ՍՈՒՐԲ ՍԱՐԳԻՍԻ ՏՕՆԸ
Բիւզանդական Վաղէս կայսրը «արիոսական» աղանդի հետեւորդ էր եւ կը հալածէր քրիստոնեաները։
Սուրբ Սարգիս զօրավար եւս մէջն էր քրիստոնեայ հալածուած հաւատացեալներուն։ Ան իր որդւոյն Մարտիրոսի եւ տասնչորս քաջ մարտիկներու հետ նահատակուած է իր քրիստոնէական հաւատքին համար։
Սարգիս զօրավար, իր քաջութեան պատճառով Կոստանդիանոս կայսրի (285-337) կողմէ իշխան կը կարգուի եւ սպարապետ՝ Կապադովկիայի։ Ան ո՛չ միայն գերազանց սպարապետ էր, այսինքն շրջանի մը բոլոր բանակներուն վերին հրամանատարը, այլեւ հիանալի՜ քարոզիչ։
Օգտուելով կայսրին յօժարութիւններէն եւ թոյլտուութենէն՝ իր իշխանութեան տակ գտնուող քաղաքներուն մէջ կը քանդէ մեհեանները՝ չաստուածներու նուիրուած կռատուները եւ կը կառուցանէ եկեղեցիներ՝ տարածելով քրիստոնէութիւնը։ Երբ Յուլիանոս Ուրացողի թագաւորութեան օրերուն (360-363) հետզհետէ կը սկսի Քրիստոսի Եկեղեցիի դէմ հալածանքները, Սուրբ Սարգիս, աստուածային յայտնութեամբ հրաման առնելով հեռանալ կայսրութեան սահմաններէն, իր որդւոյն Մարտիրոսի հետ կու գայ եւ կ՚ապաստանի Քրիստոնեայ Հայաստան՝ ուր կը թագաւորէր Տիրան արքան՝ Մեծն Տրդատի թոռը՝ Խոսրովի որդին։ Տեղեկանալով, որ Յուլիանոս մեծ զօրքով կ՚արշաւէ Պարսկաստանի վրայ, Հայոց արքան, մտածելով իր երկիրը զերծ պահել հաւանական յարձակման վտանգէն, կը թելադրէ Սուրբ Սարգիսին՝ ծառայութեան անցնիլ Շապուհի մօտ։ Շապուհը սիրով կ՚ընդունի Սուրբ Սարգիսի մասնակցութիւնը եւ զայն կը կոչէ զօրագունդերու ընդհանուր հրամանատար։
Զօրականներէն շատեր, տեսնելով փայլուն զօրավարի բարեպաշտութիւնը եւ վարքով վկայուած նուիրումը առ Աստուած, Անոր հանդէպ հաւատարմութիւնը եւ իր աղօթքներով Տիրոջ գործած հրաշքները, Սուրբ Սարգիսի հետեւելով՝ սկսան հետզհետէ հրաժարիլ հեթանոսութենէ եւ դարձան քրիստոնեայ։
Սակայն Շապուհ զօրականներէն կը պահանջէր պաշտել կրակը եւ զոհ մատուցանել անոր։
Զօրավարը անմիջապէս եւ հաստատակամութեամբ մերժեց ասիկա։ Արդարեւ ան ըսաւ Շապուհին. «Երկրպագելի է միա՛յն Աստուած՝ Ամենասուրբ Երրորդութիւնը, որ ստեղծած է երկինքն ու երկիրը։ Իսկ կրակը եւ կամ կուռքերը ի բնէ աստուածներ չե՛ն, հողեղէն մարդը կրնայ անոնք փճացնել, ոչնչացնել»։ Եւ այս խօսքերը ըսելէ ետք, Սուրբ Սարգիս կը քանդէ, կը կործանէ բագինը, այսինքն՝ կուռքերու տաճարը եւ զոհարանը ամբողջ։
Զայրացած ամբոխը կը յարձակի Սուրբ Սարգիսի եւ անոր որդին Մարտիրոսի վրայ։
Առաջին նահատակութեան պսակին կ՚արժանանայ անոր որդին՝ Մարտիրոսը։ Իսկ Սուրբ Սարգիս կը բանտարկուի եւ հաստատ ու հաւատարիմ մնալով իր հաւատքին մէջ՝ կը գլխատուի։ Իր նահատակութենէն յետոյ Սուրբ Սարգիսի մարմինը կը լուսաւորուի իր վրայ ծագած լոյսով։ Քրիստոնէական հաւատքին համար կը նահատակուին նաեւ Սուրբ Սարգիսի եւ իրենց հաւատքին հաւատարիմ տասնչորս զինուորները։
Հաւատացեալներ նահատակներու մարմինները կ՚ամփոփեն Համիան քաղաքը։ Սուրբ Մեսրոպ Մաշտոց Վարդապետը Սուրբ Սարգիսի մասունքները կը բերէ Կալբի՝ Աշտարակի շրջանը եւ կը տեղաւորէ հոն՝ ուր կը կառուցանէ երանելիին անունը կրող եկեղեցին։
Այս տարի՝ 2017 թուականին, Սուրբ Սարգիսի տօնը կը տօնուի 11 Փետրուար, Շաբաթ օր։
Ամենայն Հայոց Գարեգին Բ. Հայրապետի բարձր տնօրինութեամբ Սուրբ Սարգիս զօրավարի տօնը հրչակուած է «Երիտասարդներու Օրհնութեան Օր»։
