ՄԻՍԱՔ ՄԵԾԱՐԵՆՑ. ԳԵՂԵՑԿՈՒԹԵԱՆ, ԲԱՐՈՒԹԵԱՆ ԵՒ ՍԻՐՈՅ ՀԱՆՃԱՐԵՂ ԵՐԳԻՉԸ
Յուլիս 4-էն 5-ի լուսցող գիշերը, 107 տարի առաջ, մեր աշխարհէն առյաւէտ բաժնուեցաւ հայ գրականութեան ամենէն գեղապաշտ բանաստեղծը՝ Միսաք Մեծարենց (Մեծատուրեան, 1886-1908)։
Գեղեցիկի պաշտամունքը կատարելութեան հասցնող բառերու, պատկերներու եւ զգայնութիւններու առինքնող աշխարհ մը արարեց Մեծարենց, որ ճակատագրուած էր ապրելու միայն քսաներկու տարի…
Որքան ժամանակը կ՚անցնի, այնքան հայոց նորահաս սերունդներու կազմաւորման մէջ միտք ու հոգի ազնուացնող իր շունչն ու բաբախումը զգալի կը դարձնէ Մեծարենց, որուն ստեղծագործական վաստակը թէեւ զրկուեցաւ քանակով աճելու հնարաւորութենէն, բայց անկրկնելի բարձունք մը նուաճեց իր հանճարեղ որակով։
Հայոց գրական-ստեղծագործական հանճարի ամենէն բոցաշունչ բանաստեղծը՝ Եղիշէ Չարենց ամենայն հարազատութեամբ կ՚արտայայտէր Մեծարենցի հանդէպ մեր ժողովուրդին տածած պաշտամունքը։
Ճիշդ այդպէ՛ս, բնութիւնն ու մարդ էակը, գեղեցկութիւնն ու սէրը Մեծարենց վերածեց յաւերժական երգի եւ, իբրեւ անեզր ու անհուն՝ խորախորհուրդ մէկ աշխարհ, ժառանգ կտակեց հայու հոգիին՝ սերունդներու շրթներուն զարդը դարձնելով իր անկրկնելի «Սիրերգ»ը։
1886 թուականի Յունուարին Ակնայ (Խարբերդ) Բինկեան գիւղը ծնած էր Մեծատուրեան Միսաք, որ նախնական իր կրթութիւնը ստացաւ ծննդավայրի Մեսրոպեան վարժարանին մէջ։ Ակնայ շրջանը մեծ ազդեցութիւն ունեցաւ Մեծարենցի բանաստեղծական կազմաւորման վրայ. մէկ կողմէ կանաչազարդ եւ ջրառատ իր բնութեան գեղեցկութիւններով, իսկ միւս կողմէ արեւմտահայ ժողովրդական երգերու («Անտունիներ») իր հարուստ յուզաշխարհով՝ Ակնը հիմնարար դեր ունեցաւ գեղեցիկ Բանի, գեղագէտ Պատկերի եւ գեղապաշտ Յոյզի այն եզակի համադրումին մէջ, որ մայր ակունքն ու տիրական առանձնայատութիւնը եղաւ Միսաք Մեծարենցի թարմ ու նորարար գրական ժառանգութեան։
Ակնայ աշխարհին գեղեցկութեան Մեծարենցեան քանդակումն է «Հիւղը», որ միաժամանակ ադամանդակուռ վկայութիւնն է հայու անսպառ բարութեան, հիւրընկալ մարդասիրութեան։
1895-ին, Մեծատուրեաններու ընտանիքը տեղափոխուեցաւ Սեբաստիա, ուր Միսաք յաճախեց Արամեան վարժարան: Երկու տարի ետք, 11-ամեայ Միսաք ղրկուեցաւ Մարզուան, որպէսզի հետեւի «Անատոլիա» գիշերօթիկ երկրորդական վարժարանի դասընթացքներուն։
Մեծարենցի գրական կազմաւորման մէջ օրհնաբեր նշանակութիւն ունեցաւ 1902-ին ընտանիքին Պոլիս տեղափոխութիւնը։ 16-ամեայ պատանին յաճախեց Կեդրոնական վարժարան, ուր ուսուցիչ ունեցաւ Հրանդ Ասատուրը, որուն շունչին տակ Մեծարենց դրսեւորեց եւ զարգացուց իր գրական կանխահաս ընդունակութիւնները։
1902-ը նաեւ անբուժելի իր թոքախտին առաջին ախտանշաններու բացայայտման տարին եղաւ։
Հակառակ թոքախտին, բայց նաեւ անոր չարագուշակ անբուժելիութեան հետեւանքով՝ մեծարենց թափով փարեցաւ ստեղծագործական աշխատանքի։ 1902-1903-ին իր գրած ոտանաւորները, խմբելով «Բաբախումներ» անունով տետրի մը մէջ, յանձնեց Հրանդ Ասատուրի ուշադրութեան եւ դատողութեան։ Արժանացաւ իր ուսուցչին ամբողջական քաջալերանքին եւ 1903-ին մասնակցեցաւ «Մասիս» հանդէսի գրական մրցոյթին՝ շահելով 5-րդ մրցանակը:
Բայց թոքախտը անտանելի դարձած էր եւ 1905-ին Մեծարենց ստիպուեցաւ դադրեցնել ուսումը ու հեռանալ Կեդրոնական վարժարանէն։
1905-էն մինչեւ իր կեանքին վախճանը՝ 1908-ին, Մեծարենց ամբողջապէս նուիրուեցաւ ստեղծագործական աշխատանքի։ Ստեղծագործական վերելքի, գրական հասունացման եւ գեղարուեստական ըմբռնումներու մշակման բեղմնաւոր շրջանը եղան իր կեանքին այդ վերջին երեք տարիները։
