ԱՏԵԼՈՒԹԻՒՆԸ՝ ՑԱՒԱՌԻԹ ԱԽՏԸ
Ատելութիւնը մոլութիւն մըն է՝ որ մարդս կ՚առաջնորդէ ուրիշ մոլութիւններու, զոր օրինակ՝ խաբէութեան, ինչպէս կ՚ըսէ Առակախօսը. «Ատողը իր շրթունքները կը կեղծէ ու սրտին մէջ նենգութիւն կը պահէ։ Անոր գեղեցիկ խօսքերուն մի՛ հաւատար, քանի որ անոր սրտին մէջ եօթը զզուելի բան կայ։ Ան որ իր ատելութիւնը նենգութեամբ կը ծածկէ, անոր չարութիւնը ժողովուրդին մէջ պիտի յայտնուի։ Փոս փորողը ի՛նք մէջը պիտի իյնայ եւ ան որ քար կը գլորէ՝ իրեն պիտի դառնայ։ Ստախօս լեզուն զինք ծեծողները, իր ծեծածները կ՚ատէ ու շողոքորթ բերանը կորուստ կը յառաջացնէ» (ԱՌԱԿ. ԻԶ 24-28)։
Եւ իրապէս կեանքի փորձառութիւնը ցոյց կու տայ՝ թէ ստելութիւնը ի վերջոյ կը դառնայ ենթակային, եւ վնասուողը ո՛չ թէ ատելութեան առարկայ եղողը, այլ՝ ի՛նք, ատողը կ՚ըլլայ։ Ըսենք՝ ատելութիւնը կրակ մըն է՝ որ ի վերջոյ, զայն կրողը կ՚այրէ։ Եւ դարձեալ, ատելութիւնը ուտիճ մը, ցեց մըն է՝ որ ինքզինք կ՚ուտէ, կ՚ոչնչացնէ։
Ատելութիւնը՝ կեանքը կը դառնացնէ, կը դժուարացնէ եւ անտանելի կ՚ընէ, եւ ինչպէս դարձեալ Առակախօսը կ՚ըսէ. «Աւելի աղէկ է սէր եղած տեղը խոտեղէն կերակուրը, քան թէ գէր զուարակը՝ ատելութիւն ցանուած ապարանքը» (ԱՌԱԿ. ԺԵ 17)։
Ուստի ատելութիւնը ցաւ պատճառող հիւանդութիւն մըն է՝ որ կը տառապեցնէ ախտաւորը…։
Ատելութիւնը կռիւի առիթ կու տայ՝ փոխանակ բարեկամութեան՝ թշնամութիւն կը ստեղծէ։ «Ատելութիւնը կռիւներ կը հանէ, բայց սէրը ամէն յանցանք կը ծածկէ» (ԱՌԱԿ. Ժ 12)։ Ուրեմն հարցնենք դարձեալ՝ ինչո՞ւ համար ատելութեան կը հետամտին մարդիկ երբ կա՛յ սէրը, ինչո՞ւ համար չարին կը հետեւին երբ կը գտնուի բարին։ Կարծեմ Յիսուս կը պատախանէ այս հարցումին, երբ կ՚ըսէ.