Սուրբ Սարգիսի տօնին կը նախորդէ Սուրբ Գրիգոր Լուսաւորչի կողմէ հաստատուած «Առաջաւորաց պահք»ը։ Պահքը կը տեւէ հինգ օր։
Առաջաւորաց պահքը հինգ օր է, քանի որ Դրախտի մէջ օրինադրուած պահքի փոխարէն սահմանուած է պահքը հոգեւոր հայրերու կողմէ։ Եւ ինչպէս անհնազանդութեան պատճառով այդ հինգ օրուան պահքին, մարդը դո՛ւրս եկաւ դրախտէն եւ կորսնցուց փառքը, այդպէս ալ պահելով Առաջաւորաց պահքի հինգ օրերու պահեցողութեամբ, մարդ ե՛տ պիտի ստանայ իր փառքը։ Ուրեմն «Առաջաւորաց պահք»ի հինգ օրերը կը համապատասխանեն Ադամի Դրախտի մէջ ապրած հինգ օրերուն՝ որ սահմանուած պահքին անհնազանդ գտնուեցաւ։ Եւ քանի որ Ադամ հինգ զգայարաններով մեղանչեց, ապա ուրեմն ամէն մէկ զգայարանի սրբագործման համար սահմանուած է պահք, իւրաքանչիւր օր մաքրելու համար մէկ զգայարան։ Նաեւ՝ երբ Ադամ ելաւ Դրախտէն, հինգ օր անօթի մնաց, ծոմ պահեց եւ յետոյ կերաւ երկրի պտուղներէն, որը եղաւ առաջին պահքը՝ դրախտէն արտաքսումէն ետք։
Դարձեալ մարդը ստեղծուելէն առաջ եղան հինգ օրեր, քանի որ մարդը ստեղծուեցաւ արարջութեան վեցերորդ օրը։ Այդ հինգ օրերուն ստեղծուեցան բոլոր արարածները եւ այդ հինգ օրերուն ո՛չինչ կ՚ուտէին, քանի որ թերեւս չկա՛ր ուտելու հրաման, ապա ուրեմն այդ օրերը սրբութեան եւ պահքի օրեր կը նկատուէին։ Եւ վեցերորդ օրը ստեղծուեցաւ մա՛րդը եւ պահքը լուծուեցաւ։
Եւ Աբրահամ հինգ օր պահք պահեց եւ ապա Աստուած անոր խոստացաւ տալ Իսահակ որդին։
Նաեւ Իսահակ ծոմապահութեամբ փրկուեցաւ զոհաբերուելէ։ Եւ Յակոբ նաեւ հինգ օրը պահքով անցուց։ Եւ անդրանիկ զաւակներ հինգ օր ծոմապահութիւն կ՚ընէին երբ մահանար իրենց հայրը։ Ուստի կան բազմաթիւ պատճառներ եւ վկայութիւններ՝ որոնք կ՚արդարացնեն հինգ օրուայ Առաջաւորաց պահքի էութիւնը։
Սուրբ Սարգիս զօրավարի տօնը, Հայաստանի մէջ ընդունուած է նշել ո՛չ միայն եկեղեցական ծէսով, այլեւ ժողովրդական սովորութիւններով՝ աւանդուած ու նուիրուած ձեւով։
Արդարեւ Սուրբ Սարգիս զօրավար, երիտասարդներու արագահաս բարեխօսն է։ Անոր միջնորդութեամբ հրաշքներ տեղի ունեցած են եւ կ՚ունենան։
Սուրբ Սարգիսի տօնին, երիտասարդներ կ՚աղօթեն Սուրբին, որպէսզի իրենց աղօթքները հասնի առ Աստուած։ Արդարեւ, Սուրբ Սարգիսը սիրոյ երազանքին ապահովութիւնն է՝ սիրոյ երազանքը իրականացնող Սո՛ւրբն է։
Սուրբ Սարգիսի մասին բազմաթիւ աւանդապատմութիւններ կան։ Այս աւանդապատմութիւններէն մին է.-
Աղքատ աշուղ Ղարիբ մը կը սիրէ մեծահարուստի մը աղջիկը. աղջիկն ալ զինք կը սիրէ, բայց աշուղը աղքատ է եւ աղջկան հայրը կ՚արգիլէ, որ անոնք ամուսնանան։ Աշուղը դրամ հաւաքելու համար օտար երկիր կ՚երթայ՝ աշխատելու։ Եւ եօթը տարի պայման կը դնէ վերադառնալու եւ ամուսնանալու համար։ Անշուշտ դժուար, նոյնիսկ անկարելի փափաք մըն է աշուղին մտադրածը։ Ան կ՚աղօթէ եւ բարեխօսութիւնը կը խնդրէ Սուրբ Սարգիսին։ Սուրբ Սարգիս կը բարեխօսէ եւ եօթը տարին հազիւ լրանալուն՝ իր արագահաս ճերմակ նժոյգով՝ ընտիր ձիով զայն ակնթարթի մը մէջ կը հասցնէ աղջկան հօր մօտ։ Եւ մեծահարուստը տեսնելով եւ վկայելով Աշուղ Ղարիբին հաստատակամ կեցուածքին, կատարուած հրաշքին եւ անկեղծ սիրոյն, կ՚օրհնէ զանոնք եւ կ՚արտօնէ որ ամուսնանան։ Եւ անկարելին կարելի կը դառնայ այսպէս…։
- Մասամբ օգտուեցանք՝ Արմէն Սարկաւագ Բայադեանի ուսումնասիրութենէն։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Փետրուար 6, 2017, Իսթանպուլ
Հոգեմտաւոր
- 03/01/2025
- 03/01/2025