Պարզաբանումներ՝ VADİP-ի դռնփակ ժողովին մասին
ԺԱՄԱՆԱԿ օրաթերթը երէկ փայլատակեց «Մարմարա» օրաթերթի ճակատին։ Ի՜նչ մեծ պատիւ մեզի համար։ Երեւակայեցէք, երկրի սրտին վրայ ահաբեկչական պայթում պատահեր է, սակայն ալեհեր խմբագրապետ Ռոպէր Հատտէճեան յարմար դատեր է իր թերթին ճակատը յատկացնել մեզի։ Զգացուած ենք. այն աստիճան, որ չենք ուզեր թողուլ անարձագանգ։
Մեր տեսանկիւնէն, իսկապէս, մեծագոյն տխրութիւն է՝ ամէն անգամ յամառօրէն Ռոպէր Հատտէճեանի անձին մէջ ջանալ տեսնել դրականը, փորձել գտնել բանիմաց պաշտօնակիցը, անկեղծ լծակիցը, սակայն այդ բոլորէն վերջ միշտ ըլլալ յուսախաբ։ Մեզի համար իսկապէս ցաւալի է՝ պարտաւորուիլ պատասխանել իննսունամեակը թեւակոխած խմբագրի մը, որու նկատմամբ կը ջանանք պահել մեր յարգանքը, որու պարագային ուշադիր կ՚ըլլանք մարդկայինն ու գաղափարականը զատորոշելու, բայց ափսոս, որ երբեք չ՚արդարանար մեր այդ նախանձախնդրութիւնը։ Ինքը միշտ կ՚ունենայ այն թիւր տպաւորութիւնը, թէ իրեն նկատմամբ պաշտօնակցի մը կողմէ ցուցաբերուած բարեացակամութիւնը տկարութեան մը դրսեւորումն է։ Մեր գործունէութեան տարիներուն ո՛վ գիտէ քանի վէճի, գրչապայքարի առիթով ան պարտաւորուած է ի վերջոյ լռելու, բայց կ՚անցնի միջոց մը եւ դարձեալ կը փորձուի։ Կա՞րճ յիշողութիւն, թէ ոչ անզսպելի բնաւորութիւն...
Օրթագիւղի եկեղեցւոյ թաղային խորհուրդին եւ ԺԱՄԱՆԱԿ-ի խմբագրութեան միջեւ ծագած վէճը ծանօթ է համայնքային շրջանակներուն։ Որպէս թերթի խմբագիր՝ Հատտէճեան կրնար այս իրադարձութեան հետեւիլ «դուրսի» աչքով կամ եթէ նոյնիսկ կողմ ըլլալու ձգտումը ունէր, ապա կրնար աւելի հաւասարակշռուած մօտենալ հարցին։ Բայց ո՜չ, այդպէս չէ, ան ամէն ինչ կը մոռնայ եւ բնական համախոհ կը համարէ բոլոր անոնք, որոնք տարակարծութիւն մը կ՚ունենան ԺԱՄԱՆԱԿ-ին հետ։ Ինչո՞ւ այս մակերեսայնութիւնը։ Այս վերջին պարագային ալ նոյն ծիծաղելի վիճակն է։ Ան չէ կրցած զսպել ինքզինքը եւ թէ իր շրջապատը՝ ակամայ դաշինք մը կազմելով թերթիս դէմ՝ Օրթագիւղի թաղային խորհուրդի ատենապետ Իսկէնտէր Շահինկէօզի հետ։ Սա՞ է առաքելութեան նկատմամբ գիտակցութիւնը, կոչման նկատմամբ հաւատարմութիւնը այս համայնքին առջեւ։
Ծանօթ է, որ Համայնքային վաքըֆներու հարթակը (VADİP) նախընթաց օր գումարեց դռնփակ ժողով մը՝ Իսկէնտէր Շահինկէօզի փափաքով։ Օրթագիւղի ատենապետը միակողմանի համայնապատկեր մը ներկայացուց այնտեղ։ Այդ մէկը տուեալ պայմաններուն մէջ հասկնալի է, բայց ի՞նչ ըսել «Մարմարա»ի երէկուան նոյնքան միակողմանի «լրատուութեան» համար։ Հատտէճեան ի՞նչ նպատակ կը հետապնդէ իր թերթին մօտեցումը Օրթագիւղի թաղային խորհուրդին հետ նոյնացնելով։ Կ՚արժէ՞ առաջին էջի վրայ պատուիրուած, քառորդ էջ ծաւալով ազդի մը համար «Մարմարա» թերթը վերածել