանի որ միշտ իմ հօրս մէկ խորհուրդը կը յիշեմ. ան խորհուրդ տուած է երբեք նկարը դուրսը չաւարտել: Եւ երբ ինծի կը հարցնեն՝ քանի՞ ժամ կը տեւէ մէկ նկարը, կ՚ըսեմ՝ յիսուն տարի եւ երկու ժամ: Այսինքն՝ յիսուն տարուան փորձառութիւն եւ երկու ժամուան աշխատանք, երբ նկարին վրայ հիմնական աշխատանքը կը կատարեմ, իսկ աւարտը կը կատարեմ տանս մէջ: Ջրաներկը արագ պէտք է կատարել, դժուար արտայայտչամիջոց մըն է, չես կրնար սխալներ ուղղել, պէտք է արագ փոխես եւ ընդհանրապէս կը սիրեմ դուրսը, բնութիւնը։ Ես բոլոր նկարները տեղւոյն վրայ նկարած են, բայց աւարտած եմ տանս մէջ: Հօրս համոզումն էր, որ տեսարանը, զոր կը տեսնես դուրսը, գոյներու, ձեւերու առումով կը սահմանափակէ: Անոնք կը մնան մէջդ, բայց աշխատանոցին կամ տանդ մէջ աւելի ազատ կը զգաս վերջին աւարտումները կատարելու առումով, քանի որ տեսարանը առջեւդ չէ, եւ չի կաշկանդեր քեզ: Իմ աշխատելու ձեւը հօրս աշխատելու ձեւէն կը տարբերի։ Ան աւելի դասական ջրաներկի հետեւորդ է, իր նկարներուն մէջ կայ զգացմունքը եւ միտքը միաժամանակ: Ես աւելի բնազդով կը նկարեմ: Ան շատ հմուտ է, եթէ ծառ մը նկարած է, կը հասկնաս, թէ տարուան ո՛ր եղանակն է, ծառին կը թափանցես բնոյթովն ալ։
-Հայաստանեան տարիները հարստացուցա՞ծ են Ձեր նկարչութեան գոյները:
-Հայաստանի մէջ գոյները շատ վառ են: Հողը, արեւը, բնութեան գոյները աւելի զօրաւոր են: Նկար մը ունիմ Նորավանքի մէջ, ուր բնութիւնը, ժայռերը, եկեղեցիի գոյնը զօրաւոր համադրութիւններ ստացած են: Ես չեմ վերակառուցեր այն, ինչ որ կը տեսնեմ, այլ արուեստին մէջ նպատակ ունիմ խաղ մը խաղալ, բան մը ստեղծել, որ հետաքրքրական է գոյներու եւ համադրումներու տaեսանկիւնէն: Բնութենէն, անշուշտ, կ՚առնեմ, բայց անոնք այլ արտայայտութիւններ կը ստանան նկարին մէջ:
Հայաստանը արուեստի առումով բացառիկ եւ արտասովոր երկիր մըն է եւ իր ազդեցութիւնը անպայման կը գործէ ստեղծագործողի մը վրայ:
-Իսկ ի՞նչ կ՚ըսէք Հայաստանի ներկայի գիտական կողմին մասին: Իբրեւ գիտնական, ինչպէ՞ս կը գնահատէք գիտութեան վիճակը:
-Մեծ հաւանականութեամբ գիտութեան վիճակը, կրնամ ըսել, որ լաւ չէ, մանաւանդ երիտասարդներուն քով կարծես հիմնական կառուցողական ոլորտներու, գիտութեան, ճարտարագիտութեան հանդէպ հետաքրքրութիւնը շատ պակսած է: Մեր համալսարանէն ներս, օրինակ, քիչ մը մտահոգութիւն ունիմ, երբ կը տեսնեմ, որ ամէն երիտասարդ կ՚ուզէ գործարարութիւն սորվիլ: Գործարարութեան կողքին ոմանք ալ պէտք է արտադրութիւն ընեն, իսկ արտադրութեան համար գիտութիւն պէտք է: Հայաստանը անցեալին գիտութեան մարզին մէջ բաւական առաջնակարգ եղած է, յոյս ունիմ, որ այդ թափը չէ կորսուած: Հիմա համակարգչային տեղեկութիւններու գիտութեան (informatica) բաժնին մէջ բաւական յառաջդիմութիւն կայ։ Այդ մէկը փայլուն կողմերէն մէկն է, բայց հիմնական գիտութիւնները, ինծի այնպէս կը թուի, թէ անկումի մէջ են եւ չեմ գիտեր, թէ արդեօք ի՞նչ պիտի ըլլայ անոնց ապագան: Կան անձեր, կան խումբեր, որոնք կը զբաղին, բայց կը կարծեմ, երկարատեւ աշխատանք չի տարուիր Հայաստանի մէջ գիտութեան ապագայի զարգացման առումով: Մեր համալսարանը տակաւին գիտութեան բաժին չունի, ունինք միայն համակարգչային տեղեկութիւններու գիտութեան բաժին մը եւ բաժին մըն ալ՝ ճարտարագիտական մարզին մէջ: Մենք մասամբ չենք մտածած գիտութեան մասին, որովհետեւ միւս համալսարանները, օրինակ, Երեւանի Պետական համալսարանը, եղած են գիտութեան մայր կեդրոններ, բայց իմ տպաւորութիւնը այն է, որ անոնք իրենց նախկին գործառոյթը չեն իրականացներ կամ լաւ ուսանողներ չեն գար այնտեղ ուսանելու:
-Այնպիսի կարծիք կայ, թէ հայաստանցի երիտասարդութիւնը, ուսանելով յառաջադէմ համալսարաններու մէջ, օրինակ՝ Հայաստանի Ամերիկեան համալսարանը, իր ուսումը աւարտելէ ետք կ՚արտագաղթէ: Ճի՞շդ է:
-Առհասարակ, արտագաղթ կայ ընդհանուր Հայաստանէն: Թերեւս անոնց մէջ կան նաեւ մեր ուսանողներէն ոմանք, բայց եթէ վիճակագրութիւն կատարենք, այդ արտագաղթողներուն մէջ մեր ուսանողներուն թիւը շատ աւելի քիչ է: Ընդհակառակը, մեր համալսարանը շատ մը տուեալներով կը նպաստէ, որ իր ուսանողը մնայ հոս: Մեր ուսանողները գիտելիքներու եւ լեզուի առումով կը ստանան այնպիսի ուսում, որու արդիւնքին դիւրութեամբ կրնան աշխատանք գտնել, եւ անոնց ստացած միջին ամսականը շատ աւելի բարձր է, համեմատած ուրիշ խումբերու ամսականին հետ: Երկրորդը՝ մենք հայրենադարձութեան պատճառ ենք։ Ունինք դուրսէն եկած դասախօսներ. օրինակ՝ մեր առողջապահութեան բաժնի ղեկավարը, արտասահման գացած ուսումը շարունակած ու կրկին վերադարձած է եւ հոս կ՚աշխատի բարձր ամսաթոշակով: Շուտով երիտասարդ մը եւս նոյնպէս արտասահմանի մէջ ուսման կոչում ստանալէ ետք մեզ մօտ աշխատանքի պիտի անցնի: Եթէ մենք չըլլայինք, ես յոյս չունիմ, որ այս մարդիկը կը վերադառնային:
Հայաստանի մէջ կան մարդիկ, որոնք կ՚ուզեն, որ իրենց երախաները արեւմտեան չափանիշներով ուսման փորձ ունենան, եւ իրենք՝ ծնողքը կ՚ըսեն այդ մասին: Հաւատացէք, որ եթէ մենք չըլլայինք, ապա անոնք իրենց զաւակները ուսման համար պիտի ուղարկէին արտասահման: Եւ Հայաստանի մէջ մնալու մեր համալսարանի տուեալներէն մէկն ալ այն է, որ մեր շրջանաւարտներէն շատեր կրնան հոս դիւրութեամբ գործի ընդունուիլ։ Մարդիկ կը վարձեն, աշխատատեղիներ կը ստեղծեն եւ մարդիկը կը պահեն հոս:
Ինչ կը վերաբերի արտագաղթին, ապա ես կը կարծեմ, որ լուրջ հարց մըն է, եւ լուծումը այն պիտի ըլլայ, որ ստեղծուին գործեր, ստեղծուին դիւրին գործի սկսելու պայմաններ, բաւարար ապրուստ ապահովող ամսականներ:
-Հայաստանի Ամերիկեան համալսարանին մէջ բազմաթիւ երիտասարդներ կան զանազան երկիրներէ: Ի՞նչ կոչ կ՚ընէք Պոլսոյ երիտասարդութեան:
-Ես որպէս Հայաստանի Ամերիկեան համալսարանի նախագահ, կ՚ուզեմ, որ մեր համալսարանի ծրագրերը հասանելի դառնան նաեւ Թուրքիոյ հայերուն, որոնք կրնան գալ ընդհանրապէս հոս ուսում առնելու, կա՛մ ամառնային դասընթացք մը անցընել, կամ ալ իրենց համալսարաններուն հետ գործակցաբար մէկ կիսամեակ ուսանիլ: Մենք շատ երկիրներէ ուսանողներ ունեցած ենք, եւ մինչեւ հիմա ալ ունինք, նաեւ՝ ոչ հայ, բայց մինչեւ հիմա, որքան գիտեմ, Թուրքիայէն հայեր չենք ունեցած: Մենք մտադիր ենք այցելել Իսթանպուլ, համալսարանը նեկայացնել այնտեղ եւ չենք ուզեր սահմանափակուիլ միայն հայկական համայնքով: Եթէ կան թուրք, քիւրտ կամ Թուրքիոյ այլ ազգի քաղաքացի երիտասարդներ, որոնք կ՚ուզեն այս համալսարանի երդիքին տակ ուսում ստանալ, եւ եթէ իրենց տուեալները համապատասխանէ, մենք ուրախութեամբ կ՚ընդունինք զանոնք:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