ՀԱՄԱՔՐԻՍՏՈՆԷԱԿԱՆ ՄԵԾԱԳՈՅՆ ՍԷՐ ԵՒ ՊԱՇՏԱՄՈՒՆՔ ԳՐԻԳՈՐ ՆԱՐԵԿԱՑԻԻ ՆԿԱՏՄԱՄԲ
Ոչ միայն այս տարուան, այլ նաեւ հետագայ դարերու համար մեծագոյն իրադարձութիւն էր 12 Ապրիլին Վատիկանի Ս. Պետրոսի տաճարին մէջ Ֆրանսիսքոս Ա. Սրբազան Քահանայապետին կողմէ Սուրբ Գրիգոր Նարեկացիի հռչակումը իբրեւ «Տիեզերական եկեղեցւոյ վարդապետ»: Այդ շնորհումով հայ գրականութեան վերածննդեան հիմնադիր եւ հայ իմաստասիրութեան մտքի գագաթ նկատուող Գրիգոր Նարեկացին դարձաւ այն անուններէն մէկը, որուն տրուեցաւ այս խիստ բացառիկ պատուաւոր կոչումը, որ 2000-ամեայ քրիստոնէական պատմութեան մէջ երեսունվեց անձերու տրուած է միայն: «Տիեզերական եկեղեցւոյ վարդապետ» կոչումը կը նկատուի քրիստոնեայ աստուածաբաններու ու իմաստասէրներու ամենաբարձր ճանաչումը: Գրիգոր Նարեկացին այս կոչումին արժանացած առաջին ու միակ հայ սուրբն է։ Իբր այդ, մենք՝ հայերս բառին իսկական առումով կրնանք հպարտ զգալ, որ Գրիգոր Նարեկացին աշխարհը այսուհետեւ կը ճանչնայ անուանի եկեղեցականներու կողքին, օրինակ՝ Յովհան Ոսկեբերան, Թովմա Աքուինացի, Գրիգորիոս Մեծ, Վասիլ Մեծ, Ալպէրթ Մեծ եւ այլք։
12 Ապրիլին Վատիկանի մէջ կայացած պատմական Ս. Պատարագի ընթացքին Վատիկանի Սրբադասման դատերու ժողովի կառավարիչ Կարտինալ Անճելօ Ամմաթօ նախեւառաջ ընթերցեց բազմաթիւ եպիսկոպոսներու խնդրանքը եւ Սրբազան Քահանայապետէն խնդրեց Տիեզերական եկեղեցւոյ վարդապետներու շարքը դասել Սուրբ Գրիգոր Նարեկացին:
«Ան իր կեանքով եւ իր վարդապետութեամբ քարոզած է գեղեցկութեան աստուածաբանութիւնը, անոր խօսքի գեղեցկութիւնն ու աստուածաբանական միտքը միշտ մեծապէս գնահատուած են թէ՛ պարզ ժողովուրդի եւ թէ խորիմաց աստուածաբաններու կողմէ: Ժողովուրդը տեւական անոր կապուած է իր գլխաւոր գլուխ գործոցի՝ «Մատեան ողբերգութեան»ի հետ, զոր ժողովուրդը պարզապէս զայն կոչած է «Նարեկ» եւ որ Աւետարանէն յետոյ հայ հաւատացեալներու քով ամենատարածուած գիրքն է», իր խօսքին մէջ ըսած է կարտինալը:
Հռոմի Ֆրանսիսքոս Ա. Սրբազան Քահանայապետը, ունկնդրելով այդ խօսքին, յայտարարեց, որ ընդունելով բազմաթիւ եպիսկոպոսներու եւ հաւատացեալներու խնդրանքը, Սուրբ Գրիգոր Նարեկացին կը հռչակէ Տիեզերական եկեղեցւոյ վարդապետ:
ՆԱԽԱՊԱՏՄՈՒԹԻՒՆ
Սուրբ Գրիգոր Նարեկացին Տիեզերական եկեղեցւոյ վարդապետ հռչակել տալու գաղափարը ծնունդ առած է աւելի վաղ։ Այդ գաղափարը անգամ մը եւս յայտնուած է 2005 թուականի 19 Յունուարին, Հռոմի Սուրբ Պետրոս Մայր տաճարի արտաքին գաւիթին մէջ, ձեռամբ երջանկայիշատակ Յովհաննէս Պօղոս Բ. Քահանայապետին Սուրբ Գրիգոր Լուսաւորչի մեծադիր արձանի հանդիսաւոր օրհնութենէն ու զետեղումէն յետոյ: Այդ պատմական դէպքին յաջորդած է նոյն գաւիթին պաշտօնական յորջորջումը իբր «Cortile San Gregorio Illuminatore d՚Armenia», Պենետիքտոս ԺԶ. Պապին կողմէ, 2008 թուականի 22 Փետրուարին:
Մինչ այդ, Հայ Կաթողիկէ եպիսկոպոսաց եկեղեցական գերագոյն ժողովը (Սիւնհոդոսը) լծուած էր՝ Սուրբ Գրիգոր Նարեկացին Տիեզերական եկեղեցւոյ վարդապետ հռչակել տալու նախապատրաստական աշխատանքներուն՝ իր 2003 թուականի սիւնհոդոսական նիստերու ընթացքին։ Կազմուած էր յատուկ յանձնախումբ՝ գլխաւորութեամբ Արհիապատիւ Գրիգոր Եպսկ. Կապրոյեանի, անմիջական աջակցութեամբ Փրոֆ. Ժան-Փիէռ Մահէի եւ Տ. Լեւոն Արք. Զէքիեան Գերապայծառի։ Անոնց ջանքերով կազմակերպուեցան երկու կարեւոր գիտաժողովներ, առաջինը՝ Հռոմի Արեւելեան ուսմանց քահանա-յապետական հիմնարկին մէջ (Յունուար, 2005) իսկ երկրորդը՝ Լիբանան, Քասլիքի «Սուրբ Հոգի» համալսարանի երդիքին տակ (Հոկտեմբեր, 2009): Գիտաժողովները լաւագոյնս բացայայտեցին Նարեկացիի դերը՝ թէ՛ հայ ծէսին մէջ եւ թէ անոր նշանակութիւնը՝ համաշխարհային իմաստով: Երկու ձեռնարկներն ալ մեծ յաջողութիւն արձանագրեցին, մասնակցողներու խումբին մաս կը կազմէին հանրածանօթ աստուածաբաններ, ծիսագէտներ ու պատմագէտներ, թէ՛ հայ եւ թէ օտար շրջանակներէ: Գիտաժողովներու զեկուցումները զարգացուցին քրիստոնեայ աշխարհի գիտելիքները՝ Սուրբ Գրիգոր Նարեկացիի եւ անոր արժէքի մասին եւ գիտաժողովներու ընթացքին բերուած վկայութիւնները բնականաբար չէին կրնար անտարբեր ձգել Վատիկանի Սուրբ Աթոռը: Աշխատանքները չսահմանափակուեցան միայն գիտաժողովներով. անցեալ մօտ տասը տարիներու ընթացքին, Հայ Կաթողիկէ Եկեղեցւոյ հայրերը՝ գլխաւորութեամբ Ներսէս Պետրոս ԺԹ. Կաթողիկոս-Պատրիարքին, ջանք ու ժամանակ չխնայեցին աշխարհին լաւագոյնս ներկայացնելու Սուրբ Գրիգոր Նարեկացին, իբրեւ համայն քրիստոնեայ աշխարհի մեծագոյն արժէքներէն մէկը: Շնորհիւ «Մատեան ողբերգութեան» քերթութեան ֆրանսերէնի թարգմանութեան Ժան-Փիէռ Մահէի կողմէ՝ ամբողջ ֆրանսախօս աշխարհը ծանօթացաւ Նարեկացիին։ Ժան-Փիէռ Մահէի կողմէ թարգմանուեցաւ նաեւ Նարեկացիի «Գանձեր եւ տաղեր» հատորը:
Այս ամբողջ աշխատանքներուն զուգահեռ կապ կը պահուէր Հռոմի պատկան իշխանութիւններուն հետ՝ ուսումնասիրելու Տիեզերական վարդապետի հռչակին արժանանալու պայմանները, եւ այս ծիրէն ներս գնահատելի է Թուրքիոյ Հայ Կաթողիկէ Հասարակութեան Վիճակաւոր Տ. Լեւոն Արք. Զէքիեան Գերապայծառի ներդրումը՝ Գրիգոր Նարեկացիին Տիեզերական վարդապետութեան տիտղոսին արժանաւորութիւնը անժխտելի դարձնող հինգ հարիւր էջէ բաղկացեալ թղթածրարը պարաստելու գործին մէջ:
Հայ Կաթողիկէ Եկեղեցւոյ հայրերը կարեւոր կը նկատեն այս գործընթացին մէջ դերը՝ Հայաստանի, Վրաստանի եւ Ատրպէյճանի երբեմնի պապական նուիրակ Մոնսենիէօր Քլաուտիօ Արքեպիսկոպոս Կուճերոթթի, որ այժմ Մինսքի առաքելական նուիրակն է: Ան հայագէտ է, հայախօս եւ կը համարուի մեծ հայասէր, որ հեղինակ է Սուրբ Գրիգոր Նարեկացիի մասին բազմաթիւ յօդուածներու եւ աշխատութիւններու:
Ահաւասիկ, Նարեկացին Տիեզերական եկեղեցւոյ վարդապետ հռչակելու Ֆրանսիսքոս Ա. Սրբազան Քահանայապետին որոշումը լայն արձագանգ գտաւ համայն աշխարհի մէջ եւ 10-րդ դարուն ապրած եւ ճգնած հայ մեծագոյն սուրբը իր արժանի պատուանդանը ունեցաւ Վատիկանի Սուրբ Պետրոս Մայր տաճարի ճակատը զարդարող Ընդհանրական եկեղեցւոյ սուրբերու քանդակներու շարքին մէջ:
ԿՈՉՈՒՄԸ
«Տիեզերական եկեղեցւոյ վարդապետ» կոչումը կը շնորհուի 1298 թուականէն ի վեր եւ կը տրուի միջնադարէն ի վեր գործած աստուածաբաններուն՝ եկեղեցիին առանձնայատուկ ծառայութիւններ մատուցելու կամ սրբութեան համար՝ առաքինի կեանքով ու վարքով հռչակուած գործիչներու: «Իմաստասէրներու արքայազն» (Princeps philosophorum) կը համարուի 13-րդ դարու աստուածաբան ու իմաստասէր Թովմա Աքուինացին, որ 1879 թուականին հռչակուած է ամենահեղինակաւոր կաթողիկէ կրօնական իմաստասէրը, որ կապած է Կաթողիկէ Եկեղեցւոյ դաւանաբանութիւնը՝ Արիստոտէլի իմաստասիրութեան հետ։
Վաղ միջնադարուն եկեղեցւոյ ուսուցչի այս բարձր տիտղոսին՝ Տիեզերական վարդապետութեան արժանացած են Հնագոյն Արեւմտեան եկեղեցւոյ միայն չորս ներկայացուցիչներ՝ Հռոմի Գրիգորիոս Ա. Պապը, Ամբրոսիոս Մետիոլանացին, Օգոստինոս Ավրելիոսը ու Իերոնիմոս Սդրիտոնացին: Հին Արեւելեան եկեղեցւոյ մէջ, որուն կը պատկանի Ս. Գրիգոր Նարեկացին, այն ժամանակ այս պատուաբեր կոչումին արժանացած են Ս. Յովհան Ոսկեբերանը, Վասիլի Մեծն ու Գրիգորիոս Աստուածաբանը:
Անոնք կը համարուին եկեղեցւոյ հայրեր: Եկեղեցւոյ հայրերը այն առաքինի անձնաւորութիւններն են, որոնք եկեղեցւոյ կողմէ դասուած են սուրբերու կարգը եւ ճանչցուած են իբրեւ հաւատքի հիմնական սկզբունքներու ճշմարիտ եւ ուղղափառ երաշխաւորներ, Սուրբ Գրքի հեղինակաւոր մեկնիչներ ու աւանդապահներ, եկեղեցւոյ ծառայութեան նուիրուած եւ եկեղեցական նուիրապետութեան պատասխանատու դէմքեր: Կաթողիկէները այս բոլորին կը յաւելեն նաեւ վաղեմութիւնը: Աւելի վերջ Հռոմի Կաթողիկէ Եկեղեցին մշտապէս ընդլայնած է ցուցակը՝ այդ կոչումը շնորհելով աւելի քան քսան աստուածաբանի:
ԿԵԱՆՔԷՆ ԴՐՈՒԱԳՆԵՐ
Հնագոյն ձեռագիր կենսագրականներու եւ ինքնակենսագրական բնոյթի յիշատակութիւններու մէջ Գրիգոր Նարեկացիի կեանքին մասին շատ քիչ տեղեկութիւններ պահպանուած են։ Ինչպէս կը կարդանք համայնագիտարանին մէջ, Գրիգոր Նարեկացի ծնած է Վասպուրական նահանգի Ռշտունի գաւառը, Վանայ լճի հարաւային ափերուն գտնուող Նարեկ գիւղին մէջ՝ 951 թուականին։ Նարեկացին Անձեւացեաց գաւառի Խոսրով Եպիսկոպոսի որդին էր։
Մանուկ հասակէն ան կապուած եղած է Ռշտունեաց աշխարհի Նարեկ գիւղի վանքին հետ։ Ան այս վանքի երդիքին տակ իր եղբօր հետ միասին կրթուած եւ դաստիարակուած է ժամանակի ամենազարգացած անձերէն մէկուն՝ Անանիա Նարեկացիին մօտ, որ նաեւ Գրիգորի մօր հօրեղբայրը եղած է։ Իւրացնելով դպրոցի մատենադարանի թարգմանական եւ ինքնուրոյն ձեռագիր կրօնախոհական գրականութիւնը՝ Գրիգոր Նարեկացին հետագային դարձած է ուսման այդ կեդրոնի սիւներէն մէկը։
Ուսումը ստանալէ յետոյ Գրիգորը վարդապետ ձեռնադրուած է նոյն Նարեկայ վանքին մէջ եւ ստացած է Նարեկացի անունը։ Իր հարուստ գիտելիքներու եւ անբասիր վարքի շնորհիւ Նարեկացին մեծ համբաւ շահած է, անոր մասին հիւսուած են զանազան աւանդութիւններ, որոնց մէկ մասը բանաւոր եւ գրական մշակումներով հասած է մեր օրերը։