ապատեղեկատուութեան լծակի մը։ Ռոպէր Հատտէճեանի համար՝ որպէս ոլորտի մարդ, ինչպէ՞ս է, որ այդքա՛ն դիւրին, այդքա՛ն աժան է զրպարտել թերթ մը՝ «անհիմն» լուրեր հաղորդելով։ Մեզի համար մեծագոյն ցաւ մըն է այս վերջին տարիքին ի կարգ հրաւիրել Հատտէճեանը եւ իրեն յիշեցնել՝ որ չյանդգնի այդպիսի որակումներ տալու ԺԱՄԱՆԱԿ-ի հրապարակումներուն համար։ «Alemi nasıl bilirsin, kendin gibi...», կ՚ըսէ ժողովրդական իմաստութիւնը, իսկ մեր թերթի մօտաւոր անցեալի ժողովածուներուն մէջ, սպիտակի վրայ սեւով արձանագրուած են իր տխուր պատմութիւնները, «մազպաթա»ներու գայթակղութիւններով հանդերձ։ Անհերքելի, անվիճելի... Լա՛ւ, անցնինք առաջ։
«Մարմարա»ի երէկուան ապատեղեկատուութեան լոյսին տակ հարկ է արձանագրել հետեւեալ կէտերը.
1- Երուսաղէմի Պատրիարքութեան համար Օրթագիւղի կողմէ կատարուած կամ նախատեսուած օժանդակութեան լսումներուն կապակցութեամբ Իսկէնտէր Շահինկէօզ մերժած է մեր իսկ կողմէ իրեն ներկայացուած հերքման պատրաստակամութիւնը։ Ան բնականաբար այսօր կ՚ուրանայ այդ հանգամանքը։ Բայց Հատտէճեանի նպատակը ի՞նչ է՝ Շահինկէօզը յամառօրէն որպէս տուժած կողմ ներկայացնելու ձգտման մէջ։
2- Շահինկէօզ համայնքային վարիչները ԺԱՄԱՆԱԿ-ի դէմ հրահրել փորձած է՝ փորձաքարի առջեւ կանգնեցնել ջանալով VADİP-ի զօրակցութեան հարթակ մը ըլլալու հանգամանքը։ Միթէ այդ զօրակցութիւնը ան կը պատկերացնէ՞ որպէս այս համայնքի ազատ մամուլին դէմ ոտնձգութեան առիթ։ Շահինկէօզի այդ հարթակին վրայ ունեցած զօրակցութիւնը չափելու համար կայ շատ առարկայական չափանիշ մը։ Ան, հակառակ իր բուռն փափաքին, մօտաւոր անցեալին այս համայնքին կողմէ թեկնածու ցոյց չտրուեցաւ՝ Վաքըֆներու խորհուրդին մօտ փոքրամասնութեանց ներկայացուցիչ ընտրուելու համար։ Այսօր, մեր հրատարակութիւններուն դիմաց այնպիսի խուճապի մը մատնուած է, որ այդ նոյն VADİP-ին վրայ յոյսեր կը դնէ։ «Denize düşen yılana sarılır!»։
Աւելի՛ն, VADİP-ի շրջանակները չեն թաքցներ, որ Շահինկէօզ չափազանց նեղսրտած է՝ Փոխ-վարչապետ Եալչըն Աքտողանի եւ փոքրամասնութեանց վաքըֆներու հանդիպման հրաւիրուած չըլլալուն բերումով։ Ան վրդոված է, որ մեր համայնքը ներկայացուցած են Պետրոս Շիրինօղլու եւ Տիգրան Կիւլմէզկիլ։ Ինքզինքը անհրաժեշտ նկատեր է այնտեղ։ Հետեւաբար, ան ԺԱՄԱՆԱԿ-ը պատրուակելով ուզած է իբրեւ թէ ուժի ցոյց մը ընել VADİP-ի մօտ։
Մենք վստահ ենք, որ Շահինկէօզ միջոց մը վերջ պիտի դառնայ աւելի պաղարիւն, մեր նպատակը չէ զինքը վիրաւորել։ Բայց մեզի համար անհասկնալի է, որ Հատտէճեան ինչո՞ւ կը քաջալերէ մեր իրականութեան մօտ մամուլը կաշկանդելու ուղղեալ մտայնութիւնները։ Իր աղբիւրները պակա՞ս տեղեկութիւն փոխանցած են իրեն, թէ ոչ ան դիտումնաւոր ձեւով կը պղտորէ հանրութեան միտքը։
