ՀԱՅՈՑ ԲՆՈՒԹԵԱՆ ԵՒ ՊԱՏՄՈՒԹԵԱՆ ՆԿԱՐԻՉԸ՝ ԱՇՈՏ ԱՒԱԳԵԱՆ
Նկարիչ, արուեստագէտ Աշոտ Աւագեան ծանօթ է թէ՛ իր հայրենի՝ Սիւնիքի մարզի Սիսիան քաղաքին մէջ, թէ՛ Հայաստանի սահմաններէն դուրս. տասնեակ զբօսաշրջիկներ տարուան զանազան եղանակներուն կ՚ուղեւորուին Սիսիանի մօտակայքը գտնուող հնավայրեր՝ Զօրաց քարեր, Ուխտասար, որոնց շրջակայքը արուեստագէտը բնութեան մէջ կատարած է իր աշխատանքները կամ տարբեր պատահմունքներու (happening) միջոցով բնութիւնը գործածած է իբրեւ «ցուցասրահ» մը կամ արուեստի հետ հաղորդակցութեան վայր մը: Այդ բացօթեայ ցուցադրութիւններուն ընթացքին Աշոտ Աւագեանին նկարները կը կախուին քարերու կամ քարանձաւներու վրայ, կ՚ընկղմին ջուրին մէջ, երբեմն կ՚այրին կրակի վրայ:
Հին հայկական առասպելներու, ծէսերու, ծիսակարգերու նորօրեայ հռչակումը Աշոտ Աւագեանի ստեղծագործութիւններուն մէջ կը դառնան բարձրակարգ արուեստ՝ մաս կազմելով ժամանակակից նկարչութեան:
Նկարիչը այս միջոցով կը հաստատէ, որ մարդ իր ամենէն ներդաշնակ վիճակը կը զգայ բնութեան մէջ եւ, մարդ, գալով բնութենէն եւ դանդաղ փոխակերպուելով, կ՚երթայ դէպի բնութիւն: Այդ պատճառով ալ ան յաճախ ծէսեր կը կատարէ բնութեան մէջ՝ օդի, ջուրի, կրակի եւ այլ բնական երեւոյթներու միջոցով ցոյց տալով մարդու եւ բնութեան ներդաշնակութիւնը: Նկարիչը յաճախ անձամբ կ՚ուղեկցի այցելուներուն՝ պատմելով հայրենի եզերքի անսահման հետաքրքրական ու անվերջանալի պատմութիւնները:
Արուեստագէտը ծնած է 1958 թուականին՝ Սիսիան քաղաքը։ 1981 թուականին աւարտած է Փանոս Թերլեմեզեանի անուան Գեղարուեստի ուսումնարանը, որմէ ետք առ այսօր գեղանկարչութիւն կը դասաւանդէ Սիսիանի Մանկական գեղարուեստի դպրոցին մէջ։ Ելակէտ ընդունելով տարածքի մշակութային զանազան շրջաններու ժառանգութիւնը՝ սկսած ժայռապատկերներէն մինչեւ միջնադարեան պատկերագրութիւն, արուեստագէտը իր ստեղծագործութիւններուն մէջ մշտապէս մտապատկերային մտածողութեամբ աշխարհընկալման նոր եզրեր կ՚որոնէ:
Վերջին շրջանին Աշոտ Աւագեան կը զբաղի որմնանկարչութեամբ եւ մանրանկարչութեամբ: Այդ ժանրին աւելի խորութեամբ անդրադառնալու համար առիթ հանդիսացած է այն, որ Աշոտ Աւագեան երկար ժամանակ աշխատած է իր «Մաշտոց» գեղանկարչական որմնանկարին վրայ: Այդ աշխատանքին համար արուեստագէտը 2013 թուականին ստացած է Հայաստանի Հանրապետութեան պետական մրցանակ, իսկ անոր հեղինակած «Մաշտոց» աշխատանքը զետեղուած է Մեսրոպ Մաշտոցի անուան հնագոյն ձեռագրատուն-մատենադարանին նորակառոյց մասնաշէնքի գիտաժողովներու դահլիճէն ներս:
Աշոտ Աւագեան միաժամանակ Հայաստանի մէջ եւ Հայաստանէն դուրս ցուցահանդէսներու հեղինակ է:
