ՄՏԱՒՈՐԱԿԱՆՈՒԹԵԱՆ ՆԵՐՇՆՉՈՒՄԸ
Վերջերս Հայաստան կը գտնուէր ամերիկաբնակ յայտնի մտաւորական, գրականագէտ, հասարակական գործիչ Երուանդ Ազատեան: Ան գրականութեան, գեղարուեստի, հրապարակագրութեան, քննադատութեան, քաղաքական վերլուծումի, կրթական, կազմակերպչական ասպարէզներու մէջ աւելի քան վեց տասնամեակ նուիրումով կը ծառայէ հայ գիրին, գրականութեան, բարձր գեղարուեստական խօսքին:
Հետաքրքրական ճանապարհ անցած է մեր ժամանակներու սփիւռքահայ նշանաւոր մտաւորականներէն մին՝ Երուանդ Ազատեան: Ծնած է Լիբանան, 1935 թուականին: Այս տարուան Մայիսին Երուանդ Ազատեան բոլորեց իր ծննդեան 80-ամեակը, որ բացի Սփիւռքի մէջ նշուելէ, նշուեցաւ նաեւ Հայաստանի մէջ, եւ ան նոյնպէս ներկայ էր այդ հանդիսութեան:
Աւարտած է Պէյրութի Ամերիկեան համալսարանը, 1958 թուականին, Պոսթընի «Նորթ Իսթըրն» եւ Տիթրոյիթի «Ուէյն Սթէյթ» համալսարանները, 1973 թուականին:
Երուանդ Ազատեան մեծ ներդրում ունեցած է սփիւռքահայ մամուլի զարգացման կանոնաւոր ընթացքի մէջ` 1954-1958 թուականներուն ան եղած է Պէյրութի «Զարթօնք-սփոր» շաբաթաթերթի հիմնադիր-խմբագիրը, իսկ 1959-1967 թուականներուն՝ Գահիրեի «Արեւ» օրաթերթի խմբագրապետը: Խմբագրական գործունէութիւնը 1960-ականներու վերջերէն արդէն շարունակած է Արեւմուտքի մէջ, 1967-1972 թուականներուն, ըլլալով Պոսթոնի «Պայքար» հաստատութեան վարիչ-տնօրէնը, «Պայքար» գրական եռամսեայ հանդէսի եւ «Տը Արմենիըն Միրըր Սփէքթաթէօր» թերթի խմբագրակազմերու անդամ: Երուանդ Ազատեան 1971 թուականէն ի վեր Մոնրեալի «Ապագայ» շաբաթաթերթի, 1986 թուականէն ի վեր՝ Նիւ Եորքի «Արարատ» (անգլերէն) հանդէսի, 1991 թուականէն ի վեր՝ Հայաստանի «Ազգ» օրաթերթի, 2006 թուականէն ի վեր՝ Պէյրութի «Կամար» գրական հանդէսի հիմնադիրներէն եւ գլխաւոր աշխատակիցներէն է:
Սփիւռքահայ մտաւորականը երկարամեայ գործունէութիւն ծաւալած է նաեւ Հայկական բարեգործական ընդհանուր միութեան (ՀԲԸՄ) մշակութային կառոյցներէն ներս, եղած է ազգային մեծ բարերար Ալեք Մանուկեանի անձնական գրասենեակի վարիչը, իսկ 1972-1997 թուականներուն` ՀԲԸՄ-ի «Ալեք Մանուկեան» մշակութային հիմնադրամի ատենապետը, Տիթրոյիթի «Հայ մշակոյթի ժառանգութիւն» (անգլերէն) ձայնասփիւռային ծրագրի տնօրէնը, նաեւ Տիթրոյիթի ՀԲԸՄ-ի «Ալեք Մանուկեան» վարժարանի հոգաբարձութեան ատենապետը:
Սփիւռքահայ մտաւորականը հեղինակ է «Կեանք ու երազ Հայաստան» (1964 թուական, ուղեգրութիւններ), «Գրական-գեղարուեստական սեւեռումներ» (1988 թուական), «Դիմանկարներ եւ դիմաստուէրներ» (անգլերէն, 1995 թուական) գրականագիտական ուսումնասիրութիւններու, «Պատմութիւնը ընթացքի մէջ» (քննասիրութիւն, անգլերէն, 1999 թուական), «Դիտումներ եւ դատումներ» (2006 թուական, հրապարակագրութիւն), Վահան Թէքէեանի «Հատընտիր» եւ «Perspectives Armniennes»` իր յօդուածներու ֆրանսերէն թարգմանութիւնը, ինչպէս նաեւ խմբագրած է Վահան Թէքէեանի փունջ մը քերթուածներու հայերէն եւ անգլերէն երկլեզու հրատարակութիւնը:
Ղեկավար պաշտօններ ստանձնած է Ռամկավար ազատական կուսակցութեան (ՌԱԿ) եւ Թէքէեան մշակութային միութեան (ԹՄՄ) ամենաբարձր մակարդակներու վրայ, անդամ է Հայաստանի Գրողներու միութեան եւ յաճախակի այցելութիւններով` Հայաստան եւ այլ երկիրներ, սերտ կապեր հաստատած է Սփիւռքի եւ Հայաստանի մտաւորականութեան միջեւ: Պարգեւատրուած է «Սուրբ Սահակ-Սուրբ Մեսրոպ» հայրապետական շքանշանով, ձեռամբ երջանկայիշատակ Վազգէն Ա. Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսի, արժանացած է «Մովսէս Խորենացի» նախագահական եւ Հայաստանի Գրողներու միութեան մետայլներուն, ինչպէս նաեւ Երեւանի Պետական համալսարանի Պատուոյ տոքթորի կոչումին։
Այս տարուան Մայիսի 29-ին, իր ութսունամեակին առիթով ԹՄՄ-ի Միացեալ Նահանգներու եւ Գանատայի կեդրոնական վարչութեան ատենապետ Տքթ. Յարութիւն Արզումանեան «Պատի՜ւ արժանաւորին» խորագրով գրած է հետեւեալ գրութիւնը.
«Քիչ է թիւը անոնց, որոնք ի ծնէ օժտուած են գրականութեան, գեղարուեստի, հրապարակագրութեան, քննադատութեան, քաղաքական վերլուծումի, կրթական, կազմակերպչական բազմազան բարեմասնութիւններով: Ա՛լ աւելի քիչ են անոնք՝ որոնք այդ երկնատուր շնորհները ամբողջութեամբ նուիրած են ու աւելի քան վեց տասնամեակներէ ի վեր անսպառ եռանդով կը շարունակեն նուիրաբերել ի նպաստ հաւաքականութեան հոգեմտաւոր զարգացման: Այդ բացառիկ դէմքերէն մին է Երուանդ Ազատեան, որ իր ծննդավայր Լիբանանէն մինչեւ Եգիպտոս եւ Միացեալ Նահանգներ ու Գանատա, հայ գաղթօճախներու մշակութային, կրթական, մամուլի, քաղաքական եւ այլ բնագաւառներէ ներս առատապէս սատարած է յետեղեռնեան հին ու նոր հայ համայնքներու առողջ բարգաւաճումին: Պէյրութի ՀԲԸՄ-ի Յովակիմեան-Մանուկեան երկրորդական վարժարանին մէջ կոփուած մեծ դաստիարակ Արա Թօփճեանի շունչով, հայ մամուլի հնոց՝ «Զարթօնք»ին մէջ թրծուած է խմբագրապետ Գերսամ Ահարոնեանով, Փրոֆ. Բարունակ Թովմասեանով եւ Հայկաշէն Ուզունեանով: Ապա Գահիրէի մէջ խմբագրած է «Արեւ» օրաթերթը, Վահան Թէքէեանի, Միհրան Տամատեանի, Միքայէլ Կիւրճեանի, Ալեքսանտր Սարուխանի, Նուպար Պէրպէրեանի, Համբարձում Գարայեանի, Արշակ Ալպոյաճեանի եւ ուրիշներու ազգային-մշակութային առողջ մթնոլորտին մէջ: Համալսարանի ուսումը ստացած է Պէյրութի Ամերիկեան համալսարանին ու հետագային Պոսթոնի North East եւ Wayne State համալսարաններուն մէջ, նոյն ժամանակ ստանձնելով Պոսթոնի «Պայքար» ու անգլիատառ The Armenian Mirror-Spectator թերթերու հոգը: Քառասունհինգ տարիներ առաջ մասնակցած է Մոնրէալի «Ապագայ» շաբաթաթերթի հիմնադրութեան, աշխատակցած է տասնեակ մը այլ հայկական թերթերու, ու կը շարունակէ իր փնտռուած, քաղաքական հմուտ վերլուծումներու շաբաթական սիւնակը, ժամացոյցի կանոնաւորութեամբ: Հրատարակած է «Կեանք