3- Ճիշդ է, որ VADİP-ի ժողովին ընթացքին մենք պահանջած ենք, դիմած ենք՝ որպէսզի պատասխանենք Շահինկէօզի պնդումներուն։ Անշուշտ, շատ լաւ գիտէինք, թէ ընթացք պիտի չտրուէր։ Սա մեր կողմէ մարտավարական քայլ մըն էր այնտեղ։ Ատենապետ Պետրոս Շիրինօղլու բարի եղաւ երկու անգամ յիշեցնել մեր այդ պահանջը։ Մերժուեցաւ մեր այդ պահանջը եւ սա լա՛ւ էր մեր տեսանկիւնէն։ Արդարեւ, ինքնաբերաբար յայտնի դարձաւ Շահինկէօզի ինքնավստահութեան պակասը։ Ինքնաբերաբար արձանագրուեցաւ, որ ան ի վիճակի չէ պաշտպանելու իր տեսակէտը։ Այնտեղ ի յայտ եկաւ, որ ան կը փափաքի միակողմանի պնդումներով ուղեղ լուալ։ Իր խօսքին հաւաստիութիւնը մնաց հարցականի տակ։ Արձանագրուեցաւ իր տկարութիւնը։ Սա իր ձախողման հաստատումն էր։ Աշխարհի վրայ որեւէ քննարկում կամ արժեւորում վաւերական չի համարուիր, եթէ հարցի մը բոլոր երեսակները չըլլան սեղանի վրայ կամ համակողմանի տուեալներ չըլլան մարդոց առջեւ։ Մեր պահանջին մերժումը փաստեց, որ Շահինկէօզի որդեգրած աղմկարար գիծը մատնուած է փակուղիի։ Իսկ Ռոպէր Հատտէճեան, որպէս մամլոյ մարդ, ինչպէ՞ս կը դիրքաւորուի պատասխանի անվիճելի իրաւունքին դիմաց... Սա կը մնայ հանրութեան խղճի դատողութեան։
4- «Մարմարա»ի երէկուան զաւեշտալի գրութեան մէջ թարգմանաբար մէջբերուած էր Օրթագիւղի թաղային խորհուրդին հասցէագրուած մեր թրքերէն քննադատութենէն անանուն ակնարկութիւն մը։ Գրութեան մէջ այդ ակնարկութիւնը վերագրուեր է Հատտէճեանին։ «Yarası olan gocunur», կ՚ըսուի ժողովուրդին մօտ նման պարագաներով։ Դրուատիքով նշուեր է նաեւ, թէ Իսկէնտէր Շահինկէօզ պաշտպանած է Հատտէճեանը։ Մեր այդ գրութեան վրայէն անցած էր երկար ատեն։ Փոխանակ այդքան երկար համբերելու եւ խուճապահար Շահինկէօզին ետին թաքնուելու՝ Ռոպէր Հատտէճեան չէ՞ր կրնար ունենալ ինքն իսկ պատասխանելու քաղաքացիական արիութիւնը։ Մտաւորականի հովեր առած մարդիկ միթէ պէտք չէ՞ հասարակութեան առջեւ հանդէս գան՝ որպէս աւելի ուրոյն գործօն։ Շահինկէօզի նպատակը արդէն իր վիճակը փրկելն էր։ Իրմէ ի՞նչ օգուտ Հատտէճեանին, բացի անշուշտ տուած ազդերէն։
5- VADİP-ի ժողովին ընթացքին յայտնուեցան թեր ու դէմ կարծիքներ։ Յարգանք պէտք է ունենալ, սկզբունքօրէն, բոլորի մօտեցումներուն նկատմամբ։ Այնտեղ հաւաքուած վարչայիններուն ժողովականութեան, ազատ խղճէն բխած խորհրդածութիւնները հաշուի պէտք է առնուին որպէս ամբողջ մը։ Բայց ոչ, «Մարմարա» միայն իր տեսանկիւնէն նախընտրելի արտայայտութիւնները մատնանշած է իբրեւ թէ լրատուութեան մէջ։ Սա ակնյայտ աղաւաղում է, նենգափոխուած հաղորդումներով Հատտէճեան չի կրնար խաբել այս համայնքը։