ԺԱՄԱՆԱԿ հանդիպեցաւ արուեստագէտին հետ: Աշոտ Աւագեան խօսեցաւ իր սպասումներուն մասին եւ պատմեց, թէ ինչպէ՛ս մտած է արուեստի աշխարհ, եւ հակառակ անոր որ պատահական դիպուածով մը եղած է, բայց այսօր հաստատ է, որ այդ աշխարհը ի վերուստ սահմանուած էր իրեն համար:
Հայոց լեռներու ծիսական նկարիչ, բնութեան արքայ, քրմապետ… Այսպէս կը կոչեն հայ ժամանակակից արուեստագէտ Աշոտ Աւագեանը՝ անոր ընկերները եւ անոր արուեստի մասին պատկերաւոր արտայայտուողները:
-Դուք, ըլլալով ազատ, առանց սահմաններու ստեղծագործող նկարիչ մը՝ ստացաք պետական մրցանակ: Արդեօք այդ մէկը քիչ մը կը կաշկանդէ՞ արուեստագէտը, որ հեռու է պետական, իշխանական միջավայրներէ:
-Ո՛չ, եւ զարմանալի է, որ որոշ մարդիկ ճիշդ այդպէս ալ կարծած են իմ մրցանակէս ետք, մտածած են, որ եթէ ես այդպիսի բարձր պարգեւ մը ստացայ, ուրեմն փոխուեցայ: Որոշ մարդիկ ալ, որոնք իմ արուեստովս հետաքրքրուած են, մտածած են, որ թերեւս ես բարձրացուցի իմ գործերուս գինը, եւ ատկէ ետք իմ գործերս սկսան քիչ գնել՝ վստահ ըլլալով, որ անոնք իմ ստացած մրցանակէն ետք արդէն տարբեր գին ունին… Փաստօրէն մրցանակը քիչ մը «վնաս հասցուց» ինծի: Բայց ես նոյնն եմ, նոյն արուեստագէտը, նոյն գործերով, նոյն մտածումներով, նոյն ազատութեամբ:
-Վերջին տարիներուն քիչ մը ժանրային փոփոխութիւն կայ կարծէք ձեր արուեստին մէջ, ինչո՞վ պայմանաւորուած է այդ մէկը:
-Մատենադարանին մէջ տեղադրուած աշխատանքէս ետք սկսայ լրջօրէն զբաղիլ միջնադարեան որմնանկարներով եւ մանրանկարչութեամբ: Այդ նկարը իր ազդեցութիւնը ձգեց այսօրուան իմ նկարչութեանս վրայ, կը փորձեմ հինն ու նորը համադրել, որքանո՞վ կը յաջողի, արդէն չեմ գիտեր:
Ես կ՚ընեմ բաներ, զորս կ՚ուզեմ ընել: Թերեւս աշխարհի մէջ ամէն բան արդէն կատարուած է, մենք պարզապէս հնագոյն արուեստի նոր ժամանակներու մեկնաբաններն ենք:
-Ձեր արուեստի սիրահարներուն մէջ կան նաեւ մեծաթիւ օտարներ, սփիւռքահայեր: Ձեր կարծիքով՝ ի՞նչ բան կը հետաքրքրէ զանոնք:
-Շուրջ տասնհինգ տարի առաջ, երբ սահմանները նոր բացուած էին, եւ սփիւռքահայեր սկսան աւելի յաճախ գալ, մենք չէինք գիտեր՝ ժամանակակից արուեստին նկատմամբ ի՛նչ մօտեցում ունին անոնք։ Այնպիսի տպաւորութիւն կար, թէ հայրենիքի կարօտով տարուած ազգային, հայրենասիրական նիւթեր կը փնտռեն արուեստին մէջ: Բայց այսօր վստահօրէն կրնամ ըսել, որ ժամանակակից ու որակեալ արուեստ կը սիրեն, յաճախ մեզմէ աւելի ալ կը գնահատեն:
Իսկ օտարները կարծես իմ արուեստին միջոցաւ պզտիկ Հայաստան մը բացայայտեն իրենց համար: Քանի որ իմ արուեստին մէջ կայ նաեւ հնագոյն տարրեր, հին ժամանակները ներկայացնող պատկերներ, ապա անոնք կապ կը փնտռեն հին եւ նոր ժամանակներու միջեւ: Այդ հետաքրքրութեան նպաստած է նաեւ այն, որ իմ գործերը յաճախ կը ցուցադրուին դուրսի երկիրները: Մարդիկ երբ Հայաստան գան, կը փնտռեն, կը գտնեն:
-Ըսիք, որ հիմա մանրանկարչական գործերու շրջան է, իսկ ի՞նչ փոփոխութիւններ կը սպասուին ձեր արուեստին մէջ յառաջիկային:
-Մեծ փոփոխութիւններ չեմ կարծեր, թէ ըլլան, քանի որ մեծ փոփոխութիւնը, թէկուզ լռութիւնը, կեանքի, աշխարհի մեծ փոփոխութիւններուն առընչուած է: Ըսենք՝ պատերազմի: Ես պատերազմի պատճառով տասը տարի չնկարեցի, ձգեցի նկարելը, պատերազմի այդ պատկերները մէջս մնացին եւ խորքին մէջ մեծ ազդեցութիւն ձգեցին իմ նկարչութեան վրայ: Մինչեւ պատերազմ՝ բոլորովին ուրիշ բան կը նկարէի, պատերազմէն ետք արուեստս փոխակերպումներ ստացաւ:
-Արուեստագէտը միշտ աւելի լաւ կը զգայ, աւելի շուտ կը տեսնէ: Որպէս արուեստագէտ, որպէս պատերազմին մասնակից եւ որպէս սահմանին մօտիկ շրջանին մէջ ապրող անձ՝ ի՞նչ կը զգաք, պատերազմ պիտի ըլլա՞յ:
-Մենք այսօր ալ պատերազմի մէջ ենք, պատերազմը աւարտած չեմ տեսներ: Անպատրաստ հանգստութիւն կայ քիչ մը, բայց պատերազմի վտանգը չէ հեռացած: Չեմ գիտեր՝ այդ նոյն ոգին կա՞յ: Թերեւս ոգին նոյնը չէ, ինչ որ նախապէս էր, բայց անոր փոխարէն՝ բանակ ունինք: Այն ժամանակ թերեւս ոգին աւելի զօրաւոր էր, բայց բանակ չունէինք: Այսօր կայ պատերազմին հաւասարազօր վատ բան մը, որ զիս աւելի կը մտահոգէ. ժողովուրդը կը լքէ գիւղերը, հեռաւոր շրջանները: Մեր գիւղերը կը պարպուին:
-Այդ առումով ինչպիսի՞ն է վիճակը Սիսիանի մէջ, ուր դուք կը բնակիք:
-Չորս-հինգ գիւղ արդէն պարպուած է շրջանին մէջ: Երեք գիւղի մէջ դպրոցները գոցուած են, եթէ այսպէս շարունակուի, չորս տարի ետք նորէն դպրոցներ կը փակուին: Իսկ եթէ դպրոցը գոցուեցաւ, գիւղը չի մնար արդէն: Ատիկա ցաւ է:
-Ի՞նչ է արուեստին դերը ձեր այդ նշած կորուստներուն, լքուածութեան մէջ:
-Մենք փորձեցինք շրջանին մէջ մշակութային փոքր ծրագիրներ իրականացնել, ոգեւորել, մենք անձնապէս քիչ մը ոգեւորուեցանք, բայց երկար չտեւեց: Մեծ խնդիր մըն է, որ արուեստի, ոգեւորութեան միջոցով լուծուելիք չէ: Եթէ Սիսիանի շրջանին մէջ Դաստակերտի հանքավայրը չաշխատի, մօտակայ գիւղերը բոլորովին կը պարպուին, միւս կողմէ՝ բնապահպանները դէմ են հանքի շահագործումին, եւ այսպէս, շրջանի բնակիչները մնացած են գոց շղթայի մը մէջ:
-Այդ ամէնը ձեզ չի՞ հիասթափեցներ՝ ապրիլ եւ ստեղծագործել տարածքի մը մէջ, ուր ամայութիւն կայ բոլոր իմաստներով:
-Չի հիասթափեցներ, քանի որ համոզում ունիմ, թէ ասոնք մեր ամենէն վատ ժամանակները չեն, շատ աւելի վատ ժամանակներ ալ եղած են, յաղթահարուած, անցած են: Եղած են այլ թուականներ, ինչպէս՝ 1906, 1909, 1915, 1920, որոնք օրհասական եղած են մեր ժողովուրդին համար: Հիմա գոնէ միատարր ենք, բանակ ունինք, պետականութիւն ունինք:
Այսօր զիս կ՚անհանգստացնէ մեր ներքին, ներսի թշնամին: Ցաւ կը պատճառեն արհամարհանքը, անօրինակութիւնը, որոնք մեզի հանդէպ կը կատարուին: Երկար ժամանակ պետականութեան պակասէն մենք շատ վատ յատկութիւններ ձեռք բերած ենք, պոռոտախօս դարձած ենք, անհանդուրժող եղած ենք: Եթէ միայն փոքր պետականութիւն ունենայիք, ըսենք՝ 1915 թուականին, Եղեռնը չէր ըլլար: Երկար տարիներ, դարեր պետականութիւն ունեցող մարդը, ժողովուրդը տարբեր է, այդ մէկը անոր ծիներուն մէջ կը մտնէ, եւ ան ուրիշ մէկը, այլ մտածողութեան տէր կը դառնայ:
-Հայաստանի մէջ, Երեւանէն դուրս կան քիչ արուեստագէտներ, որոնք կրցած են իրենց քաղաքին, երկրին սահմաններէն դուրս գալ: Եթէ Կիւմրին նկատի չառնենք, միւս քաղաքներուն մէջ չկան, բայց ներայ էք դուք՝ Սիսիանէն, որ կրցած էք փոքր քաղաքի սահմանները յաղթահարել եւ ճանաչում ձեռք բերել դուրսը: Ինչպէ՞ս կրցած էք միայնակ, առանց պետութեան աջակցութեան ընել այդ մէկը:
-Ինչպէս կ՚ըսէ ժողովրդական խօսքը՝ «Շան քիթէն ջուր խմելով» կրցած եմ: Չարչարանքով եղած է այդ մէկը: Այդ ճանապարհին ամէն բնորոշում ալ վաստկած եմ՝ թէ՛ խենթ, թէ՛ ցնդած, թէ՛ ալ չեմ գիտեր ինչե՜ր: Փոքր քաղաքին մէջ ըրած եմ բաներ, որոնք նոյնիսկ մեծ քաղաքներուն մէջ կրնան տարօրինակ թուիլ, չհասկցուիլ: Բայց անցած եմ այդ ճանապարհը: Եղած եմ այնպիսին, ինչպիսին եմ՝ առանց կեղծելու:
Մեր շրջանին մէջ կայ Ուխտասար հնավայրը, որուն մասին վերջին անգամ յիշատակուած էր 1970-ական թուականներուն: Գիրք գրած էին եւ մոռցած էին: Երբ ես սկսայ զբաղիլ Ուխտասարով, սկսաւ աւելի շատ զբօսաշրջիկ այցելել, եւ այսօր Տաթեւին հաւասար զբօսաշրջիկ կ՚այցելէ նախաքրիստոնէական այդ հնավայրը: Եւ զբօսաշրջային ուղեցոյցներու մէջ Ուխտասարը նաեւ իմ արուեստով ներկայացուած է: Իմ արուեստի աշխատանքներն ալ այդ վայրին մէջ նպաստեցին այս գործընթացին:
-Դուք նաեւ ուսուցիչ էք Սիսիանի Գեղարուեստի ուսումնարանին մէջ: Ինչպիսի՞ սերունդի հետ կ՚աշխատիք: Մեծերը սովորաբար լաւ չեն արտայայտուիր այսօրուան սերունդին մասին: Դուք ի՞նչ կ՚ըսէք:
-Շրջան մը տնօրէն ալ եղայ այդ դպրոցին մէջ, այսօր ուսուցիչ եմ միայն: Երբեք չեմ փորձած իմ ձեռագիրը պարտադրել իմ աշակերտներուն, զիրենք ազատ ձգած եմ: Ատիկա կարեւոր է, եւ անոնցմէ շատեր ծանօթ արուեստագէտներ դարձած են, ետքը ըսած են՝ ի՛նչ լաւ է, դուն մեզի չէիր պարտադրեր, չէիր ճնշեր: Հիանալի սերունդ է: Երբ որ վատ կ՚արտայայտուին նոր սերունդին մասին, կը յիշեմ, որ նոյն բաները նաեւ իմ մեծհայրս կ՚ըսէր երիտասարդներուն մասին, նոյնը իմ հայրս կ՚ըսէր մեր մասին, այսօր իմ հասակակիցներէս կը լսեմ նոյն բաները՝ նոր սերունդի մասին:
Երբ փոքր էի ես կարդացած եմ «Մեռեալներու գիրքը», ուր ալ այդ նոյն մտավախութիւնը կար. երկու, երեք հազար տարի առաջ ալ փաստօրէն եղած է այդ խնդիրը: Բայց այսօրուան սերունդը աւելի գրագէտ է, աւելի ընկալունակ է, աւելի բաց է:
-Շատերը կը հետաքրքրէ, որ ըլլալով արհեստավարժ՝ արուեստի աշխարհ մուտք գործած էք պատահականօրէն: Ինչպէ՞ս եղաւ այդ մէկը:
-Փոքր էի, ինծի յանձնարարուած էր այգին ջրել, բայց ես դպրոցէն ետք պայուսակս տունը ձգելով՝ գացի գետին մէջ լողալու եւ չջրեցի այգին: Երբ տուն պիտի վերադառնայի, պատճառ պէտք էր, որպէսզի արդարացնէի իմ ծուլութիւնս, որպէսզի խուսափէի պատիժէն: Փողոցէն քալած ատենս տեսայ, որ պատուհանէ մը ներս նստած՝ կը նկարէին: Գլուխս ներս մտցուցի, ուսուցիչ մը կար, ըսաւ՝ կ՚ուզե՞ս հոս գալ: Մտայ, նկարելու սկսայ եւ երեկոյեան տունը ըսի, որ նկարչութեան գացած էի եւ այդ պատճառով այգին չէի ջրած: Արարքս արդարացուեցաւ, եւ ատկէ ետք արդէն ինծի ոչ թէ այգին ջրելու կը ղրկէին, այլ՝ նկարչութեան դասերու: Այսպէս նկարիչ դարձած եմ:
Ես գիտեմ, որ մարդու մը մէջ ամէն ինչ կայ՝ թէ՛ ստահակը կայ, թէ՛ հանճարը կայ, թէ՛ շնորհալին կայ եւ թէ ապաշնորհը կայ, նայած թէ ո՛ւր ի՛նչը կը բացայայտուի: Էքզիւփէրին գրած է. «Զիս կը տանջէ ամէն մարդու մէջ մահացած Մոցարթը»: Երբեմն կտաւը ինծի չի բաւեր, եւ կ՚ընեմ բաներ, որոնք գուցէ շարժապատկեր են, գուցէ թատրոն են, երբեմն գրականութիւն են:
-Բնութեան մէջ կատարուած ձեր արուեստի գործողութիւններէն մէկը մահուան կ՚առընչուի, եւ ատոր իբրեւ արդիւնք՝ Սիսիանի մէջ պատրաստած էք ձեր գերեզմանը եւ նոյնիսկ յուղարկաւորութեան ծէս կատարած էք: Ի՞նչ է մահը արուեստագէտին համար, ինչպէ՞ս կը վերաբերիք մահուան գաղափարին:
-Մահը ներկայ է կեանքի մէջ: Ամէն քայլափոխի մեզի հետ է մահը, անընդհատ մենք կ՚երթանք դէպի մահ, մահ գոյութիւն չունի, մենք կը փոխակերպուինք պարզապէս: Անցեալին աւելի հանգիստ վերաբերած են մահուան՝ իբրեւ սովորական ընթացք, սակայն այսօր սուգը աւելի է մահուան մէջ: Ինչ կը վերաբերի իմ գերեզմանիս, ապա անիկա միայն գերեզման չէ, հոն բարձրանալով՝ մարդիկ կը մտածեն: Այդ քարին վրայ ալ կայ գրութիւն. «Ու ամէն աշխարհ եկողին հետ ան ծնելու է, ու ամէն մահացողին հետ ան մահանալու է, ու իւրաքանչիւր ծնունդ առաջին ծննդեան կրկնութիւնը ըլլալու է, ու իւրաքանչիւր մահ առաջին մահուան կրկնութիւնը ըլլալու է: Ճշմարիտ, ճշմարիտ կ՚ըսեմ…»:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