«Նեղ դռնէն ներս մտէ՛ք. վասնզի լայն է այն դուռը ու ընդարձակ՝ այն ճամբան, որ դէպի կորուստ կը տանի եւ շատ են անոնք՝ որ անկէ կը մտնեն։ Քանի որ նեղ է այն դուռը եւ նեղուացք է այն ճամբան, որ դէպի կեանք կը տանի եւ քիչեր են անոնք որ զանիկա կը գտնեն» (ՄԱՏԹ. Է 13-14)։
Մարդիկ միշտ լայն ճամբան, դիւրին ճամբան կը նախընտրեն, բայց չեն գիտեր, որ այդ դուռը բացուած է նեղութիւններով լեցուն ճամբու մը՝ որ զիրենք կ՚առաջնորդէ դէպի կորուստ եւ խաւա՛ր։
Ուստի Առաքեալը կ՚ըսէ, թէ ատելութիւնը մարմնի գործերէն է. «Արդ մարմնի գործերը յայտնի են, որոնք՝ պղծութիւն… թշնամութիւններ, կռիւներ, նախանձ, բարկութիւն, հակառակութիւն, երկպառակութիւն, բաժանում… այսպիսի բաներ գործողներ Աստուծոյ արքայութիւնը պիտի չժառանգեն… բայց հոգիին պտուղը այս է. սէր…» (ԳԱՂԱՏ. Ե 19-22)։ Ինչպէս ըսինք՝ թշնամութիւն, կռիւ, նախանձ, եւայլն, ընդհանրապէս հետեւանք են ատելութեան եւ կամ փոխադարձաբար՝ ատելութիւնը շարժառիթն է այս մոլութիւններուն, որոնք մարդկային տկարութիւններ եւ թերութիւններ են՝ մարդուն մարմնական-ֆիզիքական էութեան պատկանող։ Հոգին չունի այս մոլութիւնները, բայց մարմինը կ՚ազդէ հոգիին եւ ծանր կը կշռեն անոր գործերը մարդուս կեանքին մէջ։ Ահաւասիկ այս է մարմնի եւ հոգիի անվերջ պայքարը, որ է՝ չարին ու բարիին, մեղքին եւ սրբութեան տեւական պայքարը։
«Եթէ մեր սրտերը մեզ մեղադրեն, մենք գիտենք թէ Աստուած մեր սրտերէն մեծ է եւ ամէն բան գիտէ։ Սիրելինե՛ր, եթէ մեր սրտերը մեզ չմեղադրեն, այն ատեն համարձակութիւն կ՚ունենանք Աստուծոյ առջեւ կենալու» (Ա. ՅՈՎՀՆ. Գ 20-21)։
Այս ալ կը նշանակէ, թէ մարմնի եւ հոգիի պայքարէն յաղթական ելլել՝ Աստուծոյ ներկայանալու կամ Անկէ հեռանալու պատճառն է։ Եթէ այդ պայքարէն մարմինը յաղթական ելլէ՝ Աստուծմէ կը հեռանայ մարդ, իսկ եթէ հոգին յաղթական գայ՝ Աստուծոյ կը մօտենայ ան։
«Ով որ կ՚ըսէ՝ թէ ինք լոյսի մէջ է, եւ իր եղբայրը կ՚ատէ, անիկա տակաւին խաւարի մէջ է։ Մինչդեռ իր եղբայրը սիրողը լոյսի մէջ կը մնայ եւ գայթակղութեան պատճառ չի դառնար։ Իր եղբայրը ատողը, ընդհակառակը, խաւարի մէջ է, խաւարի մէջ կը քալէ եւ չի՛ գիտեր ո՛ւր կ՚երթայ, քանի որ խաւարը կուրցուցեր է իր աչքերը» (Ա. ՅՈՎՀՆ. Բ 9-11)։
Ատելութիւնը չարերու գործիքն է եւ չարութիւնը կ՚արտայայտեն ամենէն շատ ատելութեան միջոցով։
«Որովհետեւ ժամանակին մենք ալ անմիտ էինք, Աստուծոյ անհնազանդ, եւ մոլորած։ Պէս-պէս ցանկութիւններու եւ անառակ հաճոյքներու գերի՛ն դարձած՝ կ՚ապրէինք չարութեամբ ու նախանձով, ատելի էինք ուրիշներուն եւ կ՚ատէինք իրար» (ՏԻՏՈՍԻՆ Գ 3)։