VADİP-ի ժողովը նախատեսուած էր դռնփակ։ Այո՛, եւ այս կարգադրութիւնը, ըստ երեւոյթին, ունէր ձեւական նշանակութիւն։ Առաջինը՝ համակարգման խորհուրդը յարմար դատած էր ընդառաջել Իսկէնտէր Շահինկէօզի փափաքին, որպէսզի ապահովէ անոր լիցքաթափուիլը։ Երկրորդ՝ համակարգման խորհուրդը այստեղ լուծած էր ուրիշ հարց մը։ Շահինկէօզ որպէս բողոք վերջին շրջաններուն չէր մասնակցեր VADİP-ի ժողովներուն։ Այս անգամ պարտաւորուած էր երթալու, այդ ալ իր իսկ վարկը փրկելու համար։ Այսպէսով, համակարգման խորհուրդը առանց մեծ ջանք մը գործադրելու վարպետօրէն չէզոքացուց իր բողոքը։ Եւ երրորդ՝ ժողովէն վերջ համակարգման խորհուրդը մեզի տեղեկացուց, որ Շահինկէօզի խօսքերը ընկալուած են որպէս «անձնական, մասնակի գանգատ»։ Այսինքն VADİP հնարաւորինս մնացած է իր բարձրութեան վրայ, մնացած է անկողմնակալ եւ կանխած է համայնքային կեանքէն ներս վէճի մը մթնոլորտին խորանալը։
Հատտէճեան ինչ թիւր տպաւորութիւն ալ ստեղծել փորձէ՝ ճշմարտութիւնը այն է, որ համայնքային վարիչները եղած են անաչառ եւ իրենց դիրքը հետամուտ է համայնքէն ներս համերաշխութեան։ Կողմնակցական իմաստով շօշափելի քայլ մը չէ առնուած այնտեղ։ Հատտէճեան թող փորձէ միտք յոգնեցնել, թէ իր հրահրած Օրթագիւղը ի՞նչ շահած է այնտեղ։ Ուստի, ան սեփական խնդիրները լուծելու համար թող չթաքնուի Շահինկէօզի ետին։ Թող քաջ ըլլայ եւ իր խօսքը թող չդնէ ուրիշի բերնին մէջ։ Սա իսկապէս ամօթ է, շատ ամօթ։ Պատկերը միակողմանի ներկայացնելը, միայն ու միայն, ապացոյցն է խոցելիութեան։
6- VADİP-ի դռնփակ ժողովին շուրջ կայ նաեւ ուիշ մանրամասնութիւն մը։ «Մարմարա»ի ներկայացուցիչը փորձած է փակ նիստին ներթափանցել՝ եկեղեցիի մը թաղականը ըլլալու պատրուակով։ Համակարգման խորհուրդը համոզիչ չէ գտած այդ հանգամանքը, իսկ թաղական-լրագրողը պատասխանած է, որ անգամ մըն ալ իր վաքըֆը չի ներկայանար VADİP-ի ժողովին։ Համակարգման խորհուրդին կողմէ իրեն տրուած է այն պատասխանը, թէ չեն պատրաստուիր տեղի տալ սպառնալիքներու։ Մնացեալին մէջ, լաւ, հիմա շատ չխորանանք, որովհետեւ նիւթին հետ ուղղակի կապ չունի եւ մենք մարդկայնօրէն մեծ ցաւ ապրած ենք մեր տեսածով։
Եզրակացնելով ըսենք, թէ ներկայ դրութեամբ Օրթագիւղի թաղային խորհուրդը դադրեցուցած է ԺԱՄԱՆԱԿ օրաթերթին տուած ծանուցումները։ Սա եւս անիրաւութեան, սնանկութեան խոստովանութիւն մըն է։ Մամուլին դէմ պատժամիջոց գործադրելը միշտ ալ ինքնասպառումի մը տպաւորութիւնը կը ստեղծէ ժողովուրդին մօտ։ Արդէն աւելի ստեղծագործ հակազդեցութիւն մը ակնկալել հնարաւոր չէ Շահինկէօզէն։
Վերջին խօսք մըն ալ Հատտէճեանին... Մրցակցութիւնները պէտք է պահել խաղի ընդունուած պայմաններու սահմաններուն մէջ։ Այլապէս, փուչիկները թէեւ աչքի հաճոյք կը պատճառեն, սակայն գնդասեղի ծայրի թեթեւ հարուածով մը կ՚անհետանան մեր տեսադաշտէն։ Մենք ըսենք նուազագոյնը եւ թող ինք հասկնայ առաւելագոյնը։
ԱՐԱ ԳՕՉՈՒՆԵԱՆ