ԿՈՐՈՒՍՏՆԵՐՈՒ ԱՐԳԱՍԻՔԸ
Կորուստը, մարդկային կեանքին մէջ միշտ ցաւ կը պատճառէ։
Ինչ որ ալ ըլլայ կորսուածը՝ որեւէ առարկայ կամ ապրող էակ, հոգ կը պատճառէ մարդուն եւ կ՚ուզէ ժամ առաջ գտնել կորսուածը եւ վերստին տիրանալ անոր։ Բնական զգացում մըն է այս, եւ աստիճանաբար կը տեսնուի ամէն մարդու մէջ։ Կորուստը իրապէս ցա՛ւ կը պատճառէ։
Բայց կորուստը ունի նաեւ նպաստաւոր կողմ մը, «արգասիք» մը՝ որ մարդուս կ՚անդրադարձնէ կորսուածին արժէքը։ Նախապէս անտեսուած կամ արժէքը չգիտցուած որեւէ բան կամ ոեւէ անձ երբ կորստեան մատնուի, այն ատեն մարդ կ՚անդրադառնայ անոր բացակայութեան ե՛ւ կարեւորութեան իր կեանքին մէջ, եւ այն ատեն ահաւասիկ, կը նշմարէ, թէ ո՛րքան արժէք կը ներկայացնէ կորսուածը իրեն համար։ Այս իմաստով կ՚ըսենք, թէ կորուստը ունի նաեւ օգտակար արդիւնք մը՝ արգասիք մը, արժէք ճանչնալու, արժէք գնահատելու պատճառ կ՚ըլլայ, ի՛նչ որ շատ անգամ կը պակսի մարդոցմէ…։
Մարդիկ յաճախ չեն գիտնար ու չեն կրնար գնահատել իրենց ձեռքին տակ, իրենց մօտ եղածին արժէքը։
Մարդիկ, ընդհանրապէս կը կարծեն գտնել իրենց անզուսպ ու անհակակշիռ կենցաղավարութեան, ստացուածքի եւ մանաւանդ դրամի առատութեան մէջ երջանկութիւնը, եւ կամ ըսենք՝ «աշխարհի դրախտացում»ը։
Արդարեւ անհակակաշիռ կենցաղավարութեան համար ինքնավստա՛հ խելքը, «ինքնահաւան ու մեծամիտ միտք»ը՝ բաւական է, եւ շատեր դժբախտաբար այս աշխարհի վրայ շա՜տ կը հաւնին իրենց խելքին, իրենց դատողութեան, իրենց որոշումներուն եւ ըստ այնմ կը նետուին կեանքի յորձանքին մէջ։ Կիրքեր կը գերիշխեն մարդոց մեծամասնութեա՛ն վրայ, եւ չե՛ն կրնար մարդիկ արդար դատողութիւն կատարել, երախտագիտութեան զգացումը օտար կը մնայ անոնց եւ ո՛չ արժէք կը գնահատեն, ո՛չ ալ՝ իրաւունք կը ճանչնան։
Եւ այս տեսակ մարդիկ երբ կորսնցնեն իրենց ունեցած որեւէ բան, այն ատեն կ՚անդրադառնան թէ իրենցմէ աւելի, իրենցմէ ուրիշ, իրենցմէ դուրս ալ արժէքներ կը գտնուին։ Ահաւասիկ, ժամանա՛կն է անդրադառնալու եւ ցա՛ւ զգալու, ո՞ւշ են մնացած, ո՛չ, քանի որ ո՛չ մէկ բան ուշ է եւ ամէն ինչ ժամանակի կը կարօտի, ամէն ինչ կատարելի ժամանա՜կ մը ունի։
Երանի՜ մարդ առանց կորսնցնելու արժէք գիտնար…։
Երբ կորուստներու մասին կը խօսինք, կ՚արժէ նկատի առնել, թէ բոլոր «կորսուած»ները իրենց արժէքները ունին, բայց կը տարբերի կորուստներուն ձեւն ու եղանակը։ Զոր օրինակ, բարոյապէս կորուստներու մէջ, մարդ «կը կորսուի՝ իր խելքին եւ իր անձնական պատասխանատուութեան տակ, քանի որ մարդը իմացական ու դատողական կարողութիւններով օժտուած է. ան գիտէ, թէ ի՛նչ կ՚ընէ, այսինքն գիտակցութեամբ կը շարժի։
Իսկ նիւթական կամ անկենդան իրերու կորուստը կը պատահի անզգուշութեամբ, անտարբերութեամբ եւ կամ կարեւորութիւն չընծալելու պատճառով, ինչ որ կ՚ենթադրէ կորսնցնողին պատասխանատուութիւնը եւ ո՛չ կորսուածինը։ Նաեւ, մարդուս կորուստը թէ՛ մարմնական, թէ՛ նիւթական եւ թէ բարոյական կրնայ ըլլալ, իսկ անկենդան իրերու կորուստը տեղի կ՚ունենայ միայն «նիւթական կորուստ»ի ձեւով։
Ուրեմն, ինքնամփոփման, ինքնաճանաչութեան, ներհայեցողութեան եւ ինքնասրբութեան շրջանին՝ մարդ պէտք է խորհի թէ՛ բարոյական կորուստի մասին, որմէ ի՛նք պատասխանատու է, եւ թէ իրերու, ստացուածքներու կորուստի մասին՝ որոնցմէ դարձեալ ի՛նք պատասխանատու է։ Ուստի «կորսուած»ին ցաւիլ չի բաւեր, ինչո՞ւ, ինչպէ՞ս կորսուեցաւ, ի՞նչ եղաւ պատճառը այդ կորուստին՝ ասոնց վրայ պէտք է խորանայ մարդ, եւ ընդունի իր սխալները, շեղումները, անկեղծութեամբ եւ ո՛չ մեծա-մըտութեամբ։
«Ես սխալ չեմ գործեր», ըսելը ամենամեծ սխա՛լն է, որ մարդս կը տանի կորուստի՝ թէ՛ նիւթական եւ թէ բարոյական։ Ուրեմն օգտուինք Մեծ պահքի բարեպատեհ շրջանէն՝ խորհինք, խորհրդածենք, մենք զմեզ քննենք, ընդունինք մեր սխալները եւ պատրաստակամութիւնը ունենանք սրբագրելու եւ չկրկնելու զանոնք…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մարտ 11, 2015, Իսթանպուլ