Մարդ երբ չար է եւ չարութեամբ կը գործէ, ան իրապէ՛ս գերի՛ն է ատելութեան ոգիին, եւ շրջապատուած՝ ատելութիւններով։ Ուստի ատելութեան ոգին երկկողմանի կը գործէ՝ մարդ ատելի կ՚ըլլայ իր գործերով եւ կը սկսի ատել, եւ երբ սկսի ատել՝ ա՛լ աւելի՛ կ՚ըլլայ զինք ատողներու թիւը։ Այսպէս կ՚աճի ու կը բազմանայ ատելութիւնը՝ ախտի մը նման, ցաւառիթ ախտի մը եւ վարակիչ համաճարակ հիւանդութեան մը պէս։ Ուրիշ խօսքով մարդ երբ կ՚ատէ՝ ատելի՛ կ՚ըլլայ։ Եւ այսպէս, ատելութիւնը կը տարածուի մարդոց մէջ՝ սէրը հետզհետէ կը պակսի եւ ատելութիւնը կը տիրապետէ…։
Այսպէս չէ՞ մեր կեանքը։ Նայեցէք, ատելութիւնը աւելի շատ է, աւելի տարածուած քան սէրը։ Կարծես սէրը բացառութիւն մըն է, եւ երբ մէկը կը սիրէ, սէրը կ՚արտայայտէ՝ իր շուրջիններուն ուշադրութիւնը կը գրաւէ եւ գնահատանքի կ՚արժանանայ։ Մինչդեռ սէրը, սիրելը բնական է եւ սովորակա՛ն։ Նայեցէ՛ք դարձեալ ձեր շուրջը՝ կարծես զիրար սիրողներ մատով համրուելու չափ՝ թիւով քիչ են. երեք հոգիէն երկուքը զիրար կ՚ատեն, կը նախատեն, կը բամբասեն, իսկ սէրը կը մնայ այն մէկուն՝ որ ան ալ սիրելիք մարդ չի կրնար գտնել եւ այսպէս, հետզհետէ կը պակսի սէրը։ Մինչդեռ սէրը՝ սիրելով կ՚աճի։ Եւ երբ մարդ չսիրէ, սէրը հետզհետէ կը ցամքի, կը սպառի եւ ի վերջոյ կ՚անէանայ, կը կորսուի՜…։ Եւ եթէ մարդիկ կ՚ուզեն, որ սէրը տիրական ըլլայ փոխանակ ատելութեան, պէ՛տք է սիրեն զիրար, արտայայտեն իրենց սէրը, արգելք պէտք է հանդիսանան անոր հետզհետէ սպառման եւ սէրը սնուցանեն սիրո՛վ եւ սիրելով։
Ատելութեան ոգին ցաւ կը պատճառէ, բայց մարդ չ՚անդրադառնար, տարուած՝ կը շարունակէ ատել, եւ երբ անդրադառնայ՝ արդէն սէրը հեռացա՜ծ է եւ կրկին գտնել՝ շա՜տ դժուար…։
Ասոր համար հիմա՛, սա պահուս, առա՛նց տատամսելու, առա՛նց վարանելու թողո՛ւնք ամէն ատելութիւն, թօթափենք մեր վրայէն ատելութեան չարաբարոյ եւ չարագուշակ ոգին եւ սիրենք մեր նմանները՝ մեր շուրջինները՝ սկսելով մեր ամենամօտերէն, սիրենք բոլոր մարդիկը անխտիր՝ սիրով լեց-ւինք, սիրով լեցնենք աշխարհը, սիրով շաղուենք կեանքերը եւ առիթ չտա՛նք ատելութեան չարագործութիւններուն, հետզհետէ աճեցնենք սէրը՝ սնուցանելով զայն սիրով եւ սիրոյ տիրապետութիւնը տարածենք ամէնուրեք…։
Դո՛ւք, սիրելինե՜ր, կարո՛ղ էք ընելու այս բոլորը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Նոյեմբեր 28, 2015, Իսթանպուլ
Հոգեմտաւոր
- 11/23/2024