1907-ի գարնան Մեծարենց լոյս ընծայեց իր «Ծիածան» գիրքը, որ մեծ աղմուկ բարձրացուց պոլսահայ գրական մամուլի էջերուն։ Գնահատականներու կողքին յարձակումներու բուռն պայքար մը ծաւալեցաւ Մեծարենցի բանաստեղծութեան շուրջ։
1907-ի աշնան լոյս տեսաւ իր երկրորդ գիրքը՝ «Նոր տաղեր»ը, որ աւելիով բորբոքեց Մեծարենցի շուրջ ծաւալած գրական բանավէճը: Մեծարենցին ի պաշտպանութիւն հրապարակ իջան ոչ միայն ատենի անուանի գրականագէտներ, այլեւ ինք՝ Մեծարենց, որ այդ առթիւ բանաձեւեց ու խորացուց իր գրական ըմբռնումները. այդ յօդուածներու շարքին գրականագիտական մնայուն գործ մը եղաւ «Ինքնաքննադատութեան փորձ մը…» խորագրով իր տեսաբանական յօդուածը:
1908-ի Յուլիս 4-էն 5-ի լուսցող գիշերը, ընդմիշտ դադրեցաւ բաբախելէ Մեծարենցի սիրտը, որ այնքա՜ն լոյս եւ գեղեցկութիւն բաշխեց իր ստեղծագործութեամբ:
1934-ին, Մեծարենցի կենսագիր Թորոս Ազատեան, իր «Մշակոյթ» հրատարակչականով, լոյս ընծայեց վաղամեռիկ հայ հանճարին անտիպ գործերը՝ «Ոսկէ արիշին տակ» խորագրով։ Մեծարենց թաղուեցաւ Պոլսոյ Պալըքլըի գերեզմանատունը: Գերեզմանին վրայ յուշարձան մը կառուցուեցաւ՝ «Իր ընկերներէն եւ համակիրներէն» մակագրութեամբ:
Մեծարենցին նուիրուած այս հակիրճ վկայութիւնը կ՚արժէ պսակել Հայու Մարդասիրութեան իր կտակը հանդիսացող «Արդի մարդուն Հայր Մերը» բանաստեղծութենէն հետեւեալ հատուածով.
Տո՜ւր ինծի, Տէ՜ր, ուրախութիւնն անանձնական,
Ծաղիկներո՜ւ պէս զայն ժողուեմ ճամբուս վրան`
Նայուածքներուն մէջ ամէնուն եւ ամէն օր:
Տո՜ւր ինծի, Տէ՜ր, ուրախութիւնն անանձնական,
Եւ ես` հանգոյն երփնալուցկի վառող մանկան`
Զայն գունաժպիտ տեսնեմ ուրիշ դէմքի մը վրան:
Տո՜ւր ինծի, Տէ՜ր, ուրախութիւնն անանձնական,
Զանգակներո՜ւ պէս զայն կախեմ ամէն դըրան`
Ու զերթ նարօտ ամէն դըրան զայն պըսակեմ:
Տո՜ւր ինծի, Տէ՜ր, ուրախութիւնն անանձնական,
Ճրագներու պէս զայն բոցեմ բազմաստեղնեան`
Խաւարին մէջ ամէն երդ ու խրճիթներու:
Տո՜ւր ինծի, Տէ՜ր, ուրախութիւնն անանձնական.
Ու սեղանիս վրայ դրուած մէն մի նըկան՝
Զոյգ մը խինդե՜ր գէթ ունենայ թող խաչանիշ:
Տո՜ւր ինծի, Տէ՜ր, ուրախութիւնն անանձնական.
Զայն իբր անձրեւ ցօղեմ ամէն դաշտի վըրան,
Զայն իբր արեւ բաշխեմ ամէն հորիզոնի:
Տո՜ւր ինծի, Տէ՜ր, ուրախութիւնն անանձնական.
Զայն ընդգրկած՝ իտէալի՜ն ըլլամ սրսկան.
Զայն լաստ ըրած ես Լոյսերու նաւո՜րդն ըլլամ:
Տո՜ւր ինծի, Տէ՜ր, ուրախութիւնն անանձնական.
Ժողվել՝ հոգւոյն մէջ ծերերուն, կոյսին, մանկան,
Պարզ մարդերուն՝ գեղջուկներուն ու բանուորին:
Տո՜ւր ինծի, Տէ՜ր, ուրախութիւնն անանձնական.
Ժողվել՝ հոգւոյն մէջ ամէնո՜ւն, համայնական
Հոգւոյն ամէն մասնիկներուն մէջ՝ ամէն ժամ:
Ճամբաներէն, ու գետերէն, ու դաշտերէն,
Անտառներէն, ու լեռներէն, ու ձորերէն,
Տանիքներէն, ու տուներէն, ու դուռներէն՝
Տո՜ւր ինծի, Տէ՜ր, ուրախութիւնն անանձնական:
115 տարի անցած է Միսաք Մեծարենցի վաղաժամ հեռացումէն ասդին, բայց հայու հոգիին մէջ անվերջ կը թրթռայ երաժշտական գեղեցկագոյն բաբախումը անոր արարած բանաստեղծութեան, որովհետեւ Մեծն Յակոբ Օշականի իսկ բնութագրումով՝
«…Մեր երկրին նկարագեղ քաղցրութիւնները, մեր հոգիին ընդոծին դալկութիւնները, մեր շնորհն ու տրտմանոյշ երազանքները սքանչելի ծաղիկներու նման կը բուսնին անոր արնաշաղախ էջերուն»:
ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
(Յապաւուած)