ՊԱՀԵՑՈՂՈՒԹԵԱՆ ՄԱՍԻՆ
«Պահեցողութիւն», իր լայն առումով կը նշանակէ՝ ինքզինք ազատ կացուցանել այն բոլոր աշխատանքներէն, գործերէն եւ սովորութիւններէն՝ որոնք իրենց բնութեամբ իսկ արգելք կը հանդիսանան մարմնաւոր եւ հոգեկան սրբացման։
Անշուշտ «ուտելիք»ը յատուկ տեղ կը գրաւէ պահեցողութեան հարցին մէջ, քանի որ մարդ էակին համար «ուտել»ը անհրաժեշտ է իր մարմնական գոյապահպանման եւ գոյատեւման համար։ Կրնա՞նք ըսել, թէ մարդս ամենէն շատ զբաղեցնող գործն է ուտելը, ուտելիքը միշտ եւ ամէնուրեք։
Պահեցողութիւնը, ահաւասիկ այդ անչափ ու անսահման, ըսենք, կիրքը չափաւորող, կշիռի տակ առնող եւ կիրքը օգտակար վիճակի վերածող ընթացք մը, օրէնք մըն է։
Պահեցողութիւնը «օրէնք» է, քանի որ ան ցոյց կու տայ մարդու նպաստաւոր գործերը, օգտակարութիւն ձեռք բերելու համար հպատակելի կանոնները։ Այո՛, այս իմաստով՝ պահեցողութիւնը օրէ՛նք մըն է՝ որուն պարտի հնազանդիլ ու հպատակիլ ամէն ողջախոհ անհատ, անձ։
Պահեցողութիւնը, նաեւ պէտք է հասկնալ բուժական իմաստով կատարուած չափաւորութիւն։ Այլապէս պահեցողութիւնը երբ բժշկական պարտաւորութիւն մըն է, կը ստանայ բուժական հանգամանք, ապրելակերպ։ Պահեցողութեան աստիճանը կարելի է ընդարձակել կամ ծաւալել՝ ծոմապահութեան։
Եւ այն դրութիւնը՝ որ կը նպաստէ մարդուն գոյապահպանման, այն կը սահմանուի օրէնքի որոշ տրամադրութեամբ՝ որ կը նշանակէ իրաւունքի վայելում, գործածում։
Արդարեւ Եկեղեցւոյ պատուիրանները իրենց տեղը կը գրաւեն «բարոյական կեանք»ի ուղեգծով, որ առընչուած է ծիսական կեանքին եւ անով է, որ կը սնանի, կ՚աճի։
Եկեղեցւոյ կողմէ հրահանգուած դրական օրէնքներուն ստիպողական հանգամանքը իրեն նպատակ ունի հաւատացեալներուն աղօթքի հոգիին եւ բարոյական վաստակին մէջ ապահովելու ի՛նչ որ նուազագոյն անհրաժեշտ է Աստուծոյ եւ մերձաւորին սիրոյն աճումին նկատմամբ։ Ուրեմն պահեցողութիւնը պէտք է նկատի առնել «օրէնք»ի շրջանակին մէջ։
Պահեցողութիւնը հոգեւոր իմաստով բացատրագիր մը, ցանկ մը, ցուցակ մը եւ կամ դեղատոմս մը չէ։
Պահեցողութիւնը, հոգեւոր իմաստով՝ խղճի կշիռ մը, չափ մըն է։ Ան կապ մըն է մտքին ու խղճին միջեւ։
Ահա թէ ի՛նչ կը խրատէ Յովհան Մանդակունի Կաթողիկոս (478-490), Ե. դարուն։
«Քանի որ շատ կարեւոր է պահեցողութեան դրութիւնը մարդկային բնութեան համար եւ շատ մը թերութիւններ կը շտկուին անոր միջոցով, ապա ուրեմն պէտք է խոնարհութիւն ցոյց տրուի անոր։ Արդէն իսկ մարդուն ստեղծուելէն, առաջին պահէն, Աստուած պահեցողութեան պատուիրանով, կամ օրէնքով ամրացուց մարդուն բնութիւնը եւ առաջին մարդուն որպէս առաջին պատուիրան դրախտին մէջ տուաւ պահեցողութեան պատուիրանը՝ չուտել, չճաշակել «չարի ու բարիի գիտութեան ծառ»էն։ Այս կը նշանակէ՝ հեռու մնալ այն բանէն, որ արգիլուած է, քանի որ կրնայ վնաս պատճառել…։