ու երազ Հայաստան», «Գրական Գեղարուեստական սեւեռումներ», «History on the Move», «Portraits and Profiles», «Վահան Թէքէեան հատընտիր» եւ «Perspectives Arméniennes» իր յօդուածներու ֆրանսերէն թարգմանութիւնը, ինչպէս նաեւ խմբագրած է Վահան Թէքէեանի փունջ մը քերթուածներու հայերէն եւ անգլերէն երկլեզու հրատարակութիւնը: Տուած է բազմաթիւ դասախօսութիւններ եւ բանախօսութիւններ ու մասնակցած է գիտաժողովներու: Եղած է ազգային մեծ բարերար Ալեք Մանուկեանի անձնական գրասենեակի վարիչը եւ «Ալեք Մանուկեան» մշակութային հիմնադրամի ատենապետը, աշխարհատարած մշակութային եւ կրթական ծրագրաւորումներու իր կենսական մասնակցութիւնը բերելով: Եղած է Տիթրոյիթի ՀԲԸՄ-ի «Ալեք Մանուկեան» վարժարանի հոգաբարձութեան ատենապետը, ու իր կողակիցին՝ Նորա Իփէքեան-Ազատեանի հետ աշխոյժ կերպով կազմակերպած է մշակութային բազմաթիւ բարձրորակ յայտագիրներ: Ղեկավար պաշտօններ ստանձնած է ՌԱԿ-ի եւ Թէքէեան մշակութային միութեան ամենաբարձր մակարդակներու վրայ, անդամ եղած է Հայաստանի Գրողներու միութեան եւ յաճախակի այցելութիւններով սերտ կապեր հաստատած է Սփիւռքի եւ Հայաստանի մտաւորականութեան միջեւ: Պարգեւատրուած է «Ս. Սահակ եւ Ս. Մեսրոպ» հայրապետական շքանշանով ձեռամբ երջանկայիշատակ Վազգէն Ա. Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսի, արժանացած է «Մովսէս Խորենացի» նախագահական մետայլին եւ Հայաստանի Գրողներու Միութեան մետայլին, ինչպէս նաեւ Երեւանի Պետական համալսարանի Պատուոյ տոքթորային: Կը շնորհաւորենք Երուանդ Ազատեանի 80-ամեայ յոբելեանի այս նշանակալից հանգրուանը եւ կը մաղթենք իր պատկառելի վաստակին յարաճուն երթ, ի նպաստ հայ Ժողովուրդի պայծառ ապագային»:
ԺԱՄԱՆԱԿ Երեւանի մէջ Երուանդ Ազատեանի հայաստանեան վերջին այցելութեան առթիւ հանդիպում մը ունեցաւ անուանի մտաւորականին հետ եւ զրուցեց այցի առիթներուն, սփիւռքահայ մտաւորականի դերին եւ հայութիւնը յուզող քանի մը հարցերու շուրջ:
-Պարոն Ազատեան, ի՞նչ առիթով կը գտնուիք Հայաստան:
-Այս անգամ հայաստանեան այցելութիւնս երկու պատճառ ունի. մէկը՝ Թէքէեան մշակութային միութեան գրական յաջորդական մրցանակաբաշխութիւնն էր, իսկ միւսը` աւելի կուսակցական ուղղութիւն ունէր: Գաղտնիք չէ, որ Ռամկավար ազատական կուսակցութիւնը բաժնուած է Սփիւռքի մէջ, եւ պատահական մարդիկ իշխանութեան պիտակը յափշտակած են, պիտակը, բայց ոչ` էութիւնը: Սակայն, մեր աւանդական ղեկավարութիւնը կը շարունակէ իր գործունէութիւնը, ընդհանուր հաւաք մը ունեցանք Երեւանի մէջ, եւ այն երիտասարդները, որոնք անորոշութեան մէջ էին, կամ յարած էին կուսակցութիւնը պառակտող կարգ մը տարրերու, վերջապէս անդրադարձան, թէ ո՛վ, ի՛նչ գործունէութիւն կը տանի կուսակցութենէն ներս:
Մենք կրցանք այստեղ ստեղծել բաւական զօրաւոր շարժում մը, որ նոյնիսկ կուսակցութիւնը պառակտել փորձող անձերու շուրջ եղող մարդիկը եկան եւ մեզի յարեցան, ու անմիջապէս հասկցան, թէ ո՛վ է կոսակցութեան դիմագիծը, աւանդոյթները պահողը եւ ո՛վ է զայն պառակտողը: Կասկած չկայ, որ մենք ոտքի պիտի կանգնինք եւ նոյն միասնականութիւնը նաեւ դուրսը պիտի ստեղծենք:
-Դուք միշտ եղած էք զանազան երկիրներու մէջ ապրող հայ մտաւորականի հոգերուն եւ ներշնչումներուն տեղեակ գործիչ մը: Այսօր ի՞նչ խնդիրներ, տագնապներ, հարցեր ունի սփիւռքահայ մտաւորականը:
-Սփիւռքահայ մտաւորականի եւ ընդհանրապէս` հայ մտաւորականի ներշնչումը հայրենիքն է, հակառակ, որ Սփիւռքը ունի իր ցաւերը, իր խնդիրները, իր կորուստները, բայց Հայաստանի ճակատագրին հետ կապուած շատ մը հարցեր նոյնքան կը ճնշեն նաեւ սփիւռքահայ մտաւորականին վրայ: Հայաստանի ներկայ իրականութիւնը, քաղաքական աննախատեսելի վիճակը, մանաւանդ արտագաղթը, չափազանց մտահոգիչ երեւոյթներ են Սփիւռքի մտաւորականին համար: Դժբախտաբար, ամբողջ դարերու ընթացքին երկրէն դէպի դուրս գաղթ մը եղած է, հիմա, երբ անկախութիւն հռչակեցին, փոխանակ համախմբուելու, փրկելու Հայաստանը, իր զրկանքներով տառապելու, ամէն մարդ կօշիկը հագուած կը ձգէ Հայաստանը ու կ՚երթայ: Ասիկա պատմական երկար պրոցես մըն է, ատոր համար Հայաստանը կը կորսնցնենք, վեց դար կու լանք անկախութեան համար, աւելի շատ լալով ժամանակ կ՚անցընենք, քան` Հայաստանը կերտելով:
-Յաճախ հանդիպումներ կ՚ունենաք զանազան հայ պաշտօնատար անձերու հետ, սովորաբար Ձեր այս մտահոգութիւններու մասին կ՚արտայայտուի՞ք այդ հանդիպումներու ընթացքին:
-Հայաստանի մէջ, ըլլա՛ն պաշտօնական շրջանակները, ըլլա՛ն մտաւորական շրջանակները, սովորաբար կ՚ուզեն լսել այն, ինչ որ հաճելի է իրենց համար: Քննադատութիւնները այնքան լրջութեամբ չեն դիմաւորուիր, աւելի կը թշնամանան քննադատողներուն կամ ալ անտարբերութեամբ կը լսեն, եւ սրտցաւ մտահոգութիւնները յաճախ կ՚անտեսուին: Իսկ խօսելու շատ հարցեր կան, եւ նորէն նշեմ, որ ամենէն կարեւորը այսօր արտագաղթն է, որ մեծ չափերու հասած է: Հայաստանը լքողներու գլխաւոր պատճառը հեռանկարի պակասն է: Ոմանք նոյնիսկ հաց ունին, գործ ունին, բայց կ՚ուզեն երթալ: Կար ժամանակ մը, երբ նոյնիսկ հացի պակաս կար, բացարձակ մեծամասնութեան պատճառը` Հայաստանը լքելու, սնունդի, ապրուստի դժուարութիւնն էր: Հիմա կայ դասակարգ մը, որ ունի ատիկա, բայց հեռանկար չունի: Մեզ կը տառապեցնէ Սփիւռքի մէջ, որ մեր ձեռքը չէ այդ ընթացքը փոխելը, Հայաստանի իշխանութեան ձեռքն է: Իսկ եթէ հարցնեք իշխանաւորներէն ոեւէ մեկուն, թէ դուք ի՞նչ կ՚ընէք, որ այս արտահոսքը, այս հայրենալքումը դադրի, շիտակ պատասխան մը չկայ: Ասիկա շատ ցաւալի երեւոյթ է. ո՞վ պիտի պաշտպանէ Հայաստանի սահմանները, ո՞վ պիտի զարգացնէ հայրենիքի տնտեսութիւնը: Ես իմացած եմ պարագաներ, որ հսկայ ներդրումներ կ՚ըլլան ճամբաներու շինարարութեան վրայ, եւ օտար երկիրներէ շինարարներ կը բերեն, որովհետեւ Հայաստանի շինարարները կ՚երթան, ուրիշ երկիրներ կ՚աշխատին:
Երբ որ Հայաստան իր առաջին անկախութիւնը ունեցաւ, մեր կառավարութիւնն անգամ Թիֆլիզի մէջ էր, դարերով Թիֆլիզը եւ այլ քաղաքներ կերտած են մեր շինարարները, այսօր կրկին դուրսը կ՚աշխատին: Նոյնիսկ սուրիահայերը չկրցանք պահել Հայաստանի մէջ: Այդ առումով շատ նախաձեռնութիւններ եղան, բայց այն աստիճան զօրաւոր նախաձեռնութիւն մը չեղաւ, որպէսզի անոնք կրնային հեռանկար մը տեսնել Հայաստանի մէջ ու մնալ: Իսկ սուրիահայ գաղութը մեր վերջին հայեցի, հայկական աւանդոյթներով գաղութն էր, փոքրիկ պատմական Հայաստանն էր իր խորքին մէջ, եւ մեծ հարստութիւն պիտի ըլլար, որ այդ համայնքը մնար Հայաստանի մէջ: Սերնդափոխութիւնները աւելի նրբացուցած, շեշտած էին սուրիահայ գաղութին հայեցիութիւնը:
-Իբրեւ գրող, հրապարակախօս, այս օրերուն ի՞նչ գիրքերու վրայ կ՚աշխատիք:
-Ես վերջերս հրատարակեցի Վահան Թէքէեանի բանաստեղծութեան հատընտիրը, հրատարակեցի Թէքէեանի բանաստեղծութիւններու անգլերէն-հայերէն երկլեզու հատորը, Ժիրայր Բաբազեանի թարգմանութեամբ եւ իմ խմբագրութեամբ: Տասը տարի աշխատած էի Ալեք Մանուկեան թանգարանի ալպոմին վրայ, անցեալ տարի ալ այդ ալպոմը հրատարակուեցաւ: Ինչ կը վերաբերի հրապարակախօսական ասպարէզին, ես շաբաթական յօդուածներ, քաղաքական վերլուծումներ կը գրեմ «Տը Արմենիըն Միրըր Սփէքթաթէօր»ին մէջ: Հրատարակչական ծրագրերուն գալով` պատրաստելու վրայ եմ նոր հատոր մը, որ պիտի ընդգրկէ իմ բոլոր գրական ուսումնասիրութիւններս եւ յաջորդ տարի լոյս պիտի տեսնէ:
-Ձեր խոհերու, մտածումներու մասին գրութիւններու ընթերցողները թէ՛ Սփիւռքէն եւ թէ Հայաստանէ՞ն են:
-Սփիւռքի մէջ շատ հայ ընթերցող չմնաց եւ ատոր համար ես ստիպուած եմ անգլերէն գրել:
-Իսկ խօսելով Հայաստանի մտաւորականութեան մասին` ինչպէ՞ս կը բնորոշէք անոր դիրքորոշումները` վերը նշուած մտահոգութիւններուն առթիւ:
-Երբ որ Հայաստանը անկախ հռչակուեցաւ, Նիակարայի ջրվէժին պէս մտաւորականութեան անկում արձանագրուեցաւ, շուկայական արժէքները սկսան տիրապետել: Այն ժամանակ ես «Ալեք Մանուկեան» հիմնարկի հայկական բաժնի պատասխանատուն էի, մենք այստեղ նախաձեռնեցինք երիտասարդ գրողներու գիրքերու տպագրութեան, որպէսզի կարողանանք պահպանել գրական դաշտը: Շուրջ տասնհինգ հատոր գիրք տպեցինք: Բայց ըսեմ, որ թէ՛ այն ժամանակ, թէ՛ այսօր Հայաստանի մտաւորականութիւնը Սփիւռքի մտաւորականութեան հետ հասկցուելու խնդիր ունի: Աւելի ճիշդ` Սփիւռքի մտաւորականութեան կողմէ կայ չհասկցուելու մտահոգութիւնը: Եթէ խորհրդային տարիներուն այդ մէկը գաղափարական տարանջատումներով էր պայմանաւորուած, ըսենք, թէ այն սփիւռքահայը, ով սովետի գովքը չէր ըներ, իր գրական արժէքը չէր գտներ, ապա այսօր անհասկնալի է, թէ ինչո՛վ է պայմանաւորուած այս տարանջատումը:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