«ՁԵՌՆՈՒՆԱՅՆ»… ՆԿԱՐՉՈՒՀԻՆ
Հայաստանի նշանաւոր կին արուեստագէտներէն մէկը, Հայաստանի վաստակաւոր նկարչուհի, Գահիրէի 10-րդ միջազգային պիէնալի յանձնախումբի ոսկեայ մրցանակակիր, ԻՒՆԷՍՔՕ-ի Արուեստի միջազգային ընկերակցութեան եւ Հայաստանի Նկարիչներու միութեան անդամ Թենի Վարդանեան վերջերս վերադարձած է Գերմանիայէն, ուր, 17 Ապրիլին, Հանովէր քաղաքին մէջ տեղի ունեցած է նկարչուհիի «Ձեռնունայն» խորագրով անհատական ցուցահանդէսի բացումը։ Թենի Վարդանեանի ցուցահանդէսը կայացած է ծագումով իտալացի հռչակաւոր նկարիչ Պրունօ Պրունիի կողակցին պատկանող ցուցասրահին մէջ:
Յատկանշական է, որ Թենի Վարդանեանի եւ Պրունօ Պրունիի մտերմութիւնը սկսած է Երեւանի մէջ գտնուող «Անտիկեան» ցուցասրահէն: Անցեալ տարի Երեւանի այս նշանաւոր ցուցասրահը կազմակերպած էր Պրունօ Պրունիի ստեղծագործութիւններուն ցուցահանդէսը: «Անտիկեան» ցուցասրահի հիմնադիր Արմինէ Անտիկեան իր ցուցասրահին մէջ կը ցուցադրէ ժամանակակից արուեստը բնորոշող արժէքաւոր նկարչական ստեղծագործութիւններ: Հայաստանի մէջ 1980-ականներէն սկսեալ զանազան գեղանկարչական գործունէութիւն ունեցած նշանաւոր նկարչուհի Թենի Վարդանեան այսօր կը գործակցի միայն «Անտիկեան» ցուցասրահին հետ:
«Անտիկեան» ցուցասրահի նախաձեռնութեամբ ալ Մայիսի 5-ին «Նաւավար ձկնալի ըմպարանին» մէջ տեղի ունեցաւ Թենի Վարդանեանի պատկերագրքին շնորհանդէսը: Պատկերագրքի կազմութիւնը կրկին կատարուած է «Անտիկեան» ցուցասրահին կողմէ: Իսկ նոյն շէնքի երդիքին տակ՝ «Նաւավար»ին վրայի յարկը՝ «Ժան-Փոլ» սրճարանին մէջ, նոյն օրը, տեղի ունեցաւ նկարչուհիի գծագիտական (graphics) աշխատանքներուն ցուցահանդէսը, որ պիտի տեւէ մէկ ամիս:
ԺԱՄԱՆԱԿ ներկայ եղաւ Թենի Վարդանեանի ցուցահանդէսին ու պատկերագրքի շնորհանդէսին, իսկ յաջորդ օրը հարցազրոյց մը ունեցանք նկարչուհիին հետ:
Թենի Վարդանեան Հայաստանի մէջ եւ Հայաստանէն դուրս ունեցած է հարիւրէ աւելի ցուցահանդէսներ՝ թէ՛ անհատական եւ թէ խմբային։ Անոր աշխատանքները կը գտնուին Եղիշէ Չարենցի անուան գրականութեան եւ արուեստի թանգարանին, Երեւանի Ժամանակակից արուեստի թանգարանին, Համաշխարհային դրամատան հաւաքածոներու մէջ, Ուաշինկթընի, Վերմոնտի մշակութային կեդրոններու, այլ մասնաւոր հաւաքածոներու մէջ:
-Տիկին Թենի, Դուք նոր վերադարձած էք Գերմանիայէն, ուր անհատական ցուցահանդէս ունեցած էք: Ինչպէ՞ս էր ընդունելութիւնը Ձեր ու Ձեր արուեստին հանդէպ:
-Իւրայատուկ ցուցահանդէս մըն էր, այն առումով, որ միայն գծապատկերներ ցուցադրուած էին: Հաւաքուած էին արուեստի մօտէն ծանօթ արուեստասէրներ, գերմանացի մասնագէտներ։ Մեծ ընդունելութիւն գտաւ։ Անոնք առաջին ակնարկով եկած էին իրենց բնորոշ խստապահանջութեամբ, բայց ցուցահանդէսը կարծես բացաւ այդ մարդիկը։ Անոնք գնահատեցին, նոյնիսկ զարմացան, կը փորձէին հասկնալ, թէ ես ինչպէ՞ս յաջողած եմ գերմանացի ճաշակաւոր արուեստասէրը յուզել։ Այդ մէկը իրենց համար առաւել զարմանալի էր այն առումով, որ ես տեղ մը հասած եմ՝ չըլլալով գերմանացի մը: Գերմանացի արուեստասէրները իւրայատուկ են, իրենք ամէն ինչ կը հասկնան, գիտեն այսօր համաշխարհային առումով արուեստի մէջ ի՞նչ կը կատարուի, ի՞նչ զարգացումներ կան: Երբ իմ արուեստը կը վերլուծէի, անշուշտ բացատրեցի, որ ծիները շատ կարեւոր են, կարեւոր է նկարիչի մը մտաւոր կարողութիւնը, աշխատասիրութիւնը եւ անշուշտ հոգեւոր մեծ ուժը:
-Իսկ միջավայրը կարեւո՞ր է:
-Առաջին շրջանին կարեւոր կ՚ըլլայ։ Այն, ինչ որ միջավայրէն կը քաղես, կը մնայ հետագայ կեանքի համար, հետագային արդէն այնքան ալ կարեւոր չ՚ըլլար միջավայրը: Ընդհակառակը՝ ես հիմա կը խուսափիմ միջավայրերէ, մարդոցմէ, աղմուկէ, շատ խօսքէ, կ՚ուզեմ առանձինս ըլլալ: Այս ցուցահանդէսները, շնորհաւորանքները, հարցազրոյցները, հանդիպումները պահ մը հաճելի են։ Այո, գնահատանքի առումով, բայց տեղ մը կու գայ, որ աղմուկի կը վերածուին ու կը խանգարեն: Հիմա ես այդ աղմուկին մէջն եմ։ Գերմանիայէն նոր վերադարձած եմ, այստեղ ալ ցուցահանդէս եղաւ, պատկերագիրքը լոյս տեսաւ, կ՚ուզեմ շուտ անցնի այս ամէն ինչը, որպէսզի սկսիմ ստեղծագործել:
-Դուք Հայաստանի վաստակաւոր նկարիչ էք, մինչեւ Հայաստանի Նկարիչներու միութեան անդամ ըլլալն ալ Խորհրդային Միութեան Նկարիչներու միութեան անդամ էիք, այլ նշանաւոր անդամակցութիւններ ալ ունիք… Կոչումները, անդամակցութիւնները կարեւո՞ր են:
-Անոնք ալ կը մղեն նոյն աղմուկին, նոյն միջավայրերուն, որոնցմէ կը խուսափիմ: Ամէն մարդ ինք լաւ գիտէ իր ըրածին արժէքը: Ես շատ չեմ սիրեր խօսիլ, հրապարակի վրայ երեւիլ, կ՚ուզեմ նկարել եւ նկարելով կ՚ըսեմ իմ ըսելիքը: Ժամանակի ընթացքին սահմանափակած եմ մարդոց հետ շփումս, շատ քիչ մարդիկ կան իմ քով: Ստեղծագործող մարդը առանձին է։ Ան միշտ կ՚ուզէ ձգտիլ այդ առանձնութեան, որ իր միտքերուն, իր ապրումներուն համար երանելի վիճակ է:
-Դուք կին նկարիչ էք: Այդ մէկը դժուա՞ր է Հայաստանի մէջ, ինչպէ՞ս կը պարզաբանէք սեռային տարբերութիւնը արուեստի մէջ:
-Երբ նկարչութեան մէջ կը դնեն այդ տարբերութիւնը՝ լրջութիւնը կը կորսուի: Ես չեմ ընդունիր նկարիչ-նկարչուհի տարբերութիւնը: Երբ նկարին վրայ նկատելի է քնքոյշ կողմը, այդ մէկը կը խանգարէ, որովհետեւ աւելի խորքային բաժնին մէջ կը հասկնաս, թէ ի՞նչ ըսել ուզած է նկարիչը: Ես աւելի խորքային նկարչութեան կողմնակից եմ։ Երբ կը նայիս նկարին եւ չես զգար, թէ կի՞ն է, թէ տղամարդ է հեղինակը: Նկարի պարագային ո՛չ թէ սեռը կարեւոր պիտի ըլլայ, այլ՝ այն պատասխանատուութիւնը եւ ըսելիքի լրջութիւնը, զոր կը կրէ անոր հեղինակը:
-Բայց կինը ընտանիքի մէջ ունի նաեւ այլ պարտականութիւններ, որոնք թերեւս կը խանգարէ ստեղծագործելը։ Արդեօք տղամարդը աւելի ազա՞տ է:
-Կապ չունի: Ստեղծագործող մարդը կենցաղի վրայ շատ ուշադրութիւն պէտք չէ դարձնէ։ Եթէ մխրճուիս այդ բոլորին մէջ, կը կորսուիս: Ես իմ ժամանակս միշտ կրցած եմ հաւասար բաժնել, որպէսզի մէկը միւսը չխանգարէ՝ սկիզբէն որպէս կին, մայր, հիմա իբրեւ մեծմայր: Առաջ թերեւս աւելի դժուար էր, բայց հիմա ամէն մարդ ընտանիքին մէջ արդէն ինքնուրոյն է եւ ես կրնամ ինքզինքիս թոյլ տալ աւելի շատ առանձին ըլլալու եւ ստեղծագործելու: Մեր ընտանիքի մէջ ալ կան արուեստի մարդիկ, կը հասկնան, կենցաղը շատ չի ճնշեր մեր վրայ: Միշտ մտածած եմ, որ եթէ բանի մը համար ձախողիմ, ես եմ պատասխանատուն, եթէ յաջողութիւն ունենամ, կրկին իմ շնորհիւ է: Պէտք է կարողանաս ժամանակդ, միտքդ, ուժդ ճիշդ բաշխել։ Այդ մէկը անպայման իր արդիւնքը կու տայ:
-Դուք ալ արուեստագէտի ընտանիքի մէջ մեծցած էք, Ձեր հայրը Հայաստանի նշանաւոր նկարիչներէն Սարգիս Վարդանեանն է: Ձեր պարագային ծիները դեր խաղցա՞ծ են արուեստագէտ դառնալու մէջ:
-Այո, միանշանակ: Իմ հօրմէն կու գայ այն, զոր ես ունիմ: Մայրս ալ արուեստի մէջ էր, եւ այն միջավայրը, ուր պզտիկ տարիքէն մեծցած եմ, անպայման իր դերը պիտի ունենար: Ուրախ եմ, որ այսօր ալ իմ ընտանիքին մէջ կրկին արուեստի մարդիկ կան։ Մեծ որդիս՝ Վարդան Ազատեանը այսօր Հայաստանի լաւագոյն եւ լրջագոյն արուեստաբաններէն մէկն է, միւս տղաս ալ ստեղծագործող է:
-Դուք չէ՞ք մտածած Ձեր ունեցած փորձառութիւնը, գիտելիքները եւ այն բոլորը, զորս ունիք իբրեւ փորձ, փոխանցել նոր սերունդին:
-Ես միշտ ստեղծագործած եմ, եւ համարած եմ, որ այդ մէկը արդէն իսկ փոխանցում մըն է, եւ բաց ու ընկալող մարդուն անպայման բան մը կը հասնի անկէ: Ժամանակին թատերական ձեւաւորումներ կ՚ընէի։ Այդ ալ դրսեւորման ձեւ մըն է: Ինչ կը վերաբերի ուսանողներու կամ աշակերտներու հետ աշխատանքին։ Անգամ մը Դիլիջանի մէջ զիս երեք օրով հրաւիրեցին հաւաքոյթի մը, որու ընթացքին ես երախաներու հետ ստեղծագործական աշխատանք տարի։ Այդ աշխատանքներու ընթացքին ես անոնց ազատութիւններ տալով՝ հրաշալի ստեղծագործեցին։ Բայց այդ մէկն ալ ինձմէ շատ ուժ կը խլէ դարձեալ կը խանգարէ ստեղծագործական կեանքս: Կան քանի մը տաղանդաւոր երախաներ, որոնց հետ կ՚աշխատիմ անհատապէս։ Բայց այսօր նկարիչ ըլլալը դիւրին բան չէ, ես կ՚ուզեմ, որ իրենք ամենալաւը ըլլան, չգայթակղին, արդէն գայթակղած են ինչ-ինչ բաներէ։ Դիւրին կը նկատեն նկարչութիւնը, բայց այդպէս չէ։ Արուեստի այս աշխարհը՝ նկարչութիւնը ամենադժուար աշխարհն է, պէտք է մեծ ուժ ունենաս՝ դիմանալու համար: Արուեստի մէջ կան մարդիկ, որոնք աւելի հասարակական դեր ունին, այդ ճամբան բռնած են, գործիչ են նաեւ, ես շատ չեմ հաւատար այդպիսի բաներու: Ոչ ալ քաղաքականութիւնը լուրջ կը նկատեմ:
-Միջազգային գետնի վրայ, ինչո՞ւ հայ հռչակաւոր նկարիչներ չկան, Ձեր կարծիքով:
-Մենք պէտք է հասկնանք, որ տաղանդը այդքան դիւրին բան մը չէ։ Ան ամէն օր չի ծնիր։ Անոր համար ժամանակ պէտք է, հարիւրամեակներ պէտք են՝ տաղանդի մը ծնունդին համար: Ու նաեւ միջազգային մակարդակով ներկայանալու համար այլ պայմաններ ալ անհրաժեշտ են. օրինակ՝ պետութիւն, որ մենք նոր ունեցած ենք: Կը կարծեմ, որ ժամանակ պէտք է տակաւին:
-Ի՞նչ պէտք է ընդհանուր առմամբ նկարիչի մը զարգացման համար:
-Ամենակարեւորներէն մէկը գրագիտութիւնն է արուեստի մէջ: Պէտք է գրագէտ ըլլաս, գիտնաս, թէ ի՞նչ կայ արուեստին մէջ, ի՞նչ եղած է քեզմէ առաջ, ի՞նչ կայ այսօր աշխարհին մէջ, ամէն ինչէն ալ բան մը առնելով կրնաս ստեղծել քուկդ: Հոգեւոր շերտն ալ կարեւոր է: Ես ատոր մեծ տեղ կու տամ: Եւ պէտք է նաեւ ազգային ըլլալու չափանիշէն դուրս ելլել քիչ մը եւ համաշխարհային չափանիշները ուսումնասիրել եւ յառաջանալ այդ ճանապարհով: Երբեմն կ՚ըսեն, թէ նկարչին կրթութիւն պէտք չէ։ Ասիկա սխալ է: Լուրջ կրթական դպրոց պէտք է անցընէ նկարիչ մը: Ցաւօք, այսօր Հայաստանի մէջ կրթական համակարգը, որ նկարիչ կը պատրաստէ, շատ տկար է:
-Դուք բացի իւղաներկերէ, շատ գծապատկերներ ունիք, եւ վերջին ցուցահանդէսին ալ միայն զանոնք ցուցադրած էք: Ի՞նչ կ՚արտայայտէք անոնց միջոցով:
-Գծապատկերները կարծես անցում կ՚ապահովեն՝ միւս կտաւներուս անցնելու ճանապարհին: Եթէ իմ ներսս ըլլան շատ կուտակումներ, անոնցմէ կ՚ազատիմ գծապատկերներ կատարելով, ապա կ՚անցնիմ միւս գործերուս: Գծապատկերները իմ հանգիստիս տեղն են ձեւով մը՝ անոնց մէջ արագ, մաքուր եւ թարմ ապրումներս կ՚արտայայտեմ:
-Ըլլալով Հայաստանի ճանչցուած անուններէն մէկը, այսօր կը գործակցիք միայն «Անտիկեան» ցուցասրահին հետ: Ինչո՞ւ:
-Տարիներու բարեկամութիւն ունիմ ցուցասրահի երիտասարդ տնօրէն Արմինէ Անտիկեանի հետ, որ արուեստի նուիրեալ է, գիտէ ճիշդ գնահատել։ Ան արդէն ինծի այնքան լաւ գիտէ, իմ արուեստս այնքան հեռուէն եւ խորքէն ուսումնասիրած է, որ հանգիստ կը զգամ իր հետ իմ համագործակցութեան արդիւնքին: Ինծի գոհունակութիւն կու տայ այդ գործակցութիւնը: Պատկերագիրքս ալ ցուցասրահը տպագրեց, Իտալիոյ մէջ իմ ցուցահանդէսս կազմակերպեց: Նկարիչը կը ստեղծագործէ, բայց իր կողքին միշտ պէտք է մէկը, որպէսզի անոր գործերը կազմակերպէ, ճամբու մը վրայ դնէ: «Անտիկեան» սրահը իմ այդ գործին ուղղորդողն է, եւ կրնամ ըսել՝ մեր քաղաքի լաւագոյն ցուցասրահներէն մէկն է:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