Յայտնի է նաեւ, որ մեծ հռչակ վայելող Նարեկացին ինչ-ինչ պատճառներով հալածուած է իր ժամանակակիցներուն կողմէ, նոյնիսկ կանչուած է հոգեւոր դատարան: Ան վախճանած է 1003 թուականին ու թաղուած՝ Նարեկայ վանքին մէջ։ Անոր գերեզմանը երկար ժամանակ ուխտատեղի եղած է շրջակայ հայ բնակչութեան համար։
Հակառակ իր կեանքի մասին սակաւաթիւ տեղեկութիւններու, Գրիգոր Նարեկացիէն մնացած են բաւական թիւով գործեր. օրինակ՝ «Մեկնութիւն երգոց երգոյն Սողոմոնի», չորս ներբող, գանձեր, տաղեր (թիւով երեսունէ աւելի), «Մատեան ողբերգութեան» հանրահռչակ ստեղծագործութիւնը, որ հայ ժողովուրդի մօտ ծանօթ է «Նարեկ» անունով։ Հայ մարդը զայն ամէնուր եւ բոլոր ժամանակներու մէջ պահած է իր բարձին տակ, իբրեւ իր էութեան ամենէն հարազատ վկայարանը, որու միջոցաւ գտած է հոգական մխիթարութիւն, եւ «Նարեկ»ը միաժամանակ եղած է մարմնական ցաւերէն փրկուելու նշանաւոր բժշկարան: Իր բուժիչ եւ ամոքիչ յատկութեամբ այս սուրբ վկայարանը նշանաւոր է աշխարհի մէջ: «Մատեան ողբերգութեան» ստեղծագործութիւնը, որ իննսունհինգ աղօթքներու ընդմէջէն տեղի ունեցող սրտաբուխ զրոյց մըն է, Գրիգոր Նարեկացի գրած է՝ ներշնչուած Սուրբ Հոգիէն եւ հայ իրականութեան մէջ բացառիկ օրինակ մըն է՝ ամենաբարձր գրական լեզուով գրուած մեղքի, ապաշխարութեան, երկնային գթութեան, հոգեւոր պայքարի եւ հոգեւոր տառապանքի մասին: Ան կը պատկանի մարդկութեան ստեղծած գեղար-ւեստական մեծագոյն արժէքներու կարգին եւ թարգմանուած է բազմաթիւ լեզուներով: Աշխարհի մեծագոյն աստուածաբանները, կրօնագէտներն ու փիլիսոփաները բազմիցս անդրադարձած են Սուրբ Գրիգոր Նարեկացիի գրչին պատկանող այս գլուխ գործոցին:
Դարեր շարունակ Սուրբ Գրիգոր Նարեկացին պաշտամունքի ու սիրոյ առարկան եղած է հայ ժողովուրդին, մինչդեռ անոր սրբազան վարքը եւ մտածողութիւնը, հաւատքի ապրումը, ամբողջ մարդկութեան մեղքերուն տառապանքը, աղօթքները, անոր բարեպաշտական զգացումները, Ընդհանրական Եկեղեցւոյ ուղղադաւան վարդապետութեան հաւատարմութիւնը (որուն համար Գրիգոր Նարեկացին հալած-ւեցաւ իր ժամանակակիցներուն կողմէ) 10-րդ դարուն ապրած այս հայ Սուրբը կը դարձնեն արժանի Քրիստոսի բոլոր հաւատացեալներու սիրոյն ու պաշտամունքին։
Գրիգոր Նարեկացին, իր ներկայացուցած արժէքով այսօր արդէն քրիստոնեայ աշխարհին մէջ պաշտօնապէս կը դասուի այդ աշխարհի գաղափարական հէնքը ստեղծած մարդոց դասուն։ Այս մէկը իրաւ ոգեշնչող է, որովհետեւ դժուար է պատկերացնել աւելի մնայուն ու պատուաւոր առիթ, քան անոր շնորհուած կոչումը ո՛չ միայն մեր եկեղեցին ու Գրիգոր Նարեկացին կը յաւերժացնէ մարդկութեան ու քաղաքակրթութեան պատմութեան մէջ, այլեւ այս շնորհումով յաւերժական ուղիի մէջ մտած են նաեւ հայ ժողովուրդն ու մեր մշակոյթը։
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