«Ուստի եթէ Ադամը գիտնար պահել, հնազանդիլ պահքի, կամ պահեցողութեան պատուիրանին, պիտի ժառանգէր առողջ՝ անախտ, անմահ եւ անմեղ կեանքը եւ երկինքի մէջ՝ երկնային բարիքները, քանի որ շատեր՝ որ պահեցին պահեցողութեան պատուիրանը, փրկուեցան բազմաթիւ վիշտերէ, ցաւերէ եւ ախտերէ։
«Իսկ անոնք որ հեռացան պահեցողութենէ, հեռացան Աստուծոյ շնորհներէն եւ զանազան չարիքներով չարչարուեցան։ Եւ այն բոլորը, որ արհամարհեցին պահեցողութիւնը՝ արհամարհուեցան Աստուծմէ եւ հեռացան Անոր բազմաթիւ ողորմութիւններէն։
«Եւ եթէ նոյնիսկ կերակուրներով ազնուանայ ու պարկեշտանայ մարդ, իսկ միւս անդամներով պահեցողութիւն չընէ, չհնազանդի պահքի պատուիրանին՝ որ օրէնք է, զուր եւ ունայն կը մնայ իր բոլոր ջանքը։ Այս կը նշանակէ ուրեմն՝ եթէ լեզուն չպարկեշտացուի, աչքի ունկը՝ ականջը զօրացնէ, խորհուրդներու եւ միտքերո՛ւ համար զգուշանայ, ընկերոջ նկատմամբ ատելութեան զգացումներով լեցուած՝ ոխ պահէ, նոյնպէս եղբօր հանդէպ ատելութեամբ եւ ոեւէ մէկու նկատմամբ կեղծաւորութեամբ սէր ցոյց տայ կամ կեղծ խոնարհութեամբ ընկերոջ ծառայել ձեւացնէ, պատիւ, փառք եւ իշխանութեան ցանկայ եւ կարծէ թէ ինք պահեցողութեան մէջ է, այնպիսին շա՜տ մոլորած կ՚ըլլայ։ Քանի որ ան ո՛չ թէ խոնարհութեամբ եւ յօժարութեամբ, հաճութեամբ կատարուած «ընդունելի» պահեցողութիւն է, այլ՝ խաբէութեան, կեղծաւորութեան, որ ո՛չ մէկ օգուտ կը ստանայ, ո՛չ մէկ արժէքի կը համեմատի։
«Ան պատիժի եւ պատուհասի կ՚արժանանայ։
«Այլեւ պահեցողութիւնը՝ պահքը կ՚անուանուի ո՛չ թէ կերակուրներու, ուտելիքի նկատմամբ ժուժկալութիւն, այլ խուսափիլ ամէն տեսակ մեղքէ, քանի որ պահեցողութիւնը, հոգեւոր իմաստով բերանի լռութիւն է եւ առանց պահանջքի եւ պէտքի, առանց մէկու մը հարցնելուն կամ հարցում ուղղելուն չխօսիլն է։
«Պահք ու պահեցողութիւն է նաեւ խոնարհութեամբ վարուիլը, համեստութիւնը, պարապ գործերով ժամանակ չվատնելը, ունայնախօութիւն չընելը…»։
Ներկայիս նոյնացած են պահք եւ ծոմ բառերը, մինչդեռ նախապէս տարբեր իմաստներ կ՚արտայայտէին։
«Ծոմ» կը նշանակէ օրական մէկ անգամ ուտելով պահեցողութիւն ընել, պահք պահել, իսկ «պահք» կամ յատուկ իմաստով պահեցողութիւն՝ կ՚արտայայտէ, ընդհանրապէս կերակուր չուտել։
Պահքը կ՚արտայայտէ պահեցողութեան այն տեսակը՝ որու ընթացքին կը թոյլատրուի գործածել բուսական ծագում ունեցող կերակուրներ՝ զերծ մնալով ամէն տեսակ մսեղէնէ եւ կաթնեղէնէ։
Ըստ Հայ Եկեղեցիի սահմանած կարգին, տարուայ մօտաւորապէս վեց ամիսը պահքի օրեր են։
Պահքը, պահեցողութիւնը, պասը, ծոմ, ծոմապահութիւն կրօններու ուտելիքի կամ անոր առանձին տեսակներու համար որոշակի ժամկէտով սահմանուած արգելք, հաճոյքներէ եւ ուտելիքէ լրիւ կամ մասնակի հրաժարում է, որ կարելի է արտայայտել «պահեցողութեան օրէնք»ով…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Սեպտեմբեր 8, 2015, Իսթանպուլ
Հոգեմտաւոր
- 11/27/2024
- 11/27/2024